IV.Balatonfüred Concours d’Elegance – rengeteg gyöngyszem a Balaton partján

In auto, autó kiállítás, Classic, hír, veterán
IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

               Idén is megrendezésre kerül a méltán népszerű Balatonfüred Concours d’Elegance, az autók és divat krémjének találkozása. A hívogatóan gyönyörű Balatonfüred negyedik alkalommal ad otthont ennek a nagyon nívos autós eseménynek. A pontos dátum 2017 május 05-07, ami egybe esik a Vitorlabontó ünnepséggel.

IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

               A IV. Balatonfüred Concours d’Elegance egy vérbeli – FIVA és MAVAMSZ által akkreditált – oldtimer szépségverseny, ahol a nevező gyöngyszemek a 1910-es évektől 1995-ig bezárólag gyártott gépcsodák. A nevezési kategóriák és a kiírás megtalálható az esemény weboldalán. (http://balatonfuredconcours.eu/proposal/hu)

               Tavaly is rendkívül jól sikerült a kellemes hangvételű rendezvény, aminek fő támogatója a BMW Group, és ami az UNESCO patronálását élvezi. A tavalyi Balatonfüred Concours d’Elegance-ról itt nézhetnek meg egy rövid kedvcsináló videót:

 

De hogy a május 5-öt még nagyobb izgalommal várjuk, itt van egy kis ízelítő, kik, vagyis mik jönnek el?

IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

Skoda 130 RS

A Skoda 130 RS, becenevén a „kelet Porschéja” a márka egyik legismertebb versenyautója. Donorja az 1971-ben bemutatott 110 R Coupé. Az 1974-ben bemutatott 130 RS tíz centiméterrel volt szélesebb az utcai változatnál, könnyű műanyag karosszériaelemeket kapott, így a súlypontja lejjebb került. Az 1,3 literes, alumínium blokkos motor duplatorkú Weber porlasztók segítségével érte el a 130 lóerős teljesítményt. Míg a motor hátul, addig a vízhűtő, az üzemanyagtartály és a pótkerék elöl kaptak helyet, így sikerült elérni az 50-50 százalékos súlyelosztást. A 130 RS 1975-1983 között nem csupán a KGST országokban, de a Vasfüggönyön túl is kategóriájában számos sikert ért el. Egyik legismertebb győzelmét 1977-ben a Monte Carlo Ralin aratta.
Tardi Lajos 130 RS replikája egy 110R kupé alapjaira épült, amely alá a Rapid 130 első és hátsó futóműve került. Az 1,4 literes motor az eredetivel megegyező Weber porlasztókat kapott. További érdekességek a verseny vezérműtengely, és a nagy szelepes hengerfej.

 

 IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

Hoffmann&Novague R200

Csakúgy, mint a nemzetközi Concours d’Elegance rendezvényeken, így a Balatonfüred Concours d’Elegance mezőnyében is megtalálhatók a modern prototípusok. Idén e témakörben egy cseh különlegességgel, a Hoffmann&Novague R200 kupéval kedveskedünk látogatóinknak, amely 200 két évvel ezelőtt, a Skoda 130 RS versenyautó 40. születésnapján debütált.
Alkotóját, Petr Novague-t a legendás csehszlovák típus iránti lelkesedés és tisztelet vezette. A műszaki alapoka…t egy első generációs Audi R8 szolgáltatta. Megtartották annak 420 lóerős V8-as motorját és a váltót is. Az 130 RS formájára emlékeztető alumínium karosszériát a prototípusok építésére szakosodott Kovovýroba Hoffmann műhely másfél év alatt készítette el. A Hoffmann&Novague kupéból 30 darabos szériát terveznek.

 

IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

Aero 1000

Az első világháború után alapított csehszlovák Aero vállalat elsősorban a repülőgépgyártásban volt érdekelt, ám amikor a kereslet csökkent, más termékekkel, például motorkerékpár oldalkocsikkal és autókarosszériákkal is próbálkoztak. Ezt bérgyártás követte, majd 1929-ben megjelent az első önálló tervezésű Aero személyautójuk.
Az Aero 1000, amely nevét egy literes, kéthengeres 26 lóerős motorjáról kapta 1932. végén mutatkozott be. Ebből a kis, fürge járműből két év …alatt alig 236 darab készült.
Ján Viliam Miklík, aki múlt évben egy szép, nyitott Tatra 75 járművel érkezett Balatonfüredre idén gyűjteményének sportosabb darabját mutatja be. Az Aero 1000 S az alaptípusnál erősebb, 30 lóerős volt. A hátsókerék hajtású roadster külsejében és menettulajdonságaiban is a kor brit sportkocsijait, pl. az MG hasonló típusát idézi.

 

IV.Balatonfüred Concours d’Elegance  

Ferrari 308 GTS QV

Sokan akik az 1990-es években voltak tinédzserek vágyakozva nézték a Tom Selleck által játszott Magnum magánnyomozót a tévében, aki égőpiros Ferrarijával kergette a rosszfiúkat a napfényes Hawaii szigetén. Sokan megfogadták akkor, hogy ha nagyon lesznek, nekik is lesz egy ilyen sportkocsijuk.

Ugyan a tulajdonos szíve elsősorban az 1980-as és 1990-es évek M-szériás BMW modellek iránt dobog, de ő is a fentebb leírt célcsoportba tartozik. Így nem csoda, hogy k…is magángyűjteményében külön sarkot rendezett be a Ferrarinak, amelynek ékköve egy 1983-as Ferrari 308 GTS QV, amely ugyanúgy néz ki, mint a Magnum-féle jármű: amerikai kivitel, 235 lóerős, háromliteres motorral; még a belső bőrkárpit színe is ugyanaz!

