Az Audi Q3 komoly piaci szeletet vágott az ingolstadti gyártónak a prémium kompaktok tortájából. Az új szériával ez várhatóan folytatódni fog. A digitalizáció és AI térnyerése itt is erős, ami a legtöbb vásárlónak pozitívum. Az autó – különösen a plug-in hibrid – még hatékonyabb lett, akár 119-km-es elektromos hatótávval. Valamint tovább növelték a kényelmet és biztonságot is.
A dizájn igazán ütős, klasszak a formai megoldások. Csak úgy néz ki, mint egy Hyundai. Azon gondolkodom, hogy az Audi dizájnereit megihlette volna a Hyundai szépsége? Nem hiszem. Vagy be akarnak törni a koreai piacra? Hát.. Esetleg ez menőbb lehet Kínában? Nem tudom, bár a hyundaios dizájn amúgy teljesen európai.
Az Audi Q3 Sportback A-oszloptól lefelé lejtő tetővonala 29 milliméterrel alacsonyabb, mint a SUV-é. Ez még sportosabb megjelenést biztosít számára. A hátsó részt opcionális digitális OLED lámpák díszítik, amelyeket egy folyamatos LED-es fénycsík és a megvilágított gyűrűk egészítenek ki.
Az Audi Q3 elején a digitális Matrix LED fényszórók a modellben először alkalmazott micro-LED modullal rendelkeznek. A micro-LED technológia alkalmazása jelentősen javítja a megvilágítást, és így erős kontrasztot biztosít az úton.
A csomagtartó 488 literes, az ülések lehajtásával akár 1386 literre (a Q3 Sportback esetében akár 1289 literre) is bővíthető. Az üléspad hosszirányban mozgatható, és dőlésszöge is alapfelszereltségként állítható. A Q3 maximális vontatási kapacitása 2100 kilogramm (kb. 4630 font).
A legkisebb felni 17 colos, a legnagyobb 20. A gumik szélesség 215-ről 235 milliméterre nőtt. Az Audi Sport összesen ötféle keréktárcsát kínál 19 és 20 colos méretben. Ezek között két sötétített fekete metál változat is található: egy 20 colos, ötágú háromlábú dizájnnal és egy 20 colos, többküllős S. Az Audi Q3 Sportback alapfelszereltsége a 18 colos felni.
Igen jó lett a Q3 légellenállása, a 0,30-as érték magáért beszél. Emellett az első oldalablakok opcionálisan akusztikus üvegezést is kaphatnak. A két üveglap közé helyezett PVB-A fóliával kombinálva ez kizárja a külvilágot.
Tehát – ahogy már említettem – a világítást mostantól a felső kategóriából származó digitális Matrix LED fényszórókkal oldják meg, ami azért nagy királyság! Mikro-LED modult használnak, ami körülbelül 13 milliméter széles, és 25 600 mikro-LED található rajta. Minden egyes mikro-LED mérete körülbelül 40 mikrométer, ami nagyjából az emberi hajszál vastagságának fele. A mikro-LED technológia használata jelentősen jobb megvilágítást eredményez, és így nagyon éles kontrasztot biztosít az úton – ami különösen előnyös nehéz időjárási körülmények, rossz látási viszonyok között.
A sávtartó és irányjelző fényként ismert fénynavigációs funkciók mostantól sokkal szorosabban kapcsolódnak a vezetéstámogató funkciókhoz. Azzal, hogy a vezető közvetlen látóterében, a jármű előtt jelenítik meg a segédrendszerek fontos információit, és közvetlen vizuális kapcsolatot biztosítanak az úthálózattal, a fényfunkciók hozzájárulnak a vezetési biztonság további növeléséhez.
Üljünk be
A műszerfal is eggyel feljebbi kategóriából érkezett. A Softwrap fantázianevű megoldás ajtótól ajtóig ér, ívelt és érintés-vezérelt. A panoráma kijelző a 11,9 colos műszerfallal és a 12,8 colos MMI érintőképernyővel alkotja az úgynevezett digitális színpadot.
Újdonság a két kormány kar, vagy kormánykerék-vezérlőegység. A jobb oldali a sebességváltó, a bal oldali pedig a világítás és ablaktörlő kezelésére szolgál. Nekem így elsőre kicsit kuszának tűnik.
-Miért van a Q3-asodon T betű, friss jogsival ilyen szép autót vezetsz?
-Nem, csak a a kormánykarok kezelését tanulom.
Tehát meg kell majd szokni, de a német mérnökök nem szoktak csak úgy újításokat bevezetni. Biztos ezt is komoly kutató, felmérő munka és tesztelések előzték meg, és több lesz a haszna, mint a hátránya. Amúgy a sebességváltó elhagyása a középkonzolban több helyet eredményez, a konzolban két pohártartóval. A hűtött, induktív töltőtálca 15 watt töltési teljesítménnyel, beleértve a két USB-C portot, igény szerint egy tolófedéllel zárható.
Lehetne még részletezni a különféle csilli-villi fényjátékokat, de hát ha valaki majd vesz egy ilyet, maradjon neki is némi meglepetés.
Viszont amit kipróbálnék, az az új opcionálisan rendelhető SONOS prémium hangrendszer 12 hangszóróval és 420 wattos erősítővel.
Az Audi Q3 infotainment rendszere Android Automotive OS operációs rendszert használ. Harmadik féltől származó alkalmazások, mint például a YouTube, elérhetők az Audi Application Store-ban, amely közvetlenül az MMI-be van integrálva, így használatához nem szükséges okostelefon.
Az Audi assistant, a tanuló, hangvezérelt asszisztens számos járműfunkció kezelését teszi lehetővé. Az asszisztens mesterséges intelligenciával gazdagított – közvetlenül a járműbe integrált –, és most először jelenik meg avatarként az MMI központi érintőképernyőjén, aktív állapotban pedig ikonként a head-up kijelzőn vagy az Audi virtual cockpitben is. Az Audi assistant által értelmezett bemenet a műszerfalon is megjelenik.
És a motorok
Az Audi Q3 család belépőmodellje az 1.5 TFSI 110 kW egy négyhengeres benzinmotor mild hibrid technológiával és széria hétfokozatú S tronic sebességváltóval, 150 LE teljesítményt nyújt. Ezenkívül az 1.5 TFSI alacsony és közepes terhelésnél ideiglenesen leállítja a második és a harmadik hengert.
A következő a 2.0 TFSI motor 150 kW (204 LE) teljesítménnyel és 320 Nm nyomatékkal. A négyhengeres benzinmotor erejét összkerékhajtással viszik át az útra. A belső égésű motorok közül a legerősebb szintén a 2.0 TFSI, de már 195 kW (265 LE) teljesítménnyel és 400 Nm nyomatékkal, itt is quattro hajtással. A dízel változat 110 kW/ 150 lóerőt és 360 Nm-t ad le. Alapfelszereltségként elsőkerék-hajtással és hétfokozatú S tronic sebességváltóval érhető el. Még mindig ez tűnik a legjózanabb választásnak. De lássuk a hibridet.
A plug-in hibrid (PHEV) egy 130 kW (177 LE) teljesítményű 1.5 TFSI motor és a villanymotor együttműködésével 200 kW (272 LE rendszerteljesítményt ér el és 400 Nm a maximális nyomatéka.
Az akksi 25,7 kWh-ás, a nettó kapacitása 19,7 kWh. Bár a méretei megegyeznek az előd akkujával, a teljesítményét sikerült majdnem megduplázni. Az akkumulátor 96 prizmás cellája, négy modulra osztva, lényegesen több energiát tárol, mint korábban. Az optimalizált cellakémiának és a jobb csomagolásnak köszönhetően a modulok töltési kapacitása most 73 amperóra a 37 helyett.
