Jobban szól a hatlövetű: világújdonság BMW sorhatosok

In bmw, wtibcars

   A BMW hathengereséről legendák szólnak – méltán. A kifinomult járáskultúra, az inspiráló hang, a meggyőző teljesítmény mindig a tulajok szívébe lopta a sorhatosokat. A technika fejlődött, és a nagyon közvetlen szívómotorok turbót kaptak, főleg a dízelek. Nagyon emlékeztes volt például az 535d, ami behozta a két turbós dízel fogalmát – 272 lóerő és 560 Nm 2004-ben egy sorhatos 3.0 literes dízeltől – sajnos ezek közül a motorok közül már sok széthullott. És most itt van egyből két lépés:

   a BMW M140i, a BMW M240i Coupé és a BMW M240i Cabrio 3.0 litereséből 14 plusz lóerőt csaltak ki, így az már 340 lóerős (5500-as fordulatnál), az 500 Nm –ig növelt nyomaték pedig 1500 és 4500-as fordulat között rendelkezésre áll. Ez a teljesítmény növekedés kasztnitól függően 0,2-0,3 másodperces gyorsulási javulást eredményez, mindemellett a fogyasztáson és káros anyag kibocsátáson is javítottak mintegy 7 százalékkal.

   A mérnökök az M Performance TwinPower Turbo technológia átfogó finomhangolásának részeként a dupla-VANOS vezérműtengely-állítást a szívó- és a kipufogóoldalon egyaránt tovább csiszolták a nagyobb hatékonyság érdekében.
   A gazdaságosságot pedig a vezetési szituáció és a rendszerterhelés függvényében dolgozó hűtővízszivattyú és olajszivattyú, az elektromos szervokormány, az Auto Start Stop és a fékezési energiát visszanyerő rendszer segíti elő.
   Újdonság még a manuális váltó fordulatszám-figyelő technológiája, ami a fokozatok közötti váltásnál automatikusan a kiválasztott sebességi fokozat bemenőtengelyének forgási sebessége szerint pörgeti fel vagy lassítja a motor fordulatszámát, elősegítve ezzel a sebességi fokozatok közötti minden korábbinál hatékonyabb váltást.

  

   A másik, nagyobb lépés a 7-esben jelenik meg, mégpedig az első NÉGY TURBÓS dízel. A 3.0 literes sorhatosból így 400 lóerőt és 760 Nm-t passzíroznak ki a bajor mérnökök. A fejlesztés lényege a négy, eltérő fordulatszám-tartományokban és megosztott terhelés szerint működtetett turbófeltöltő, és az eddigi legprecízebb, 2 500 bar maximális nyomású Common Rail közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszer. Az újítás által a 7-es 4,6 másodperc alatt éri el a 100-as tempót és a gyáriak szerint emellett sikerült 11 %-os fogyasztáscsökkenést is elérni. Ami még nagyon klasszul hangzik, hogy a négy turbós megoldásnak köszönhetően már 1000-es fordulatnál is 450 Nm-es nyomaték áll a sofőr rendelkezésére, a 760 Nm nyomatékmaximum pedig 2000 és 3000 fordulat között elérhető, 4400-nál pedig megjön a 400 lóerő, a végsebességet 250 km/h-nál elektronika korlátozza.

   Azért a bajor mérnökök itt is reszelgettek ezt-azt: a különleges erősítések és speciális alkatrészek között az ötrétegű hengerfej-tömítés, a motorblokk hengerfuratainak dupla ívbevonata, az alumínium-szilícium ötvözetből készült dugattyúk, a bronzosított dugattyúcsapszemek és a központilag vezérelt hűtőrendszer is megtalálható, a 2 500 bar maximális nyomáson dolgozó piezo injektorok pedig rendkívül precíz befecskendezést és kivételesen finom üzemanyag-porlasztást garantálnak.

   A négy turbó összehangolt működéséről a digitális dízelmotor-vezérlő elektronika (DDE – Digital Diesel Electronics) gondoskodik. A gázpedál padlóig taposásakor a rendszer egy csappantyús elv szerint működő megkerülő szisztémával kizárja a két alacsonyabb nyomású egységet: a kívánt turbónyomás a magasnyomású turbófeltöltőnek köszönhetően így még gyorsabban felépül, majd percenkénti 2 500-as fordulat körül a második magasnyomású turbó is becsatlakozik a feltöltésbe. Amúgy a két alacsonyabb nyomású és az egyik magasnyomású turbófeltöltő szinte folyamatosan dolgozik. A jó hatékonyság és az élettartam növelése érdekében az alacsony nyomású turbók külön hűtőkört is kaptak.

You may also read!

Tatai Motoros Fesztivál

Látványos motoros felvonulás is lesz Tatán, ahol új, kétnapos fesztivállal teremthetnek hagyományt

Két napra a motorosok fellegvárává válik nyáron Tata, ahol hagyományteremtő céllal egy új rendezvényt szerveznek. A júliusi Tatai

Read More...
BYD plug-in hibrid

A BYD stratégiát váltott, Európának még nem kell az elektromos autó

A BYD szerint az európai vásárlók még nem akarnak tisztán elektromos járműveket venni. A vállalat legújabb terve, hogy

Read More...
AUDI E5 Sportback

A ’nagy’ AUDI elektromos autója ultramodern, de mégis nevetség tárgyáva vált

A sanghaji bemutatón az AUDI E5 Sportback nagy figyelmet kapott, azonban ez nem olyan figyelem volt amilyet a márka

Read More...

Mobile Sliding Menu

Verified by MonsterInsights