Avagy, miért esik szét 300ezernél a használt autó
Bizonyára a kedves olvasók is találkoztak már olyan emberrel, aki annak a mondjuk így filozófiának a híve, hogy a mai autókban már „nincs anyag”. Ugye ez a sajátos mondat, az ilyen emberek eszmefuttatásainak eszenciája. Azt hivatott kifejezni, hogy régen minden jobb volt, és ma már minden ipari termék silány vacak, beleértve az autókat is. Valahogy azonban bennem mindig felmerül a kérdés, mikor ezt hallom, hogy nem lehet, hogy ez a mondat a „savanyú a szőlő” című közmondás egy jobban hangzó formája?
Természetesen nincs módomban ezt az állítást megcáfolni, sem megerősíteni. Nagyon nem is lehet, hiszen pro és kontra rengeteg érv és példa áll. Viszont lelkes hahu és mobile felhasználóként, időről időre belebotlok olyan autókba, amelyek azt az állítást, miszerint a mai autók vackok, és a 80-as 90-es évek óta nem gyártanak rendes autót, alaposan megrengetik.
Engedjék meg, hogy megosszam önökkel a mai termést:
Vagyis ebben a w211-es, taxiként használt E-osztályban 870.000 kilométer van. Ami igencsak felveti a kérdést, hogy vajon mennyi igazságtartalma van a címben idézett mondatnak. Ráadásul, ha belegondolunk, ez az autó üzemképes, és eddig taxiként üzemelt, tehát olyan állapotban van vagy legalábbis volt eddig, ami a taxizáshoz kellett. Ráadásul nem is valamelyik kelet magyarországi megyeszékhelyen, hanem a festés alapján Németországban.
Ez viszont felvet egy újabb kérdést. Ha egy német taxisnak megéri üzemeltetni egy autót 870.000 kilométeres futásig, akkor az átlagos magyar használtautó vásárló miért kap rögtön az egérért, vagy kezd lendületes búcsúzkodásba, amint meglát a kiszemelt autó adatlapján/kilométerórájában egy 3-assal kezdődő számot. Itt jegyezném meg, némelyek már egy 2-essel kezdődő szám láttán is.
Avagy úgy?!
Mondhatná az egyszeri olvasó, jó-jó vannak ilyenek is, de… azonban nincs de, ha valaki pl. w211-eseket keresgél a mobilén, az alacsonyabb ársávban szinte csak ilyeneket talál, hacsak nem benzineseket keres. És szinte mindegyik órájában a Föld- Hold távolságnál magasabb szám szerepel, de nem ritka az 5-600 ezer sem!
Ráadásul, mint ebből a hirdetésből is kiderül: egy jól karbantartott bel tér, többszázezer kilométer után sem feltétlenül leharcolt.
Viszont ha 870.000 km. után így tud valami kinézni, akkor nem meglepő, hogy ebben bizonyos használtautó kereskedők és sokat futott használtautót eladni vágyó magánszemélyek meglátják a kínálkozó lehetőséget, és megtekerik az órát odakint és idehaza egyaránt.
Félreértés ne essen, nem felmenteni akarom az ilyen személyeket csupán rávilágítani arra, hogy csupán szemre, nem lehet megállapítani egy autó futását. És egy olyan autónál, mint a képen szereplő, az élelmes eladó, kereskedő simán teker egy nagyot és már kész is a 200ezret futott tuti vétel. Persze ezt a konkrét autót a taxi szín miatt nehezen lehetne elsütni keveset futott, nemdohányzó vidéki orvosfeleség autóként, de egy ingázásra használt hasonló autóba is beleszalad könnyedén sokszázezer kilométer. Az megtekerve szintén jó vételnek fog tűnni. Csak éppen olyan hibák jelentkezhetnek, amire sem a kora sem a vélt futás alapján nem számít a boldog tulaj. És ilyenkor jön a szöveg: „bezzeg a régi autók a világból is kimentek”.
…márpedig a mai autókban is van „anyag”
Összességében ez az autó is bizonyítja azt, hogy nem csak 20-30-40 éve tudtak autót gyártani, hanem 10 éve is, sőt még ma is. Az pedig már egy másik kérdés, hogy miért van külön pszichológiája annak, hogy egy autó kilométerórája milyen futást mutat. Véleményem szerint ebből a rossz elgondolásból kellene kigyógyulni. Nagy köbcentis dízelt, senki nem vesz városi szaladgálósnak sem itthon sem külföldön. Aki ilyet akar, az számoljon évi 20-30ezres futással, de akkor sem jár tévúton, ha évi 50ezerrel számol. Ha a 15 éves autóban dízel létére nincs 300ezer, akkor ott már rég sántít valami. Ha tetszik, ha nem. Meg lehet venni 230ezerrel jó áron azt, amiben valójában 5-600ezer van, csak utána ne a „mai autókat” szidja az ember.
Másrészt viszont ez az autó egy érv a sokat futott autók mellett is. Ha ezzel az autóval valaki 840ezret el tudott járni úgy, hogy az utasai ezért még fizettek is, neki pedig megérte ezt évekig csinálni. – Hiszen még taxiként sem hamar szalad bele ennyi egy autóba. – Akkor egy átlag autós miért fél a sokat futott karbantartott autóktól? Szerintem a legtöbben maguk sem tudják.
Összegzés
Tehát a 2000-es években, sőt a 2010-es években és ma is gyártanak jó autókat. Az már más kérdés, hogy azokat hogyan használják és mennyire manipulált óraállással árulják őket, mondjuk Németországban vagy éppen mennyivel hozzák be őket az országba. Ha eddig a futás volt a főszereplő az önök autóvásárlási szempontjainak listáján, akkor kérem önöket, ezt változtassák meg. Egyrészt, a legtöbb autó úgyis meg van tekerve, másrészt igenis vannak olyan vételek, amiket kár kihagyni, csak azért mert több mint 299.999 km.-et futottak.
Végszóként már csak egy költői kérdés merül fel. Ha valaki beletesz egy autóba 840ezret, akkor miért nem tesz bele még annyit, hogy meg legyen az 1.000.000?!
*ha esetleg valaki kedvet kapott a cikkben szereplő autóhoz: