Öngól vagy az év üzlete?
Szocsiban hivatalossá vált, hogy 2018-tól a svájci alakulat a Honda motorjait fogja használni. A hír sokakat meglepett, hiszen a japán gyártó azóta szenved, mióta 2015-ben visszatért.
A Hondával való együttműködés lehetősége korábban is felvetődött, de mindenkit meglepett, hogy végül tényleg sikerült tető alá hozni az együttműködést. Főleg annak fényében, hogy a McLaren idén már harmadik éve szenved a japánok által szállított erőforrásokkal.
„Három éve a Ferrari is nagy lemaradásban volt a Mercedeshez képest, de hittünk benne, hogy ledolgozza a hátrányát, és igazunk lett. Ugyanerre a Honda is képes lehet” – mondta Monisha Kaltenborn, a svájci alakulat csapatfőnöke.
Az mindenki számára egyértelmű, hogy az optimizmuson és a japán technikába vetett bizalmon kívül más érvek is befolyásolhatták a Sauber döntéshozóit, de mégis milyen érvek szólhatnak a Honda mellett?
A Honda helyzete hasonlít a Bridgestone korábbi helyzetére
Sokan talán még emlékeznek a 2005-ös szezonra. Abban az évben a Ferrari több évnyi dominanciája hirtelen véget ért. A teljes szezon pedig a Renault és a McLaren Mercedes küzdelméről szólt. A maranelloiak hirtelen visszaesésnek a hátterében pedig többek között az állt, hogy az általuk használt Bridgestone abroncsokat jóval kevesebb csapat használta, mint a többek között a McLaren és a Renault által használt Michelint. Emiatt a Bridgestone hátrányba került a fejlesztési versenyben. Ami kőkeményen visszaütött a versenyeken. Részben ennek az esetnek is köszönhetően nyilvánvalóvá vált, hogy mennyire fontos az, hogy egy gyártó, legyen az gumi vagy motorszállító, minél több csapatnak szállítson.
Lényegében a Honda hasonló helyzetben van, mint a Bridgestone volt 2005-ben. A McLarenen kívül nem használja senki a motorjait, így jóval kevesebb információ és tapasztalat áll rendelkezésére, mint a Mercedesnek vagy akár a Ferrarinak. Ez pedig nem sok jóval kecsegtet a kiélezett fejlesztési versenyben. Tehát a Hondának érdekében áll, hogy akár nyomott áron is, de minél több csapat leszerződjön vele.
Honda motorral folytatja a Sauber
Itt kerül képbe a Sauber. Hiszen a svájci alakulat folyamatos anyagi gondjaira egy megoldás lehet az, hogy a viszonylag versenyképes és így drágán megvásárolható Ferrari motorról, a gyengébb, de ezzel együtt jóval olcsóbb Honda motorra váltson. Ha pedig a Honda, kiegészülve a Sauberrel, 2018-ra egy versenyképesebb motort tervez, még az is megeshet, hogy a Sauber nyomott áron jut egy versenyképes motorhoz. Miközben a felszabaduló forrásokból az autó más részeit fejlesztheti.
Persze az a forgatókönyv is könnyen megvalósulhat, hogy a Honda két csapattal sem tud érdemi fejlődést produkálni. Ebben az esetben viszont könnyen lehet, hogy a Sauber a jelenleginél is nehezebb helyzetbe kerül. Azonban ez leghamarabb a 2018-as szezonban fog kiderülni, addig minden más csupán találgatás.