F1 Belga Nagydíj
Vasárnap rendezték a Forma-1 2017-es idényének 12. nagydíját. A helyszín ezúttal a legendás belga aszfaltcsík Spa-Francorchamps volt. Az időmérő eredménye már előre borítékolta, hogy nem fogunk vasárnap délután unatkozni, és az előzetes várakozások a futam során be is igazolódtak.
A Spa-ban megszokottaktól eltérően a mezőny simán eljött a rajtnál. Vettel az Eau-Rouge utáni hosszú egyenes végén rápróbált Hamiltonra, de nem sikerült előznie. A rajt hőse Alonso volt, aki egészen a hetedik helyig jött fel.
A rajt után az első 10:
Hamilton, Vettel, Bottas, Raikkonen, Verstappen, Ricciardo, Alonso, Hulkenberg, Ocon, Magnussen
A futam első köreiben az izgalmakat Alonso szolgáltatta. A spanyol vissza tudott támadni Hulkenberg előzése után. És meglepetésre sikerült is az egyenesben vissza venni pozícióját a Renault pilótájától. A dolog szépsége, hogy mindezt DRS nélkül. A futam elején Vettel gond nélkül tartotta a lépést az élen haladó Hamiltonnal, ami nagy öröm a Forma-1 rajongói számára, hiszen Belgiumban évek óta nem igazán tudta senki tartani a lépést a Mercedes pilótáival.
„nem érdekelnek a különbségek, csak tesztelünk”
Ahogy az a spanyol rádióbeszélgetéseiből is kiderült, ahogy teltek a körök, úgy fogyott az oka az örömre Alonsonak. A 6. körben már csak a 11. helyen hajtott, és nem is igazán volt reménye arra, hogy előrébb tudjon lépni. Közben meglepetésre a Red Bullok képesek voltak tartani a lépést Bottassal és Raikkonennel, ami az idén sem túl erős Reanault motorokkal, igen komoly teljesítmény, főleg a motorerőt igencsak megkövetelő Spa-ban.
Az élen haladók folyamatosan szakították le a mögöttük haladókat. Érdekesség, hogy a hétvégén egész jól szereplő Raikkonen, aki mint tudjuk Spa szakértő is egyben, a futam ezen szakaszában, körönként egy másodpercet kapott csapattársától, annak ellenére, hogy bár Bottas előtte volt, a Mercedes pilótája abszolút nem tartotta fel. Ez részben betudható annak, hogy Raikkonen autójában olyan rezonancia volt a hétvége során, amit nem igazán tudott a Ferrari kezelni. Viszont, azt azért ne felejtsük el, hogy más kevésbé rázós, vagy mondjuk úgy, rezonálós hétvégéken sem igazán tudja a finn tartani a lépést a két „nagyágyúval”.
Menetrend szerint érkezett a hólyagosodás
Ahogyan azt idén főleg a gyorsabb pályákon megszokhattuk, a 10. kör környékén megérkeztek az első hólyagok a gumikra. És ahogyan azt szintén megszokhattuk, jött menetrend szerint, ezúttal a 8. körben Max Verstappen kiesése. A holland, aki egyébként Belgiumban született, így idén hatodszor kényszerült kiállni a versenyből. Azt már meg sem említem, hogy eközben csapattársa ismét minden különösebb probléma nélkül autózta végig a versenyt.
Igaz kezd ebben a cikkben elcsépelté válni ez a kifejezés, de menetrend szerint érkezett az Ocon- Perez csata újabb felvonása is a 10. körben. Ám ekkor még nem történt köztük semmi különös. Az élen, Hamilton gumijai nem igazán bírták a spai terhelést, viszont Vetteléi igen. Így Vettel 1:49:911-el meg is futotta a verseny addigi leggyorsabb körét.
Boxkiállások
A 12. körben elkezdődtek a kiállások. A legtöbben ultra lágyról lágyra váltottak. Az élen haladók ekkor még nem jöttek ki. Érdekes volt, hogy bár Vettel az egész addigi futam során Hamilton turbulens légáramlataiban autózott, mégis Hamilton gumijai voltak rosszabb állapotban.
A 13. körben kijött Hamilton. Vettel nem jött vele. Marad az ultra lágyon kint. Hamilton lágyakat kapott, majd Raikkonen mögé érkezett vissza. Ezzel lépéselőnybe került a Ferrari. Azonban az angol nem teketóriázott, a hosszú egyenesben ellentmondást nem tűrően előzte meg a kopott gumikon már csak botorkáló finnt.
Közben egy sárgazászlós szektorban Raikkkonen nem lassított eléggé, így 10 másodperces stop and go büntetést kapott. Hamilton megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét. Ennek meg is lett az eredménye. A 15. körben kiálló Vettel, Hamilton mögé tért vissza.
