2018. június 8-án ünnepelte a Porsche AG a sportautó 70. születésnapját. Az Autosajto.hu az évfordulós ünnepre egy képes összefoglalóval készült. Krónikánk második részében az 1968 és 1997 közötti 30 éves időszakot mutatjuk be.
1968-1977
Válogatásunk során a közforgalomban is megjelent autókra fókuszáltunk, a kimondottan verseny célra készült autók csak kivételes esetben kerültek ide. Ilyen az 1968-ban a Daytoni 24 órás verseny abszolút győztese, a Porsche 908 LH. Egy FIA szabálymódosítás a Forma 1 mintájára korlátozta az alkalmazható motorok hengerűrtartalmát. A Porsche fejlesztőket ez arra ösztönözte, hogy kihasználják a lehetőséget, és a korábbi 2,2 literes motor helyére 3 literest terveztek. A 8 hengeres boxer-motor 350 lóerős teljesítményt adott le 8400-as percenkénti fordulaton.
További érdekesség, hogy a motor fő konstruktőre Ferry Porsche nővérének fia, Butzi unokatestvére, Ferdinand Piëch volt. A gépészmérnök Ferdinand Piëch a 917-es modell tervezése során nem tudta kezelni a növekvő költségeket. A családi konfliktus feloldására Piëch 1972-től az Audinál folytatta sikeres munkáját.
1972-ben indult a Porsche 911 Carrera RS 2.7 sorozatgyártása, ami a 911-es család vezető sport modellje lett.
1975 az olajválság csúcspontja volt. Ekkor mutatta be a Porsche a 911 Turbót, az első sorozatban gyártott turbófeltöltős motorral és nyomatékszabályozóval szerelt sport kocsit.
1976 az első Porsche sportkocsi megjelenésének az éve, amiben előre került a motor. A motort a szokásos orrmotor/hátsókerék-hajtás rendszerekhez képest hátrébb került, a nyomaték-váltómű (transaxle) egy egységet képez a hátsó tengellyel, így az ideálist nagyban közelítő tömegelosztást eredményezett. A 924-es modell újdonsága továbbá a horganyzott karosszéria, a rozsdásodás elkerülésére.
1977-ben a 911-es utódjaként mutatták be a Porsche 928 modellt. Új formaterv és könnyűfém ötvözetű V8-as motor volt az újdonság. Az elmúlt 40 év azonban a 911-es modell sikerét igazolta.
1978-1997
1979-ben ünnepelte Ferry Porsche 70. születésnapját.
1982-ben a Porsche 944 a front motoros, hátsókerék hajtású sportkocsik újabb sorozata, 4 hengeres motorja 163 lóerős teljesítményt adott. A 924-es modellnél alkalmazott „transaxle” felépítésű sportkocsi.
1984-ben egy Porsche Carrera 4×4 nyerte a Párizs-Dakar ralit.
1989-ben a Porsche 911 25 éves lett. A jubileum alkalmából készült a Porsche 911 Carrera 4, összkerékhajtással.
A 911 Carrera 3.2 Speedster az előd 1956-os 356-os Speedsterhez hasonlóan egy lendületes, a vezetési élményre fokuszáló autó. Alacsony szélvédővel, spártai belsővel és szükség esetére könnyű lágy tetővel.
1991-ben mutatták be a Porsche 968-as modellt. Ez a transaxle modellek utolsó sorozata, kupé és kabrió változatban is készült.
1992-ben a Porsche gazdaságilag megingott, sokan nem jósoltak neki jövőt. Komoly átalakításba kezdtek, és túlélték ezt a válságot. Ennek eredménye volt, hogy apa és fia, Ferry és Butzi Porsche együtt ünnepelték a 911-es modell 30. születésnapját.
1993 A Detroiti Motor Show egyik újdonsága volt a Porsche Boxster tanulmányautó. Ma már több szériáját is ismerjük az utakról.
1994-ben már látszott, a Porsche kilábalt az 1992-es válságából.
1995-ben a 911 Turbo modellben használtak első alkalommal iker-turbót. Ez volt az első összkerékhajtásos turbó modell. (lásd a nyitó képet)
1996. július 15-én gördült le az 1 milliomodik Porsche a Zuffenhauseni gyártósorról. Ezt az autót a gyár nevében maga Ferry Porsche adta át a Stuttgarti rendőrségnek ajándékba.
1997-ben készült az első 911-es vízhűtéses motorral. Bármilyen furcsa, ezek a hathengeres nagy teljesítményű boxermotorok majd 50 éven keresztül léghűtéses változatban készültek.
forrás: https://www.porsche.com/international/aboutporsche/70-years/