Fiat 124 Spider szerelés és próba

In szerelés, veterán

Családi kirándulásnak indult, ami szerencsésen meg is valósult. De közben megjavítottunk egy gyönyörű Fiat 124 Spidert az út mellett és este még egy próbakör is belefért.

Tegnap délután egy használt autó tesztet szerettem volna megcsinálni, de feleségem arra kért, legyek inkább a családdal. Beadtam a derekamat és délután célba is vettük a festői Visegrádot. Kellemesen kocsikáztunk a 30 fokos melegben. Élveztük a napsütést és egymás társaságát. Már elhagytuk Budapestet, mikor az út mellett megláttunk egy fiatal párt lerobbanva egy Fiat 124 Spiderrel. Persze egyből megálltunk, tudunk-e segíteni. Tibi és Orsi nagyon örültek nekünk. A diagnózis: elszakadt a gázbowden.

 

Fiat 124 Spider szerelés

 

Gyors, de aránylag tartós megoldás kellett. Mivel a bowden rövidebb lett, gondoltam levágunk a bowden házból.

 

De erre nem volt szükség, mert a tűzfalhoz közeli rész külön mozgott. Azt szimplám kihagytuk, így nyertünk vagy 10 centit. Majd valahogy be kellett juttatni a bowdent az utastérbe a gázpedál akasztójához. Mivel kicsit szálas volt a bowden vége, nem akart bemenni. Viszont volt nálunk egy pici darab keményebb drót és cellux. A kis drótot a bowden végére celluxoztam és így már be tudtuk ügyeskedni a helyére. Tehát bent volt a bowden vége az utastérben és elég hosszú maradt a vége, hogy valahogy rögzítsük a gázpedál kallantyújához. De hogyan?

 

Gázbowden rögzítés telefon tartóból

A csomagtartóban találtam egy telefon tartó alkatrészt, aminek az egyik végén volt két műanyag fül egy csavarral meghúzva. A két fül közé gondoltam beszorítani a bowdent, így majd a műanyag cucc megakad a gázpedál akasztójában.

De a Fiat 124 pedál sorához csak egy módon lehetett hozzáférni. Háttal be kellett feküdni az első ülésre. Lábakat fel az ülés támlájára és fejjel be a kormány alá. Így próbálkozott először Tibi, majd én is. A műanyag telefontartó alkatrészt még el kellett törni, hogy beférjen a gázpedál akasztójához.

Illetve nem a legfelső kallantyúba akasztottam be a MacGyveri műanyag micsodát, hanem eggyel lejjebb, mivel ott is volt egy akasztó. Ahhoz már jobban hozzá lehetett férni. Miután ezzel végeztem és visszatért a vérkeringésem egy része a fejemből a lábamba, még Tibi is bemászott a munkabarlangba és még egy pici dróttal rögzítette a tákolmányt, hogy ki ne akadjon. A gázbowden jó lett, de az alapjárat még magas volt.

Ezek után még állítottunk egy kis alapjáratot, majd Tibi és Orsi elviharzott Szentendre felé örülve, hogy mégiscsak kirándulhatnak egyet.

Mi is abba az irányba mentünk, így el is kisértük őket egy darabig majd sűrű integetések és dudálások közepette elbúcsúztunk.

 

Visegrád gyönyörű erdeje

Visegrádra érve átkocsikáztunk a hegyen megcsodálva a szép kilátást majd a lenti erdő szélén leparkoltunk és besétáltunk törzshelyünkre, az Ördög Malom Étterembe, ahol a tárkonyos raguleves cipóban az örökzöld sláger.

A finom ebéd és a jó levegőn meseszép környezetben tett séta után indultunk haza. Mindenki jól érezte magát és még autós kalandunk is volt.

Szentendre magasságában viszont eszembe jutott, felhívom Tibit, hogy rendben hazaértek-e?

 

Második felvonás

 

Sajnos nem.  A tűzpiros ’75-ös Fiat 124 Spider most a III. kerületben vesztegelt. Mondtam Tibinek, hogy sietünk, veszünk kötelet és hazahúzzuk őket. Megálltam egy OMV kúton és nagyon jó áron kaptam jó minőségű vontatókötelet. De ez még nem volt elég, a kutas fiú is nagyon segítőkész volt.