A harc folytatódik
A szintén lágy gumikat kapó Vettel a 16. körben 1,2 másodpercet hozott Hamiltonon. A rajongókban fel is merülhetett a kérdés: Működik a lágyon is a Ferrari? A válasz meglepő módon, igen. Olyannyira, hogy a 17. körben Vettel meg is támadta Hamiltont, ám ezúttal is eredménytelenül.
Közben Raikkonen méltatlankodott rádióján a büntetése miatt, elmondása szerint amúgy sincs jó állapotban az autó, így igazi sorcsapás ez a büntetés. Elől Hamilton és Vettel szórták a gyors köröket. Az angol kicsit leszakította Vettelt, kérdés, hogy Vettel marad le direkt, hogy kímélje a gumijait, vagy Hamilton rázta le.
„Minden átkozott autó megelőz, nincs védelmem. Nem mintha ez alapjaiban meghatározná az életem”
Alonso közben egyre frusztráltabbá vált a gyengélkedő McLarenben. Az nem világos, hogy a lassúságot valóban a későbbi kiesést is „magyarázó” motorhiba okozta-e vagy csupán a Honda motor gyengesége jött-e ki az éles szituációkban. Egy biztos, az időmérős eredmények egyre biztatóbbak, de futamon ez még mindig nem az igazi, még a középmezőnyhöz képest sem.
Fél távnál a sorrend:
Hamilton, Vettel, Bottas, Ricciardo, Hulkenberg, Raikkonen, Ocon, Perez, Grosjean, Magnussen.
A 24. körben Vettel 1,9 másodpercre volt Hamiltontól. A versenynek ebben a szakaszában ez volt a standard távolság köztük. A 27. körben Alonso kiesett, vagy inkább megunta és kiállt? Ezt biztosra azóta sem tudni. Felmerül a kérdés, vajon marad így a McLarenben vagy tényleg megy a Williamshez?
A Perez-Ocon csata újabb felvonása jött el a 29. körben, mondjuk a küzdelem tétje a 10. hely volt, ami nem igazán magyarázza a csata hevét. Ettől függetlenül az eredmény ezúttal sem maradt el. Perez nem hagyott elég helyet Oconnak. Perez a jobb hátsó gumijától, Ocon az első szárnyától volt kénytelen búcsúzni.
A rengeteg törmelék miatt a 30. körben bejött a biztonsági autó. Többen köztük a két Ferrari is kiment a boxba. Hamilton azonban kint maradt. Vettel friss ultra lágyat kapott, Hamilton maradt a lágyon. Ezzel ismét lépéselőnybe került a Ferrari.
A 33. körben kiment a biztonsági autó. Az újraindítást mindkét él menő jól kapta el. Vettel az Eau-Rouge utáni egyenesben rápróbált Hamiltonra, de az angol visszaverte a támadást. Csapattársának, Valteri Bottasnak azonban nem sikerült a támadások visszaverése. Őt ugyanott, ahol Hamiltont próbálta Vettel, Ricciardo és Raikkonen szinte egyszerre előzte meg.
Azzal, hogy Hamilton kivédte Vettel első újraindítás utáni támadását, a legrizikósabb pillanatban sikerült neki talpon maradni. Az ekkor még hideg lágy gumijai innentől már csak melegedtek. Vettel friss ultra lágyai viszont innentől már csak koptak.
A 35. körre Hamilton már 1,5 másodpercet vert Vettelre és megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét is. A német, DRS nélkül nem igazán tudta támadni Hamiltont. Ami nem is csoda, tekintve, hogy az Eau-Rouge tetején a Mercedes 317-et ment, ami után kb. olyan 337-re gyorsulhatott az Eau-Rouge utáni hosszú egyenesben. Itt jegyezném meg, érthetetlen, hogy a sebességeket miért az Eau-Rouge-ban mérik, vagy ha már ott mérik, miért sajnálták a mérési pontot az azt követő egyenesből, ami a pálya leggyorsabb része?!
A 37. körben az élen a sorrend változatlan volt, az újraindítás utáni állapothoz képest. Meglepő módon a nem éppen bivalyerős Reanault motorral hajtott Red Bullal, Ricciardo képes volt elhúzni valamelyest Raikkonentől és Bottastól. Ezzel pedig bebiztosította magának a harmadik helyet. Az élen Hamilton és Vettel hol közelebb, hol távolabb volt egymástól. Persze ez így leírva nem tűnik túl izgalmasnak 2 nappal a futam után, de élőben egészen más lehetett.
A mezőny hátulján Palmer üldözte Perezt a Renault-val a 13. helyért. Azonban Perez Force Indiája még DRS-el sem volt fogható a Renault számára az egyenesben.