A Q3 SUV e-hybrid csak akkuról WLTP szerint 119 km-t tesz meg, a Q3 Sportback e-hybrid 200 kW pedig 118 km-t. Ez utóbbi – ha ideálisak a körülmények – akár 50 kW egyenárammal is tölthető. A tíz százalékig lemerült akkumulátor kevesebb, mint fél óra alatt 80 százalékra tölthető. Az Audi saját töltési szolgáltatása, az Audi charging, kérésre számos töltőponthoz biztosít hozzáférést 28 európai országban.
Audi Q3 SUV és Audi Q3 Sportback motorok
Műszaki adatok | Q3 SUV és Sportback TFSI 110 kW | Q3 SUV és Sportback TDI 110 kW | Q3 SUV és Sportback TFSI 150 kW quattro | Q3 SUV és Sportback TFSI 195 kW quattro | Q3 SUV és Sportback e-hybrid 200 kW |
Motor típusa | 4 hengeres turbós benzinmotor | 4 hengeres turbódízel motor | 4 hengeres turbós benzinmotor | 4 hengeres turbós benzinmotor | 4 hengeres turbós benzinmotor plusz villanymotor |
Lökettérfogat cm³-ben | 1498 | 1968 | 1984 | 1984 | 1498 |
Hajtáslánc | Elülső | Elülső | quattro | quattro | Elülső |
Teljesítmény kW-ban (LE) | 110 (150) fordulatszámon 5000–6000 fordulat/perc mellett | 110 (150) fordulatszámon 3000–4200 fordulat/perc között | 150 (204) 4500–6000 fordulat/perc mellett | 195 (265) 5000–6500 fordulat/perc mellett | 130 (177) 5500–6000 fordulat/perc mellett |
Max. nyomaték Nm-ben | 250 fordulatszámon 1500–3500 fordulat/perc mellett | 360 fokos fordulatszám 1600–2750 fordulat/perc között | 350 fordulatszámon 1500–4400 fordulat/perc között | 400 fordulat/perc mellett 1650–4350 fordulat/perc között | 250-es fordulatszám 1500–4000 fordulat/perc között |
Kiegészítő elektromos nyomaték kW-ban (LE) | – | – | – | – | 85 (115) |
További elektromos nyomaték Nm-ben | – | – | – | – | 330 |
Rendszerteljesítmény kW-ban (LE) | – | – | – | – | 200 (272) |
Rendszernyomaték Nm-ben | 400 | ||||
Gyorsulás 0-ról 100 km/h-ra s-ban | 9.1 | 9.2 | 7.1 | 5.7 | 6.8 |
Max. sebesség km/h-ban* | 209 (207) | 208 (207) | 229 (228) | 240 (elektronikusan szabályozott) | 215 (elektronikusan szabályozott) |
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált, l/100 km* | 6,6–6,0 (6,7–6,1) | 5,8–5,3 (5,9–5,3) | 8,4–7,8 (8,5–7,8) | 9,0–8,5 | 2,2–1,7 |
Energiafogyasztás, kombinált, kWh/100 km* | – | – | – | – | 15,0–13,9 (15,1–14,0) |
CO2 – kibocsátás, vegyes, g/km* | 151–137 (153–138) | 152–139 (153–139) | 192–176 (193–176) | 205–193 | 49–39 (50–40) |
*A zárójelben lévő értékek a Q3 Sportback modellre vonatkoznak.
