X
    Categories: bemutató

Century kupé – a luxus Toyota iránytűje

Tehát a Toyota belép a luxusautók piacára. Ennek pecsétje volt, mikor a 2025-ös Tokiói Autószalonon bemutatták a Century Coupe tanulmányt, amivel a Rolls-Royce, a Bentley és a Maybach világában próbálnak labdába rúgni.

A Century több mint fél évszázada a japán császári család autója, a japán vállalati elit és a visszafogott presztízs jelképe. A Toyota mostani döntése azonban nem a hagyományok leporolása, hanem a márka teljes újrafogalmazása.
Tojoda Akio világossá tette: a Century feladata, hogy a japán kézművességet, szellemiséget és méltóságot tárja a világ elé.


A Century Coupe ennek az új korszaknak az első látványos jele. A borostyánszínbe hajló fényezés annyira mély és rétegzett, hogy a fény szinte beleolvad a karosszériába – nem véletlenül, hiszen hatvan réteg fényezést vittek fel a fémtestre. Ez olyan egyedi eljárás, amelyet a nagy sorozatban készülő autók kénytelenek mellőzni, a Century márkának viszont deklarált célja, hogy minden elkészült autó ne csupán „termék”, hanem mestermunka legyen.


A Century kupé formája merész, elegáns. A rejtett kilincsek, a külső tükröket helyettesítő digitális kamerák és a finom metszésű LED fényszórók futurisztikus vonalakat rajzolnak, de közben megmarad az arányosság és a visszafogott monumentalitás, amely mindig is a Century sajátja volt. A formatervezők ügyeltek arra, hogy az autó exkluzivitása ne legyen vulgáris, inkább visszafogott magabiztosság jellemezze.

A legnemesebb kupék hagyományait idéző megoldás a B oszlop hiánya, ám a Century alkotói az ajtók esetében is különlegességre törekedtek: az egyik oldalon két, villanymotorral mozgatott tolóajtó van (az egyik előre, a másik hátrafelé mozdul el), míg a másik oldalra választható hagyományos, zsanéros ajtó is.
Az utastérben a kétüléses kupék új értelmezését láthatjuk. A tervezők szakítottak a megszokott elrendezéssel: a sofőr minimalista, a technológiára fókuszáló térben foglal helyet, míg a jobb oldalon egyetlen, hátrébb tolt ülés várja a tulajdonost, aki így a kétülésesben is a limuzinokra jellemző kényelemben utazhat. A két zóna között fából készült konzol húzódik, fölötte pedig vékony, vörös fényvonalak választják el a teret – nem hivalkodó látványelem ez, inkább hangulat, ami egyszerre futurisztikus és meghitt.


A részletekben ott a japán kézművesség minden rétege: Nishijin-ori szövésű betétek, a finom fémgravírozás, a meleg tónusú faburkolatok és az analóg óra, amely nem dekoráció, hanem üzenet: itt a hagyományos és a modern megfér egymás mellett.

A főnixmotívum – a Century hagyományos jelképe – több apró részleten is megjelenik – hol gravírozva, hol intarziaként.
A technikáról a Toyota kevés konkrétumot árult el, de nem valószínű, hogy a Century SUV plug-in hibrid rendszerére épülő hajtáslánc dolgozna majd a kupéban is. A 3,5 literes V6-os benzines és a nyomatékos villanymotor együttműködése ugyan 400 lóerő körüli teljesítményt eredményez, de ha a Century a kupéval robban be a világpiacra, akkor nagyobb teljesítményt és kettővel több hengert jósolunk a géptető alá.
Az igazi különlegesség azonban úgysem a motor, hanem a gyártási filozófia lesz. A Century modelljeit továbbra is kizárólag Japánban, alacsony darabszámban, kézzel készítik. A Century nem gyártóként, hanem manufaktúraként működik: minden autó egyedi, a fényezéstől az utastéri anyagokig mindent a megrendelő igényeire szabnak.


A Century Coupe tehát nem koncepcióautó, inkább iránytű. Megmutatja, hogy merre tart a Toyota ultraluxus stratégiája, és milyen formában szeretnék a japán mesterségbeli tudást és nemes hagyományokat a világ elé tárni. A hátsó szélvédő hiánya pedig újabb metafora: a Century nem visszatekint, hanem előre.

Fotók: Toyota

Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség (http://news.smartermedia.hu)

Forrás: https://news.smartermedia.hu/nemzetkozi-hirek/a-toyota-mestermuve-negy-kereken-century-kupe

Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére

Munkatársunk:

This website uses cookies.