Spoilerek, egyedi alkatrészek gyártása / Manufacture of unique parts or spoilersA soha véget nem érő forradalom: 20 éves a Lexus hibrid hajtása - Autósajtó

A soha véget nem érő forradalom: 20 éves a Lexus hibrid hajtása

In elektromos autók
hybrid Lexus

2005-ben olyasvalami történt az autóiparban, amire korábban nem volt példa. A hibrid hajtáslánccal szerelt Lexus RX 400h új korszakot nyitott a prémiumszegmensben, a fejlemények pedig több mint igazolták a döntés helyességét.

A takarékosság régóta fontos érték a megfizethető autók mezőnyében, a prémiumkategóriákban azonban mindig is fontosabb volt a hengerek és a lóerők száma, mint az üzemanyag-fogyasztás – vagy pláne a káros anyagok kibocsátása. Ezért is okozott megdöbbenést, amikor a Lexus 2005-ben bemutatta az RX 400h-t, amelyben a Toyota Priusból ekkor már jól ismert és közkedvelt hibrid technológia felsőbb kategóriákra finomított, tökéletesített átiratát alkalmazta. A szériából jól ismert 3,3 literes 3MZ-FE V6 benzinmotorhoz társított, tengelyenként egy-egy villanymotort alkalmazó elektromos komponens a V8-asokra jellemző teljesítménnyel (272 LE) és gyorsító képességgel (7,3 mp 0-100 km/óra) vértezte fel az autót, amely mellesleg annyit fogyasztott, mint egy kompakt négyhengeres…

A tények kifogták a szelet a kétkedők vitorlájából, a prémiumhibrid fogalommá vált, a Lexus pedig a műfaj koronázatlan királyává, amely az elmúlt 20 évben mintegy 3,3 millió villamosított típust gyártott és értékesített világszerte.

hybrid Lexus

Az RX 400h nem sokáig árválkodott a Lexus palettáján: hamarosan követte azt a HS 250h, a márka első, kizárólag hibridként forgalmazott típusa. A szedánban egy 2,4 literes, soros négyhengeres benzinmotorra épült a nikkel metál-hidrid akkumulátorral szerelt hibrid rendszer. Ide is jutott újdonság: egy nyomógomb, amellyel tisztán elektromos üzembe lehetett kapcsolni a fronthajtású modellt.

hybrid Lexus

Már ebből látszik, hogy a Lexus soha nem univerzális megoldásokban gondolkodott, hanem minden modellhez annak speciális igényeihez méretezett hajtásláncot fejlesztett. Így született meg 2007-ben a Lexus LS 600h, a világ első V8-as hibridje. Az 5,0 literes 2UR-FSE V8 közvetlen rokona volt annak a nagy teljesítményű erőforrásnak, amely a Lexus F sportmodellek mellett az első generációs, kétszeres Dakar-győztes Toyota GR DKR Hilux versenyautóban is dolgozott. A 445 lóerős összteljesítményű rendszer hibrid elemét – mondani sem kell, újabb világújdonságként – kétfokozatú automata sebességváltóval szerelték fel, miközben az elsődleges sebességváltót mesterséges intelligencia vezérelte – 2007-ben! Ezeknek a technológiáknak is szerepe volt abban, hogy CO2-kibocsátását tekintve a legkiválóbb városi kisautókkal versengett a hatalmas luxusszedán.

hybrid Lexus

Ezen a ponton kontraproduktívvá válik a különböző hibrid Lexus típusok felsorolása. Minden globális méretosztályban villamosított típusokkal rukkolt elő a márka, amelyek nem csak takarékosnak, de kifinomult vezérlésüknek és az abból adódó, minimális fizikai terhelésnek köszönhetően rendkívül megbízhatónak is bizonyultak. A CT 200h számtalan felmérésen igazolta, hogy gyakorlatilag elpusztíthatatlan, nem véletlenül volt a Lexus hibridek első évtizedének második legnépszerűbb típusa az RX-szériák után.

hybrid Lexus

A fejlődés és az innováció magától értetődő ebben a világban. Az LS 600h utódja, az LS 500h kisebb motorja ellenére dinamikusabb volt elődjénél, ami nem csak az elektromos komponensek folyamatos tökéletesítésének (így például a korábbi NiMH helyett a modern Li-Ion akkumulátor-technológia alkalmazásának), hanem az immár négy fokozatot alkalmazó erőátvitelnek (Multi Stage Hybrid) is köszönhető volt. Ugyanez a fokozatmentes primér váltóval kombinált konfiguráció került a Lexus LC 500h gran turismo modellbe is.

hybrid Lexus

Idővel megjelent a Lexus hibridekben a Toyota-csoport korszakalkotó fejlesztése, a bipoláris akkumulátor, a belső égésű motorok kifejezetten hibrid alkalmazásra optimalizált, Atkinson-ciklusú vezérlést kaptak, és elérkezett a plug-in hibridek ideje is: ez a technológia kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy a Lexus NX-széria mára Európa legkedveltebb Lexus típusává nőtte ki magát. Egy másik fontos újdonság a kifejezetten sportos teljesítménykifejtésre hangolt full hibrid hajtáslánc: az RX 500h típusban debütált variáns 371 lóerős rendszerteljesítménye új mércét állított a szegmensben.

hybrid Lexus

Ennek ellenpontjaként jelent meg a kínálatban az LBX városi crossover, a valaha volt legkisebb, legtakarékosabb Lexus, amely a márkától megszokott minőséget és innovációkat hozza el a B-SUV szegmensbe.

hybrid Lexus

És ha már a szélsőségeknél járunk: a fejlődés immár a Lexus alvázas típusait is utolérte. Ezek a legvégsőkig ellenálltak a villamosításnak, az LX 700h személyében azonban végül is megérkezett a technológia: a 457 lóerős rendszerteljesítményű, 790 Nm maximális össznyomatékú hajtáslánc újabb világelsőség a Lexus hibridek dicsőségfalán.

A cikkünk elején 3,3 millió eladott Lexus hibridről tettünk említést, ez a szám azonban gyorsan változik, hiszen világszerte minden második (52%) Lexus villamosított hajtáslánccal talál gazdára. Ezen a téren különösen jól teljesít Európa, ahol 91% a hibridek részesedése az eladásokból, Nyugat-Európában pedig gyakorlatilag kizárólag (99%) hibridként – esetleg tisztán elektromos hajtással –vásárolnak Lexust az ügyfelek.

És hogy innen hogyan tovább? Arra a frissen bemutatott Lexus ES szedán alapján következtethetünk. A hatodik generációs Lexus Hybrid Drive rendszer minden elemét tökéletesítették, így az ügyfelek jobb hatásfoknak, precízebb vezérlésnek, fokozott dinamikának és még csekélyebb üzemanyag-fogyasztásnak örvendhetnek. A következő évek ennek a konfigurációnak a tökéletesítésével fognak telni, abban pedig bizonyosak lehetünk, hogy a Lexus kutatási és fejlesztési részlegein már gőzerővel dolgoznak a következő, hetedik generációs rendszeren – mi pedig elkezdhetünk találgatni, hogy vajon ezúttal milyen világújdonsággal rukkolnak elő a márka mérnökei.

 

Fotók: Lexus, Wheelsage.org

Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség (http://news.smartermedia.hu)

Forrás: https://news.smartermedia.hu/nemzetkozi-hirek/a-soha-veget-nem-ero-forradalom-20-eves-a-lexus-hibrid-hajtasa

Ferrari a gyártás leállását

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére

You may also read!

Opel

Az Opel múltja és jövője a zaragozai „Opel Love” kiállításon

Több, mint 25 ikonikus tárgy és autó szimbolizálja az Opel több mint 150 éves történetét. Az első Opel autó,

Read More...
gokart

GRAND SLAM!

Gokartos élménybeszámoló Vida Benitől… RMC Hungary és MNASz Országos Gokart Bajnokság VI. forduló Visonta Sziasztok! Hogy miért Grand Slam? Nem tenisz! Ezt

Read More...
Toyota WRC

Egy újabb kettős győzelemmel ismét világbajnok a Toyota a WRC-ben

Kalle Rovanperä és Elfyn Evans végzett a Közép-Európa-rali első két helyén, amivel a Toyota behozhatatlan előnyre tett szert a

Read More...

Mobile Sliding Menu

×
Verified by MonsterInsights