A KIA a gyönyörűen felújított Klebersberg kastélyban tartotta a KIA Stonic magyarországi bemutatóját. A sajtótájékoztatón megtudhattuk, hogy Európában a B-SUV szegmens a legdinamikusabban növekvő paletta az autópiacon. Ebből kíván a KIA a Stoniccal minél nagyobb részt hasítani.
A sajtótájékoztató elött lehetőségünk volt Kim Dowen-nel, a KIA magyarországi elnökével is beszélgetni. Kim egy végtelenül kedves és szimpatikus ember. Amellett, hogy megtudhattuk, Koreában az ősz hasonló szépségű, mint Magyarországon, azt is elárulta, hogy novemberben lesz a Stinger magyarországi bemutatója, amit nem csak a KIA munkatársai, de mi is izgalommal várunk.
A Stonic dizájnja igazán jól sikerült. Nem csak az egységében lendületes sziluett vonzza a tekintetet, hanem a finom részletek. Az első lámpák vagy a ködlámpák és azok fészke, a tigris maszk vagy az oldalsó műanyag borítások, mind egyen-egyenként is szép részletek. A hátsó lámpák is műremekek és minőségi kivitelezésűek.
Ergonómiából ötös
Beülve az ülést pár pillanat alatt sikerül kényelmesre állítani, jó az oldaltartása és támasztja a combot. A kezelőszervek jól kézre esnek, minden ott van, ahová gondolnánk, hogy lennie kell. Még inkább gombokkal és tekerőkkel kezeljük a dolgokat, amit én még mindig jobbnak találok. Szerintem biztonságosabb, ha például 130-nál nem egy érintőképernyőt kell bökdösni, hogy a klímát állítsam, hanem odanyúlok és kitapintom a megszokott tekerőt vagy gombot.
Hátul nekem a 193 centimmmel a fejtér már kevés volt, kb. 180 cm-ig lehet jó. A térdem viszont magam mögött bőségesen elfért.
A műszerfal és kormány itt kopogós műanyagból készült, ami nem túl vidám dolog, de hát ez még nem prémium kategória. A csomagtartó a maga 352 literjével megfelelő és jó a kiképzése, jól pakolható.
Induljunk
De vajon hogy mozgatja a 100 lóerő az 1085 kg-os autót. Ahogy elindulunk, feltűnik, milyen finomak a kezelőszervek. A váltó finoman kapcsolható, a fék könnyen adagolható. Gáz nélkül csak kuplunggal is könnyedén indul el a Stonic. Ez az 1.4 literes motor megfelelően mozgatja a kasztnit. Emelkedőn klímával negyedikben ötvennél sem rángatott az autó, pedig nem tüntek vészesen rövidnek a fokozatok. Nem akartam igazán pörgetni a 30 km-t futott autót, de 5000-ig szépen veszi a fordulatot, nem válik kellettlenné fönt sem. Ezen a teszt autón 15 colos acél felnik voltak, ez mindenképpen jót tesz a viselkedésének. De a 17 colos aliufelnivel sokkal mutatósabb a Stonic.
A rövid teszt kör után a kezes szóval tudnám legjobban jellemezni az autó viselkedését. Ahogy természetesen a KIA munkatársai, én is komoly népszerűséget vizionálok a Stonicnak.