Az 1975-1985 között gyártott Ferrari 308 formatervét a Pininfarina stúdióban rajzolták meg. Ezzel a típussal váltották le a korábbi Dinokat, és nyitottak új korszakot a márka történetében. A 255 lóerős motorral szerelt GTB kupé mellé 1977-ben csatlakozott a targatetős GTS. Később a környezetvédelmi előírások teljesítése miatt a motor valamivel gyengébb lett.
1982-ben jelent meg a hengerenként négy szelepes motor, olaszul quattrovalvole. Ekkor a típust kívül-belül felfrissítették.
A 308 utóda a 328 lett, amelyből szintén várunk Balatonfüredre egy szép kupét.

 

IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

Bugatti T44

A francia Bugatti az 1920-as és 1930-as évek meghatározó luxus- és sportkocsimárkája volt. Az olasz származású, de Franciaországban alkotó Ettore Bugatti által fémjelzett autók előremutató műszaki megoldásaikkal és agilitásukkal emelkedtek ki. Az 1928-ban bemutatott T44 soros nyolchengeres motorját kilenc helyen csapágyazták, amelyne…k következtében az akár 140 km/h végsebességre képes túrakocsi rendkívül kiegyensúlyozottan viselkedett. Bár a T44-t meg lehetett vásárolni gyári felépítményekkel, de nagyon sokan inkább egyedi karosszéria mellett voksoltak. Werner Gradisch, az osztrák Bugatti elnökének T44-esét a franciaországi Limoges-ban székelő Frugier műhelyben látták el nyitott túrakocsi karosszériával. Az autó 1930-ban egy francia Concours d’Elegance rendezvényen első díjat nyert.

 

IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

Daimler DS420

Idén már Romániából is üdvözölhetünk résztvevőket, köztük ezt az 1976-ban gyártott Daimler DS420 limuzint, amelynek eredetiségét a Jaguar Heritage Trust is igazolta.
A Daimler DS420, amelyet sokan az „utolsó valódi limuzinnak” tartanak Erzsébet brit anyakirálynő kedvenc autójaként vonult be az autótörténelembe. Az uralkodó négy tagból álló DS420 flottát tartott fenn. A Királyi Istállóban jelenleg is három DS420 található.
1968 és 1979 között 2494 darab készült a…z 5,74 méter hosszú, két méter széles és 1,71 méter magas limuzinból, amelyet gondos kézi munkával szereltek össze a VandenPlas karosszériagyártó cég, majd annak bezárása után a Jaguar kiválasztott dolgozói. Nem csoda, hogy átlagban napi egy ilyen autó készült. A hosszú motorháztető alatt 4,2 literes, 245 lóerős soros hathengeres motor rejtezik, amely a több, mint két tonnás alkotást 176 km/h sebességre tudta felgyorsítani. Az átlagos üzemanyagfogyasztás is királyi volt: 18,4 liter 100 km távon.
A Concours-ra érkező DS420 korábban Ralph W. Roe, Norwich főpolgármesterének tulajdonában állt.

 

IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

Chrysler Airflow

Bár már az 1910-es évektől folytak automobilok légellenállásával kapcsolatos kísérletek, amelyek közül a magyar származású Járay Pál munkásságát szokás kiemelni, de évtizedeken át egyetlen nagy autógyár sem merészkedett az innováció ingoványos talajára.
A harmincas években megváltozott a helyzet, hiszen a cseh Tatra és az amerikai Chrysler is megjelent a piacon áramvonalas autóival – mindketten Járay Pál munkásságára támaszkodtak. A Chrysler volt a merészebb,…

 

IV.Balatonfüred Concours d’Elegance

BMW 315 Roadster, 1936

Ennek a különleges, egyedi járműnek a restaurálása nemrég fejeződött be Lengyelországban. A 69545 alvázszámú 315-t 1936-ban szállították le a Reichskuratorium für Wirstchaftlichkeit (RKW) nevű szervezetnek. Ezt 1921-ben Carl Friedrich von Siemens, a Siemens&Halske vállalat nagy befolyással rendelkező vezetője alapíto…tta. Az RKW célja a Henry Ford által tökéletesített sorozatgyártási metódus alkalmazása volt a német ipar különböző területein. Példának okáért az 1930-as években 1500 oldalas katalógusban próbálták illusztrálni a legjobb gyakorlatokat.
Erre a 315 alvázra az RKW a BMW egyik legfőbb karosszéria-beszállítójával, az Ambi-Budd vállalattal közösen egy roadster felépítményt készített. Ezt egy bemutatóautónak szánták.
A második világháborúban a jármű eltűnt, majd 1989-ben Csehszlovákiában bukkant fel. Három évvel később szállították vissza Németországba, de a felújítás csak 2014-ben kezdődött meg.

 

 (forrás: https://www.facebook.com/balatonfuredconcoursdelegance/ )

 

You may also read!

A VW terve, hogy évente 500 000 ID.4-et fog gyártani

A Volkswagen vezetősége úgy gondolja, hogy évente 500 000 példány ad el az ID.4-ből. A német autógyártó felkészült a régóta

Read More...

A RevoZport Tesla X modell, egy igazán látványos EV

Nem mindig mutat jól egy átépített terepjáró, néha túl lőnek a célon a tervezők és úgy néz ki, mint

Read More...

A Mansory által tuningolt Porsche Cayenne, több mint amire számítani lehet

A kezelés után a teljesítmény 690 lóerőre növekedett. A Mansory név hallatán mindenki felkapja a fejét, mert tudja, ha a

Read More...