Tiszteld apád! – Porsche 911 teszt, történet, tények

In Téma, teszt
Porsche 911 teszt

A Porsche névhez kapcsolódó egyik első fogalmam a tisztelet! Az elmúlt hétig ugyan a Porsche névhez kapcsolt fogalmak és gondolatok köre bővült, de a tapasztalat hiányzott. Ma azért ültem le megírni ezt a cikket, hogy gondolataim mellett tapasztalataim is megosszam, amit egy Porsche 911 Carrera vezetése során szereztem. 

 

 

Az autosajto.hu oldalon tavaly nyáron jelent meg egy írás Fernando Guerre épület fotósról, aki 4 Porsche büszke tulajdonosa. Inspirált a cikk, és azon gondolkodtam – miközben egy piros lámpánál ültem 15 éves 3 hengeres 990 köbcentis Suzuki Swift személygépkocsimban – miért nincs nekem is pár Porschém? Az első válaszom az volt, hogy mire használnám? Családi autónak nem jó, feleségem már van, és a Gyömrői úton nehéz kihasználni a 3,6 literes motort. De férfi vagyok, szeretem az autókat, így időnként eljátszottam a gondolattal, hogy vegyek egy sport, vagy legalább sportos kocsit. Ebben a kategóriában is nagy a választék, feleségem vezetett már MX 5-ös Mazdát, és tetszett neki. Angliai utazásaim során kialakult egy szimpátia az angol ipar, és egyik szép terméke, a Jaguár felé. Olaszországban is számos sportkocsi készül, amit minden autókedvelő örömmel vezet. Miért éppen Porsche? Erre csak személyes válasz adható.

Mózes törvénye – a cím etimológiája

Nem voltam még 3 éves, amikor gépjárművezető oktató édesapám az egyik Volkswagen 1300-as bogárhátú tanuló kocsi vezetőülésén az ölébe vett, és megengedte, hogy én kormányozzam az autót. Maradandó élmény volt nekem, de családunkban is többen ragaszkodnak a VW márkához, és még az új kiadású bogarat is hajtották páran. Néhány évvel később mesélte el édesapám a VW történetét, hogy az ötvenes évei derekán járó Ferdinand Porsche hogyan kezdett bele egy kényelmes, erős és legfőképp olcsó autó tervezésébe. Pár évvel később erre már hivatalos állami felkérése volt, és a szükséges anyagi támogatást is megkapta. Többféle motorral és karosszériával is kísérletezett, míg kialakult a híres 4 hengeres léghűtéses boxermotor és 1936-ra elkészült 3 tesztautó a ma is népszerű bogár kasznival. A háború miatt a sorozatgyártás majd 10 évet késett, de az idő igazolta a tervet, több mint 21,5 millió darabot adtak el belőle, 2003-ig gyártották.

Ferdinand Porsche büszke apuka volt, mindenben számíthatott Ferry fia (Ferdinand Anton Ernst Porsche) segítségére. A háború után édesapja VW terveiből kiindulva kezdett sportautót tervezni, gyártani, és az így született 360-as, majd 356-os modellnek már a Porsche nevet adta. Tisztelet az apának – ami a bibliai ígéret szerint hosszú életet eredményez (88 évet élt). Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche – Ferry fia – követve az atyai hagyományokat maga is autótervező lett, és diploma szerzését követően megkezdte az új modell fejlesztését. A projekt vezetője Erwin Komenda volt, Butzi elsősorban mint dizájner, Hans Tomala pedig motorfejlesztőként vett részt a 911-es megalkotásában. Mind a forma, mind az autó felépítése, mind a motor megőrizte az 1951-ben elhunyt Ferdinand Porsche munkáját, igazi tiszteletadás ez apának és nagyapának. Karosszériába lapuló kerek lámpa, hátul elhelyezett léghűtéses boxer-motor (a sport kocsiban 6 hengeres, 1998 óta vízhűtéses) és egy tiszteletet kiérdemelt márkanév, több mint 1 millió eladott sportkocsi! Ez a Porsche 911, ami megerősíti a Mózesi parancsolatot: „Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú ideig élj azon a földön, amelyet az Úr a te Istened ád te néked.” (II.Mózes 20:12)

 

Porsche 911 teszt

 

Porschét – de hogyan?

Még nincs egy éve, hogy érlelem a gondolatot: kell egy Porsche. Néha megnézem a használt autó felhozatalt, és vannak érdekes hirdetések is. Tény és való, a 911-es családba tartozó autók nem olcsók. Használható állapotban nem láttam még 5 millió forint alatt. A roadster kategóriában lévő Porsche Boxster azonban nagyon jó ár-érték arányban kapható. Én inkább a 30 évvel ezelőtti, belépő szintű modelleket néztem, így konkrétan a Porsche 944-es autókat, amik bizony már 1 millió forint alatt is megvásárolhatók vizsgáztatható állapotban is. A Porsche márka kapcsán nem árt tudni, nem csak a megvásárlás, a szerviz és alkatrész díjakban is fizetni kell a tiszteletért.

Az idei szentendrei retro majálison megjelent egy 1978-as 911-es, a tulajdonos nagyon kedvesen megengedte többeknek is, hogy beleüljenek (én erről sajnos lemaradtam). Az autosajto.hu-nak adott interjúban elmondta, kimondottan olyan modellt keresett, amelyikben semmi elektronika nincs, mind a szerelés, mind a karbantartás sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb. Ez is egy hasznos információ minden leendő Porsche tulajdonos számára.