Megújult felfüggesztés
Az alap az acélrugós futómű, de a kétszelepes lengéscsillapító-szabályozású felfüggesztés az igazán menő, folyamatosan reagál az útfelület jellemzőire és az aktuális vezetési helyzetre, figyelembe véve olyan paramétereket, mint a kormányzás, a fékezés és a gyorsulás. Az ideális csillapítást minden kerékre a másodperc töredéke alatt számítja ki a rendszer, és a lengéscsillapítókon állítja be. A gyorsabb működésű, kétszelepes lengéscsillapítók a karosszéria és a felfüggesztés jobb és simább kapcsolatát is lehetővé teszik. Ugyanakkor a húzó- és összenyomó fokozat külön szabályozása optimalizálja a menetdinamikát, mivel a nyúlás és a felfüggesztés rezgései egymástól függetlenül szabályozhatók. A kényelem és a sportos vezetés közötti különbség jobban észrevehető. A kifinomult progresszív kormányzás szintén hozzájárul az új Audi Q3 agilitásához. A kormányzási út vége felé a kormányáttétel jelentősen csökken a nagyobb manőverezhetőség érdekében. A kormánymozdulatok közvetlenebbül továbbítódnak a kerekekhez. Ráadásul a kormányreakció a kormányon tisztábban érezhető, és az útról érkező visszajelzés is jobb.
Vezetéstámogató rendszerek
Szerintem aki idáig elolvasta a cikket, már nagyon várja a végét. A Q3 tele van vezetéstámogató rendszerekkel, de amit megemlítenék, az a vészhelyzeti asszisztens, ami most először képes átvenni a jármű irányítását, ha a vezető már nem reagál. Ebben az esetben a vészhelyzeti asszisztens önállóan a padkára vezeti az Audi Q3-at, és ott megállítja (csak a Tech pro csomaggal együtt). Amikor ez megtörténik, az asszisztens vizuális, hang- és tapintási figyelmeztetéseket ad fékezéssel, valamint bekapcsolja a vészvillogót. Egy ilyen fejlesztés rengeteg balesetet vagy akár elhalálozást is megelőzhet, gondoljunk csak azokra, akik például a kormánykerék mögött kapnak infarktust.
A betanított parkolás pedig lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy az Audi Q3-nak egyéni parkolási manővereket tanítsanak meg.
Győr és Ingolstadt gyártóhálózatot alkot
Az Audi Q3 az Audi portfóliójának egyik legnépszerűbb modellje. Az új generáció iránti kereslet várhatóan ugyanilyen erős lesz. Ezért a győri gyártás mellett az Audi integrált gyártóhálózatot épít ki Ingolstadtban. A további gyártáshoz szükséges karosszériákat Győrben gyártják, majd Németországban festik és szerelik össze.
Az Audi Hungaria 2018 óta gyártja Győrben a Q3 második generációját SUV és Sportback változatokban. Néhány hónappal ezelőtt gördült le a gyártósorról az egymilliomodik jármű, a harmadik generáció sorozatgyártása pedig a júniusi világpremier után kezdődött meg. „Az egymillió Győrben legyártott jármű lenyűgözően mutatja, mennyire népszerű az Audi Q3 ügyfeleink körében világszerte” – mondta Gerd Walker, az Audi Hungaria felügyelőbizottságának elnöke és az AUDI AG igazgatótanácsának termelésért és logisztikáért felelős tagja. Michael Breme, az Audi Hungaria igazgatótanácsának elnöke: „Köszönet illeti az AUDI AG-t és ügyfeleinket a bizalmukért, de mindenekelőtt kiváló munkatársainkat, akik nap mint nap prémium minőségben gyártják autóinkat.”
Drága lesz?
Az új Audi Q3 harmadik generációja idén októberben kerül forgalomba a német és az európai piacokon, de már meg lehet rendelni. Az Audi Q3 SUV TFSI 110 kW 2 Németországban 44 600 eurótól indul. Az Audi Q3 Sportback TFSI 110 kW 10 ára 46 450 euró, és novemberben kerül forgalomba. Az Audi Q3 SUV e-hybrid 200 kW 4 plug-in hibrid ára 49 300 eurótól indul. A Q3 Sportback e-hybrid 200 kW 9 ára 51 150 euró.
Tehát Németországban az indulóár 17,7 millió forintnak megfelelő EUR lesz. Ez sok pénz, de ebben a kategóriában reális. És a megbízható és lenyűgöző prémiumság, valamint a csodás vezetési élmény, amit egy Audi nyújt, jó vétellé teszi a Q3-at.
Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére