Az autózásban és a autógyárak piaci részesedésében egyre jelentősebb szerepet játszik a biztonság. Egyre kevesebb ember vesz érzelmi alapokon autót és egyre többen döntenek főleg racionális érvek alapján, ahol viszont a biztonság az egyik legfontosabb szempont. Sőt, azt hiszem, aki az érzelmi alapokat helyezi előtérbe, a biztonságot ő sem fogja figyelmen kívül hagyni. Az új autóknál pedig fokozottan igaz lehet ez, hiszen új autóra inkább érettebb embereknek telik –bár azért ezt lehetne árnyalni.
Néhány évtizede a biztonságnak még nem voltak kézzel fogható mérőszámai, de aztán elkezdték az autókat ilyen szempontból is vizsgálni. Mára már rengeteg autó teszteltek, törtek ripityára, hogy osztályozhassák például az utasvédelmét különböző baleseti típusoknál. Aztán erre reagáltak az autógyárak és elkezdtek egyre biztonságosabb, vagy legalábbis a szokásos teszt procedúrákat egyre jobban teljesítő autókat gyártani. Ilyen tesztet például nem csinálnak hivatalosan. Rengeteg aktív és passzív védelmi technológiát fejlesztettek ki, itt például úttörő volt a légzsák de hasznos dolog a Forma1-ből átvett utascella is.
Szóval az Euro NCAP a 2015-ben tesztelt, több mint 40 autóból összegyűjtötte a legjobbakat.
A SUV kategória legjobbja és 2015 abszolút győztese a Volvo XC90 volt 97%-os felnőtt védelemmel és 100% biztonsági segéd technológiával.
A Mercedes GLC volt a legjobb a kis SUV kategóriában, a nagy családi kocsik között a Jaguar XE és a Toyota Avensis egyaránt kitűnően teljesített.
A Jaguar egyik ütőkártyája, hogy minden biztonsági felszerelése része az alapmodellnek is. A Toyota néhány vezetési segédje opcionális, így alacsonyabb lehet az árképzés.
A kis családi szektorban az Infiniti Q30-as győzött, a szuper minik között pedig
a Honda Jazz és a Suzuki Vitara holtversenyben lettek a legjobbak.
A kis MPV-k között a VW Touran érte el a legjobb eredményt, a nagyobb egyterűek között pedig
a Ford Galaxy/S-MAX épp csak megelőzte a Renault Espace-t.
A roadsterek között egy autó sem ért el öt csillagot, így négy csillaggal a Mazda MX-5 lett a legjobb.
Tekintsék meg a legbiztonságosabb autók töréstesztjének videóit:
Német, svéd, japán és angol autók végeztek 2015-ben az élen. De vajon mit hoz 2016? Sok prémium kategóriás autó például már rendelkezik az AEB gyalogosvédelmi rendszerrel, és ez biztos erősen befolyásolni fogja a 2016-os pozíciójukat a biztonsági ranglétrán.
Felnőtt Gyermek Gyalogos Biztonsági
védelem védelem védelem segédek
Volvo XC90 97% 87% 72% 100%
Mercedes Benz GLC 95% 89% 82% 71%
Jaguar XE 92% 82% 81% 82%
Infiniti Q30 84% 86% 91% 81%
Honda Jazz 93% 85% 73% 71%
Ford Galaxy 87% 87% 79% 71%
VW Touran 88% 89% 71% 76%
Mazda MX-5 84% 80% 93% 64%