 

Porsche 911 teszt

 

Pozsonyi Porsche portré

Korábbi céges megbeszéléseken tudomásomra jutott, hogy Szlovák irodánk értékesítési vezetőjének van egy 911-es Porschéja. Május közepén Denis Budapesten járt, én pedig vettem a bátorságot és megkérdeztem: Megnézhetem a Porschédat? Azonnali igen volt a válasz, és akkor már csak azon rágódtam, hogy miért csak megnézést és miért nem kipróbálást kérdeztem? Május végén Pozsonyban volt egy megbeszélés, és már az ebédszünet végén egyeztettünk, hogy munka után találkozunk. Pozsony külvárosában, egy új építésű mélygarázsos társasházhoz mentünk. A teremgarázsba leparkoltuk a céges Octaviát, majd pár méterrel távolabb ott állt a piros 911-es Carrera. A közös céges vacsoráig nem volt sok idő, kimentünk a városból a Jarovcei benzinkúthoz, ahol néhány fotót és videót készítettem az autóról. Megkértem Denis-t, mesélje el az autó történetét, hogy lett Porsche tulajdonos, és mik a tapasztalatai?

 

 

Autó, mint befektetés?

„2008-ban vettem az autót az Egyesült Államokban. Akkor 3 éves volt, és csupán 9000 km volt a kocsiban, az ára pedig 56 ezer dollár volt (USD). Abban az időben az EUR/USD arány egész jó volt (1,45). Természetesen a szállítás és a vám még rátett az árra, de az a 45 ezer euró, amennyibe akkor került az autó mindennel együtt, azért ma is bármikor eladható.” Megkérdeztem viccesen, hogy akkor ez az autó egy jó befektetés? Denis mosolygott, de meggyőződéssel állította, hogy igen. „10 éve van egy jó sportkocsim, mentem vele 35 ezer kilométert, és leszámítva az üzemben tartási díjakat, beszerzési áron el tudnám adni az autót. Mi ez, ha nem jó befektetés?”

 

Porsche 911 teszt

 

Beszélgettünk az üzemben tartás költségeiről is. Felhívta egyszer a Porsche márkaszervizt, hogy mennyibe kerül egy olajcsere? A szerviz óradíján lepődött meg, ami 200 euró. Denis úgy gondolja, egy óra szervizért nem fizethet az ember többet, mint egy teljes napi bére, így egy ismerős szerelővel dolgoztat. Az autó jó állapotban van, csak gyári alkatrészt rendelnek, de nem márkaszervizben szerelik be, így az üzemben tartás is elfogadható költség.

 

Porsche 911 teszt

 

Az autó az elmúlt tíz év alatt számos átalakításon ment keresztül, ami a külsőségekre vonatkozik. A légterelők a TechArt cég optikai kittje. Az autó eredeti színe is piros, de nagyon sok belső elemen, és a kerekeken ez a szín nem jelent meg, ez már egyedi átdizájnolása az autónak Alicante színvilágra. Még a műszerfal is egyedi festésen esett át, és az autó belső kárpitozása is megváltozott. A dizájn így egységes, egyedi és stílusos. Természetesen a motor és a hajtás az eredeti. Hathengeres boxer motor 3,6 literes, 325 lóerős teljesítménnyel. Denis a nagy német autópályán 280-as tempóval autózik. Városban azonban nem szokott 2. sebességfokozatnál feljebb váltani, nem akarja túl alacsony fordulaton gyötörni a motort.

 

Porsche 911 teszt

 

Hihetetlen, de élmény

A beszélgetés végén megkérdeztem, beülhetek-e a vezető ülésre? „Of course!” – hangzott a válasz, és hogy indítsam el, vezessem a kocsit. Elmentünk a határig, ott megfordultam, majd visszafelé a garázsig vezethettem. Első alkalommal furcsa volt, hogy nyomom a gázt 2. fokozatban, és semmi erőlködés, 6000-es fordulaton sem. A 130-as sebességkorlátozás miatt a motor szomorkodott az 5. fokozatra váltáskor, nagyon alacsony volt neki a fordulatszám. Denis tanácsára inkább második és harmadik fokozatban mentünk az autópályán, a 80-130-as sebességtartományhoz ez illeszkedett. A motor 6000-es fordulaton is kellemes utazási élményt, természetes nyugodt hangot ad, a váltásokhoz néha 7000 fölé kell menni. Az alacsony vezetői pozíció, a háttérben duruzsoló, feltűnően csendes 6 hengeres erőmű könnyedén továbbítja a gyönyörű autót. A Porsche 911 Carrera vezetése hihetetlen élmény.

 

Porsche 911 teszt

You may also read!

Jótékony árverésen egy gyönyörű Porsche 911

Jótékony árverésen egy gyönyörű Porsche 911

Magyarországon is bemutatták „A Híd” című skandináv bűnügyi sorozatot. Saga Norén (Sofia Helin) nyomozó Porsche 911 S sportkocsiját

Read More...
BMW 8 Coupe

BMW 8 Coupe – az autópályák elegáns királya

Bemutatjozott a BMW luxus kupéja, a BMW 8 Coupe. A fantasztikus megjelenésű két ajtós mind vezetési élményben, mind

Read More...

Enyhén nőtt a forgalomba helyezett új autók száma májusban az EU-ban

Mérsékelt növekedés májusban
Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete (ACEA) adatai szerint májusban 1 millió 398 ezer 913 új autót

Read More...

Mobile Sliding Menu