A múltkori Árpád-hidas vontatáskor kiderült, hogy a hátsó vonószem menetem rozsdás és a vonószemet csak egy nagyon kicsit lehet behajtani, így az akkori vontatásom elég kockázatos volt. De most a kutas – KÖSZI MÉG EGSZER – adott drótkefét és valami csavarlazító sprayt. Így kis fújkálással és kapirgálással sikerült használhatóvá tennem a vonószemet.

Na uzsgyi Tibiékhez…

Viszont ahogy megérkeztünk, megérkezett az örök vidám Dávid is, az autó tulajdonosa. Ahogy megsimogatta a Spider  motorháztetejét, mintha halk dorombolás is hallatszott volna. Egyből látszott, itt nem kell vontatás, sőt. De ne szaladjunk előre.

Annyit már Tibi is kiderített, hogy kiment egy biztosíték, ami az elektromos AC-t hajtotta, ezért nem kapott benzint az autó és állt le. De hiába túrázott végig Orsi három benzinkutat és hozott egy raklap biztosítékot, a makacs Fiat újra és újra kicsapta a biztit.

Ahogy Dávid meghallotta a diagnózist – érsebész lévén – egyből gyanút fogott. Ugyanis van az autón elől egy nem túl gyári fény, ami korábban is okozott már zárlatot, bár elvileg az már megoldódott. Viszont mikor Dávid lekapcsolta a szinte rejtett kis kapcsolót, a bizti többet nem égett ki, hanem vígan engedte az elektronokat a benzin szivattyúhoz.

Tehát a motor járt, de az alapjárat magas volt. Ekkor már fél tíz körül lehetett. A kisfiam édesdeden aludt a gyerekülésben, a lányok vidáman sztorizgattak. Dávid pedig műtött.

Mivel egy szellő hintáztatta.. Vagyis mivel egy táskájából előkerült plusz rugót kellett felbiggyeszteni a gáz rudazatra a gyönyörű, ám igen forró két karburátor között. Végül is ez is sikerült.

 

A próbakör

Közben a feleségem elmondta Dávidnak, hogy van némi közöm az Autósajtóhoz. Erre Dávidnak se kellett több, egyből meg akarta mutatni, mire képes az 42 éves, 1800 cm3 két karburátoros kihegyezett Spidere, ami amúgy kb. 900 kg. Bepattantunk és vitt egy kört. Nagyon élveztem.

Ahogy csikorgó kerekekkel keresztben kifordultunk és a kabrió belenyomott az ülésbe, egyből kiült a vigyor az arcomra és sokáig ott is maradt. Nagyon hamar elértük a sebességhatárt és a Fiat szívesen gyorsult volna tovább… De az a hang, szívás-szuszogás-csattogás. Az a közvetlenség és nyers erő. Nagy élmény volt. Azt hiszem, erre az autóra a legjobb szó a férfias. A megforduláskor Dávid elmondta, elől-hátul tárcsafékek lassítják a gépet és ez érezhető is volt. Illetve megtudtam azt is, hogy Dávid kicsit ki is hegyezte a gép motorját, azért megy ennyire brutálisan. Köszi a próbakört.

Miután visszamentünk, elbúcsúztunk és ment mindenki haza. Egy kellemes élménnyel gazdagodtunk és nagyon kedves embereket ismerhettünk meg. Sőt, ígéretet kaptam, hogy ha Tibinek elkészül egy régi Mercije, amiről csak annyit tudok, hogy 3,5 literes V8-as, azt majd megmutatja nekem, én pedig Önöknek.

Tibi, mikor hazaértek, még felhívott, hogy minden rendben volt. Így nyugodtabban pihentünk le aznap este de a Fiat124 hangja még sokáig visszhangzott a fülemben.

You may also read!

felújított BMW 530 MLE

Negyven év után hazatért egy legenda: a felújított BMW 530 MLE


A BMW Group Rosslyn-i gyárában október 8-án leplezték le az 1970-es években épült versenyautó-legenda, a BMW 530 Motorsport

Read More...

Bulgária nagyon szeretné a Volkswagen-gyárat


Bulgária emeli a tétet
Röviddel azután, hogy a Volkswagen-csoport (VW) kedden elhalasztotta a döntést a Törökországban tervezett autógyára

Read More...
BMW 2-es Gran Coupe

Nem túl szép a BMW 2-es Gran Coupe


Régen a kupé a sportos kétajtós autót jelentette általában keret nélküli ablakkal. A felsőbb kategóriákban már évek óta

Read More...

Leave a reply: