Először vettem részt pénteken az évente megrendezésre kerülő HVG Cégautó konferencián. Minden elfogultság nélkül gratulálok a szervezőknek, a helyszínválasztás kiváló, az előadások színesek és magas színvonalúak voltak.
Képviseltette magát a főváros, a NAV, a gyártói és a szolgáltatói oldal is.
Címszavakban az elhangzottakról:
Magyar ipar
A magyar járműipar a GDP 4.5%-át adja, ez közel 520.000 autót jelent évente. Mindezt 92%-ban exportra gyártjuk és 155.000 ember dolgozik az ágazatban. Noha nem kevés autót gyártunk itthon, a magyar autók átlagéletkora mégis közel 14 év, köszönhetően a sok használt importnak.
Probléma lehet, hogy nagy a hagyományos autóipari kitettségünk: az elektromos autóknál a belsőégésű autókhoz képest 60%-al kevesebb alkatrészre van szükség. Ez Magyarország helyzetét is jelentősen megváltoztathatja ezek tömeges elterjedésével.
Autóipari trendek
Az autóipari trendek között a legfontosabb a biztonság, környezettudatosság, intelligens autó és a széles körű mobilitás. A gyártóknak figyelembe kell venni az igények változását: eltolódást az autó vásárlástól, a használat alapú bérléshez, valamint az élményalapú autózás fontosságát.
Fejlesztési irányok
- Ipar 4.0: negyedik ipari forradalom, automatizált gyártástechnika, ahol a gyártás összekapcsolódik az IT-vel, a gyártási módszerek alapvető megváltozását elhozó időszak összefoglaló neve
- Kaucsuk helyett a kisebb ökológiai lábnyommal rendelkező gyermekláncfű használata (Continental)
- önvezető autók: Az egyik legnagyobb kihívás az önvezető autók jogi szabályozása
Hajtástechnika
- Az újonnan üzembe helyezett dízel autók részaránya csökken, a benzineseké nő
- 40 város (C40) középtávon megtiltaná a dízel autók városi közlekedését, ebből 5 már 2025-től
- Hidrogén: A TFCS bármely belsőégésű motornál hatékonyabban hasznosítja az energiát, s az autó menet közben sem CO2-t, sem pedig egyéb káros anyagot nem bocsát ki. Az autó ugyanolyan kényelmesen használható, ahogyan azt már a benzinmotoros járművektől megszoktuk: hatótávolsága tekintélyes, hidrogéntartálya pedig körülbelül három perc alatt feltölthető. pl. Toyota MIRAI
- CNG, LNG – mind személyautóknál, mind teherszállításban nagy potenciál, kevesebb károsanyag kibocsátás és olcsóbb üzemeltetés, mint benzinnel
- Elektromos: jelenleg 3% a részaránya, 2025-re 36% elérése a cél, 300 millió EUR befektetés
Automatizálás szintjei
- nincs vezetéstámogatás: figyelmeztető jelzések
- vezetéstámogatás: aktív vezetéstámogatás, kormányzás vagy sebesség
- részleges automatizálás: aktív komplex vezetéstámogatás: kormányzás vagy sebesség
- feltételes: korlátozott dinamius helyzetfelismerés és döntés aktív emberi felügyelet
- magyas szintű automatizálás:korlátozott dinamius helyzetfelismerés és döntés passzív emberi felügyelet
- teljeskörű autómatizálás: minden az ember által is kezelhető helyzetben megállja a helyét
Már van 3-as szintű, de a cél a 6-os szintű automatizálás.