A BMW i vízen is elektromos mobilitást garantál

In Technológia

A Torqeedo a BMW i3 nagykapacitású akkumulátorát integrálja a hajók elektromos meghajtó rendszerébe – a BMW i integrált fenntarthatósági koncepciója új utakra talált.

Jövőbiztos technológiája és integrált megközelítése révén a BMW i továbbra is a fenntartható innováció hajtómotorja. Ráadásul mostantól kezdve az i3-hoz kifejlesztett nagyfeszültségű akkumulátor nemcsak a károsanyag-kibocsátástól mentes közúti közlekedést, hanem a vízfelszíni mobilitást is szolgálja. A BMW csoport dingolfingi üzeméből lítium-ion akkumulátorokat szállít a német Torqeedo vállalat számára. A cég tengeri hajtórendszerek gyártójaként energia tárolására használja őket, nagyteljesítményű Deep Blue elektromos meghajtású rendszereiben. A Torqeedo-t 2005-ben alapították a németországi Starnbergben, mára pedig a világ egyik vezető szolgáltatójává nőtte ki magát az elektromos és hibrid meghajtású rendszerek terén, kiszolgálva az 1 és 160 lóerős motorcsónakokat, a vitorlás jachtokat és az olyan közösségi tengeri alkalmazásokat, mint a komp vagy a vízi taxi.

Autóipari technológia a vízen

 

A BMW i nagyfeszültségű akkumulátorai szerves részét képezik annak a környezetbarát, költséghatékony és csendes megoldásnak, amely alternatívát kínál a hagyományos hajó-hajtásrendszerek számára. „A Torqeedo döntése, hogy a BMW i nagyfeszültségű akkumulátorait használja fel Deep Blue meghajtó-rendszereihez, csak egy újabb visszaigazolása annak, hogy képesek vagyunk a jövő hajtórendszereinek megalkotására anélkül, hogy kompromisszumot kéne kötnünk a teljesítmény, az innováció, vagy a fenntarthatóság terén” – magyarázza Dr. Alexander Kotouc, a BMW i termékmenedzsment vezetője. „A legújabb autóipari technológiának a vízre történő sikeres átültetése jól példázza az integrált megközelítés értékét, amely oly fontos a BMW i számára.”

A BMW Group nagyteljesítményű akkumulátorokat fejleszt és szerel össze elektromos és hibrid járművek részére házon belül. A BMW i3 számára megalkotott lítium-ion akkumulátor nyolc modulból áll, amelyek mindegyike 12 cellát tartalmaz. A csatlakozókat, a kábeleket, az ellenőrző szenzorokat, a fűtő- és hűtőrendszereket pedig szintúgy speciálisan a BMW i számára fejlesztették.

Erősebb és plug-and-play akkuk

A BMW Group gyártási és fejlesztési szakértelme biztosítja az alapjait annak az állandó megújulási folyamatnak, amely az akkumulátor-technológia területén tapasztalható. A legfrissebb példa erre a BMW i3 jelenlegi nagyfeszültségű akkumulátora.  Annak ellenére, hogy a mérete és a súlya változatlan maradt a korábbi verzióhoz képest, teljesítménye több mint 50%-kal, 94 Ah-ra, vagyis 33 kWh-ra nőtt.

Köszönhetően a BMW i3 akkumulátorok plug-and-play jellemzőjének, amelyet a fejlesztők kezdettől fogva biztosítanak, a technológia széles körben alkalmazható, az autóipar keretein is túl. A Torqeedo, a tengeri meghajtó-rendszerek gyártójaként, a BMW i lítium-ion akkumulátorait a legnagyobb teljesítményű motorjaihoz használja, belmotoros vagy külmotoros egységek és hibrid rendszerek esetén, egészen százhatvan lóerőig. „A BMW i nagyfeszültségű akkumulátorok rendkívüli megbízhatóságot és teljesítményt nyújtanak az elektromos mobilitáshoz” – magyarázza Christoph Ballin, a Torqeedo társalapítója és vezérigazgatója. „Lehetővé teszik számunkra, hogy csúcsminőségű elektromos meghajtású technológiát és integrált energiagazdálkodást nyújtsunk a szabadidős és a kereskedelmi hajózás számára.”

BMW i akkuk nem csak épületekben

A BMW i nagyfeszültségű akkumulátorok ezen innovatív felhasználása a vízfelszíni közlekedés elektromos meghajtása során csupán egyetlen példa az alkalmazási területek széles választékára nézve, amely az integrált fenntarthatósági koncepcióhoz köthető. Egy másik terület lehet a helyhez kötött energiatárolás, ahol az akkumulátorokat a lakossági- és középületek energiahatékonyságának növelésére használják oly módon, hogy közbenső tárhelyet biztosítanak a nap- és szélerőművek által megtermelt megújuló energiamennyiség számára.

Mi több, a BMW i nagyfeszültségű akkumulátorok újrafelhasználhatók erre a célra, miután befejezték hasznos életszakaszukat a járművekben. A fenntarthatóság szempontjából az akkuk ismételt felhasználása sokkal indokoltabb, mint azok idő előtti újrahasznosítása. Ez a megfontolás késztette a BMW Groupot arra, hogy még a BMW i3 forgalomba hozatalát megelőzően olyan forgatókönyveket dolgozzon ki, amely „második életről” beszél az akkumulátorok esetében, a hosszú autós használatot követően. Ez a fajta újrahasznosítás kulcsfontosságú szerepet játszik a zöld energiára való áttérésben – és ennek eredményeképp a megújuló energiák köztes tárolásában is, amelyre egyre nagyobb a kereslet.

Forrás: BMW

You may also read!

elektromos Toyota Hiace

Elektromos hajtással térhet vissza Európába a Toyota Hiace

A Toyota Auto Body, a Toyota 1945-ben alapított haszonjármű-részlege a 2023-as Japán Mobilitási Kiállításon leplezte le a hatodik generációs

Read More...
villanymotorok hatékonysága

Mitől függ a villanymotorok hatékonysága?

Egy villanymotor vásárlása során fontos ismerni annak műszaki paramétereit, hiszen nem mindegy, hogy milyen hatásfokú munkára képes az adott

Read More...
Limitált szériás GR Yaris

Limitált szériás GR Yarisszal ünnepli rali-világbajnoki címét a Toyota

Mindössze 300 példány készül abból a különleges kivitelű GR Yarisból, amelyet annak tiszteletére adnak ki, hogy a Toyota 2023-ban

Read More...
Verified by MonsterInsights