Tudta, hogy az ARO 10-et a jól ismert Duster néven már 40 évvel ezelőtt forgalmazták Nyugat-Európában?
A Dacia Duster az egyik legnépszerűbb városi terepjáró, amely a 2010 óta van jelen a piacon. A megfizethető SUV kategóriában igazi bestseller a több mint kétmillió eladott darabszámmal. A nemrégiben bemutatott harmadik generáció valószínűleg tovább növeli a sikereket. Amit azonban kevesen tudnak, hogy nem ez volt az első Dacia Duster nevű autó. 1985 és 1993 között az ARO 10 4×4-et Dacia Duster néven exportálták Nagy-Britanniába, amit a Dacia minden bizonnyal igyekszik elfelejteni.
De mi is ez az ARO? ’Auto Romania’ rövidítéseként 1957-ben kezdte meg a működését a gyár, elsősorban terepjárókat készítettek. Később az 1966-ban az újonnan induló Dacia céghez tartozott. Kezdetben a szovjet GAZ-69 továbbfejlesztett típusai készültek a gyárban, a leghíresebb modell az 1964-es M 461 volt, amelyből kicsivel több mint 50 ezer darab készült.
Az 1970-es évek eléjén jelent meg az ARO 240. A vízhűtéses, 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor 75 LE-t produkált és Weber-licensz alapján készített karburátorral szerelték. 1520 kg-os önsúly mellett, a végsebesség 113 km/óra volt. Állítólag 4700 járművet importáltak az NDK-ba, amelyből 2000 darab dízel motoros volt.
1980-ban megérkezett a “kistestvért”, az ARO-10 sorozat. A Dacia 1300 modellhez hasonlóan itt már elkezdték a francia alkatrészek ’lekoppintását’. Az ARO 10-et számos karosszériaváltozatban gyártották, hét különböző motorral (benzin- és dízelmotorral) szerelték és 4×4-es változatban is kínálták. És itt jön be a Duster név. 1985-től az ARO 10-et Dacia Duster néven árulták Nagy-Britanniában, ahol mindig nyitottak voltak a keleti blokk autóira.
A Dacia névre azért esett a választás, mert a britek már ismerték az 1982-ben bemutatott Dacia Denem-et. Érdekességként, Németországban nem sokkal később megpróbálták eladni a Renault 12-re épülő Dacia 1310-et ARO Familia néven. A silány minőség garantálta a sikertelenséget. Többszöri próbálkozással próbálták az európai piacokon tartani az ARO 10-et. Az Egyesült Királyságban egészen 2006-ig elérhető volt.
A korabeli lapok így számoltak be a piaci megjelenésekor: “Nagyon olcsó egy Land Rover 90-ez képest. De egyben csúnya is. Az összeépítés minősége ördögi, a megbízhatóság nagyon kétséges és nem szórakoztató vezetni a pontatlan és nehéz kormányzás, a nehézen kapcsolható sebességváltó miatt, hiányzik a mechanikai finomítás. Talán még ennél is fontosabb, hogy terepjáró létére kicsi, 14 colos kerekei és viszonylag alacsony hasmagassága miatt rendkívül alacsony volt.” A fülsiketítő zaj mellett 116 km/óránál nem volt többre képes és 22 másodpercre volt szüksége a 100 km/órás sebesség eléréséhez.
Több európai piacra is próbált ’betörni’ az ARO 10. Olaszországban különféle neveket kapott. A helyi Ali Ciemme (ACM) cég az 1980-as években helyben szerelte össze az ARO 10-et és “Aro Super Ischia” néven, a Dacia által gyártott 1,4 literes Renault benzinmotorral adta el, de választható volt Volkswagen 1,6 literes benzin- vagy dízelmotorjaival is.
Az ARO cég vége gyalázatos volt. A rossz üzleti helyzete miatt a cég a kilencvenes években pénzügyi nehézségekbe került. A cég privatizációjára irányuló kísérleteket a román kormány sorba elutasította.
1998-ban egy kubai születésű amerikai üzletember, John Perez franchise-szerződést ajánlott fel amerikai autókereskedőknek, hogy a varsói szerződés felesleges katonai járműveit megkapják. Körülbelül 200 kereskedő egyenként 75 000 dollárt fizetett a franchise jogokért, összesen 15 millió dollárt zsebelt be. A terv az volt, hogy az ARO Cross Lander 244X néven belép be az Egyesült Államok piacára, de a finanszírozás 2006 februárjában elfogyott.
2003 szeptemberében a román kormány 180 000 dollárért eladta az ARO 68,7 százalékát John Perez-nek, szerződésben kötötték ki, hogy 2 millió dolláros befeketéssel fellendíti a gyárat. Ehelyett az ARO összes termelési eszközét és berendezését eladta, amivel megsértette a megállapodást. A román állam 2006-ban perelte be John Perezt.
A 2009-es Genfi Autószalonon a Dacia előhozta az ismeretlenségből a Duster nevet és bemutatott egy tanulmányautót ezzel a névvel. Ami ezután történt az ma látható az utakon.
Forrás: https://de.motor1.com/news/722017/allererster-dacia-duster-aro-10/