Hamilton lágy gumijai nem meglepő módon, bírták a verseny végéig, így az utolsó körökben már a csapat rábízta, hogyan kezeli a gumikat. Magyarul nyomhatta neki az angol, ahogy csak akarta. Közben Vettel ultra lágyai elfogytak szépen lassan. A 41.körben a német ugyan megdöntötte 1:46:577-el, saját 2009-es versenyben futott körrekordját, de ez sem volt elég ahhoz, hogy kiénekelje a sajtot Hamilton szájából. Így végül a futamot ezúttal Hamilton nyerte.
Kellemetlen kérdések
Szinte már én érzem magam kellemetlenül, hogy megint bolygatom ezt a témát, de nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy Max Verstappen, már megint kiesett. Egyszerűen érthetetlen, hogy a holland rendre kiesik, míg csapattársa szinte minden gond nélkül teljesíti a versenyeket. Ezúttal épp a harmadik hely „esett le” neki. A tabellán kifejezve ez azt jelenti, hogy Ricciardo a negyedik 132 ponttal, míg Verstappen csupán a hatodik 67. ponttal, úgy, hogy Ocon és Perez, ott lohol a sarkában. Ha pedig időnként nem ütnék ki egymást, talán még előtte is lennének.
A másik kérdés az, hogy egy csapat, amely a harmadik erő szeretne lenni a mezőnyben, ha bevallják, ha nem, megengedheti-e a versenyzőinek, hogy időnként kiüssék egymást? Leegyszerűsítve a kérdést, hogyan akarja a Force India legyőzni az idén nem túl erős Red Bull-t, ha még a saját versenyzőit sem tudja kordában tartani? Az persze egy másik kérdés, hogy erre van-e egyáltalán reális esély a szezon egészét tekintve, vagy csupán azokon a pályákon, van erre esély, ahol a Mercedes motor jóvoltából közelebb kerül a Force India a Red Bullhoz, de akkor sem oké az, hogy sorra teszik tönkre egymás versenyeit.
Amellett sem szabad szó nélkül elmenni, hogy a világbajnokság korábbi esélyese, Valteri Bottas mit csinált ezen a hétvégén. Hiszen azzal a Mercedessel, amivel Hamilton, ha nem is olyan egyszerűen, de csak megnyerte a Belga nagydíjat, ő olyan békésen csorgott be az ötödik helyen, hogy azt a békességet egy komplett wellness szálloda is megirigyelné. Felmerül a kérdés, mit akar ez az ember? Tudja egyáltalán, hogy mit akar, vagy csupán hobbiból autózgat, mint honfitársa Raikkonen? Mondjuk, azt tegyük hozzá, hogy Raikkonennek van már egy vb. címe és idősebb is Bottasnál pár évvel.
Végül, de nem utolsó sorban: Mi a helyzet Sebastian Vettellel, aki már csak hét ponttal vezet Lewis Hamilton előtt??? És mi a helyzet a Ferrarival, ami 2007 óta nem nyert világbajnokságot, sem egyénit sem konstruktőrit? Mert az szép és jó, hogy a Hungaroringen esett nekik egy kettősgyőzelem, de mi lesz így a szezon végén? Hol Hamilton, hol Bottas veri meg Vettelt egy kicsivel, de a kicsivel elveszített pontok is ugyanúgy hiányoznak. Arról nem is beszélve, hogy ha Bottas ilyen ütemben másodpilótásodik, Hamilton egyre kevesebb pontot fog elszórni, ami elég szépen hozott eddig. Ne felejtsük el, ha nem adta volna vissza a Hungaroringen a harmadik helyet Bottasnak, akkor már csak négy, azaz 4(!) pont lenne a nem olyan rég még tizen-huszon pontos különbség. Biztos nem lehetne ez másként? Szerintem de!
Bulvár
Hamilton az időmérőn aratott győzelmével, pályafutása 68. poleját szerezte meg. Ezzel beállította Michael Schumacher rekordját. Ennek alkalmából üzent neki Schumacher felesége, Corinna. A család nevében gratulált az angolnak, és emlékeztetett, hogy Michael mindig úgy gondolta, a „rekordok azért vannak, hogy megdöntsék őket”. Hamilton válaszában méltatta a hétszeres világbajnokot és sajnálatát fejezte ki az élő legenda jelenlegi állapota miatt, hozzátéve, imádkozik gyógyulásáért. Szerintem ez egy szép gesztus volt mindkét részről, ami ember közelibbé teszi azt a sportot, ami egyre inkább személytelenné és embertelenné válik, főleg az új generáció megjelenése óta. Szóval le a kalappal!
Összességében tehát egy izgalmas hétvégét tudhat maga mögött a mezőny és egy várhatóan még izgalmasabb hétvége következik. Ugyanis a hétvégén ismét lesz futam, ezúttal Monzából. Kíváncsian várjuk!
A verseny végeredménye:
A képek forrása: www.f1fanatic.co.uk, www.formula1.com