X
    Categories: teszt

Suzuki Swift – A bátran terhelhető mindennapi társ

Ma, ha egy jó állást szeretnénk megkapni, nagyon fontos, hogy terhelhetők, sokszor túlterhelhetők legyünk. Nincs ez másképp az autók világában sem. Jó, ha egy autó több száz lóerős vagy eszméletlenül jól néz ki! De ha munka után rohanni kell az edzésre a gyerekért, és szívünk csücske épp egy 102-dik hibakódot dobva megmakacsolja magát, a hajunkra kenhetjük a nagy erejét és szépségét.

De a kis Swift nem fog ilyet csinálni. Kiforrott technika, megbízható konfiguráció. A CVT váltó néha picit vicces, de ez egy jó autó.

A mi autónk. És tényleg! Mennyire szerethető! Mennyire kezes! Mennyire praktikus! Mikor az elsők készültek kis hazánkban, még jóval 1 millió forint alatt megvehetők voltak a ’90 –es évek elején. Eltelt több mint 30 év. Ma a My Suzuki ár 6.450.000 forinttól indul, a nálam lévő modell kb. 8.090.000 forintba kerül, a listaára pedig 9.090.000 forint.

Egy hétig tesztelhettem egy 1.2 literes három hengeres szívó mild hibrid Swiftet CVT váltóval – én kértem ezzel a váltóval, mert kíváncsi voltam, javult-e a régihez képest?

 

A Swift külseje szerintem telitalálat. Bár ezzel sosem volt baj. Minden szögből jó arcát mutatja a mi autónk. Mokány kis alkat. Klasszak a felhúzott szemei, mélyre nyúló szpoilere és viszonylag nagy hűtőrácsa.

Oldalról is hozza az erőteljes, mégis praktikus formát. Nagyon mutatós az ajtók aljában a küszöb feletti markáns mélyedés.

Hátulról is minden rendben van. Csinosak a lámpák, erőteljes a lökhárító. A csomagtér nyílása lehetne nagyobb. Egy márkahű idősebb Suzuki tulajdonos megjegyezte, hogy a csomagtér alsó pereme jóval feljebb van a padló síkjától, így idősebbeknek és derékfájósaknak nehezebb pakolni. Viszont jópofa a kis tetőszárny.

A Swift 3860 mm hosszú és 2450 mm a tengelytávja. Ennek köszönhetően belül egész tágas. Ha a 193 cm-es magasságomhoz állítom az első ülést, hátulra beülve jól elférnek a térdeim, csak a fejemet kell picit oldalra döntenem. De én úgyis mindig vezetek. 🙂

A pilóta helyére beülve vidám tér fogad. Kényelmesen elférek. Nagyon jó a kormány fogása. Mutatósak a műszerek mindkét értelemben. A kormányról vezérelhetjük a zenét, telefont és adaptív tempomatot – mert az is van benne, illetve a sávtartó automatikát. Az adaptív tempomat egész jó, csak a dugóban csorgást egy picit ügyesebben is megoldhatták volna. Mikor megáll a sor, mindig rá kell lépni a fékre, különben veszettül sípolni kezd a rendszer. A sávtartó automatika is használható, de amikor picit gyorsabban vettem egy kanyart, majdnem a szalagkorlátra csavart, szerencsére fogtam a kormányt, amit mindig fogni is kell!

De a kezelőszervek kézre esnek és jól teszik a dolgukat. Az Apple Car play is jól működött. Sajnos a kopogós műanyag mindent elárasztott, ennyi pénzért ezen talán már változtathattak volna. Kérdés, hogy mennyire fog ez zörögni 10 év múlva? A középső kijelző szépen oda van biggyesztve, elég jól látható oldalról is. Ami tetszett, hogy álló helyben pendrive-ról videót is le lehet játszani. Gondolom, működik telefonról is, de azt nem próbáltam. Fontos pozitívum, hogy több rekeszünk is van, palacknak, telefonnak is jut hely.

Ami még kicsit bénácska, a manuális klíma. Ha a levegőt hűvösre állítottam és úgy fújattam, akkor is fűtött levegőt fújt be, amíg nem klímáztam. Gondolom, aki ennyi pénzért vesz autót, már automata klímát fog kérni.

Hátra van még a csomagtartó a maga 265 literjével. Nem egy kombi Octavia, de a célnak megfelel.

Induljunk!

A kis Swift a CVT váltóval lendületesen mozog. A kanyarstabilitás egészen gokartos. Nagyon durván be lehet tenni a kanyarba, még ezekkel a viszonylag vékony gumikkal is (185/55 R16).

A kis három hengeres 1,2 –es szívó motor egészen dinamikusan mozgatja az autót. Ha pedig lepadlózzuk sport módban? Felteszi a fordulatot konstans 5800-ra és ordít a motor! Úgy érezzük, mintha nagyon gyorsulnánk, de annyira mégsem. Megmértük a 0-ról 100-ra gyorsulást , és 13,1 másodperc jött ki. A gyári érték picit jobb, 11,9 másodperc. De itt nem ez a lényeg. A kis Swift igazán jó mindennapi társ. Mindig tudja a megbízható autó szerepét. Elég dinamikus a hétköznapi közlekedéshez városban és országúton egyaránt. Az autópálya tempót is tudja, de nem mi leszünk a belső sáv hősei.

Apropó SPORT mód. Ez szerintem egy jó tulajdonsága a CVT váltós Swiftnek. Ugyanis a SPORT módot a váltókar bal oldalán lévő kis gombbal egy pillanat alatt aktiválhatjuk például amikor egy kereszteződésben akarunk kilőni. Jobb gázreakció, magasabb fordulat, ez tényleg jól működik.

Amúgy a CVT váltó itt inkább egy szükségmegoldás. Sok olyan jelenkori és jövőbeni felhasználója lesz a Swiftnek, aki nem szeret váltogatni, nekik ez egy jó alternatíva. Persze, jó lenne, ha lenne a Suzuki tarsolyában egy komolyabb automata váltó is. És ami még ennek a CVT-nek a hátránya, hogy dinamikus gyorsításnál – tekintve, hogy a motor folyamatosan 5800-as fordulaton bőg – jóval többet fogyaszt, mint például a manuális társa. De ha normál módon használjuk, hozza a formáját. Nálam lendületes stílusban 5,5 liter volt a fogyasztás városban. Ha próbáltam finoman menni, ez az érték 4,9 –re csökkent. De szerintem főként egyenletes tempóval tojáshéjjal a jobb lábunk alatt a 4 liter körüli érték is reális.

Az ülések hosszú távon is kényelmesek voltak és a zajszigetelés is megfelelő.

Negatívum még a magas övvonal miatt a kicsit bunker érzés, no meg a számomra furcsa, de gyártás szempontjából biztosan gazdaságos első oldalsó üvegek. Ezek hajlata ugyanis nem ívelt, hanem szögben van megtörve.

A guminyomás érzékelővel is volt egy kalandom. Mikor hűvösebb lett az idő, jelezte, hogy az egyik gumi nyomása 2,13 barra csökkent. Elmentem a kútra, az ottani mérő szerint viszont mind a négy gumi nyomása 1,5 bar körül volt.

Összességében élveztem a Swifttel töltött egy hetet. Egy nagyon kézre álló, simulékony társ volt a mindennapokban. Ha kellett, tudott dinamikus lenni, és nem ijedt meg egy húzósabb kanyarvételtől sem. A csomagtér lehetne nagyobb, de ebben a kategóriában ez egy teljesen jó érték. A belső mind praktikum, mint kényelem szempontjából jól vizsgázott. Szerintem a digitálizáció szintje is rendben van mind a vezetéstámogató rendszerekkel, mind a média területén. A manuális klíma nem korunk csúcsa, de megteszi. A CVT –t tekintve, ha magamnak venném, én biztosan kézi váltóval kérném, de hátha egyszer lesz egy mai szintű automata váltó is a Suzuki palettáján. A fogyasztás is nagyon kedvező.

Hogy megéri-e a 8,09 millió forintnyi összeget? Ezt mindenki döntse el maga. Apropó – 8.000.000 forint szerintem nagyon sok pénz. De egy új autóért sok? Egy Kia Picanto 7.000.000 forint körül van, és például a Mitsubishi Colt is ezen a síkon mozog. Szóval nagyon drágák lettek az új autók, még ebben a kategóriában is. Azonban, ha ilyen kategóriában nézelődnek, egy jól konfigurált Swift csak jó választás lehet.

 

Fotók: Molnár László Dániel

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére

ifj. Wischin Tibor:

This website uses cookies.