Mi lesz a sorsa a Renault és a Nissan házasságának?

In hír

A botrány

Carlos Ghosnt, a Nissan-Renault-Mitsubishi együttműködés elnök-vezérigazgatóját a múlt héten tartóztatták le Japánban pénzügyi visszaélések vádjával. Carlos Ghosn meghallgatásán cáfolta az ellene felhozott vádakat.
A Nissan felügyelő bizottsága a múlt héten mentette fel hivatalából a cégvezért, a Mitsubishi pedig ennek a hétnek az elején. A Renault ezzel szemben a múlt héten helyettest nevezett ki a “feladatai ellátásában akadályoztatott” Carlos Ghosn helyére, mondván a Japánban felhozott vádak nem bizonyítottak. 

Carlos Ghosnt egy hete hétfőn tartóztatták le azzal a váddal, hogy a Nissan Motor Co., a Renault SA és a Mitsubishi Motors Corp. részvételével létrehozott autóipari szövetség vezérigazgatója öt év alatt a ténylegesnél 5 milliárd jennel (100 jen=250,29 forint) kevesebb jövedelmet jelentett a tokiói tőzsdének benyújtott beszámolókban, illetve más pénzügyi szabálytalanságokat is elkövetett és saját célra vett igénybe céges forrásokat.

Carlos Ghosn

Carlos Ghosn és a Nissan

Carlos Ghosn 1999-ben lépett a Nissan élére igazgatói tisztségben, 2000-ben nevezték ki a cég elnökének, majd 2001-ben vezérigazgatójának, 2005-ben pedig a Renault vezérigazgatójának. Neki tulajdonítható a Nissan gazdálkodásának nyereségessé tétele a Renault autógyárral létrehozott szövetség keretében. Ghosn vezetése alatt a Nissan fokozatosan eltávolodott a Japánban megszokott üzleti gyakorlattól. A Nissan agresszív tárgyalásokat folytatott a beszállítókkal, ami késhegyre menő versenyt váltott ki például az acélipari cégek között. A Nissan 2016-ban szerezte meg az ellenőrzést az üzemanyag-fogyasztási botrány miatt pénzügyi nehézségekbe keveredett Mitsubishi Motors felett. Ghosn a Mitsubishi újdonsült vezérigazgatójaként ezt a márkát is integrálta a Nissan-Renault gyártási együttműködésbe. A Nissan-Renault-Mitsubishi hármas így 2018 első fél évében át is vette a világ legnagyobb autógyártóját megillető rangot a Volkswagentől. Az idén az év első felében az autógyári hármas 5,54 millió autót értékesített, 5 százalékkal többet, mint 2017 első felében. A Volkswagen konszern 5,52 millió autót adott el az idei első hat hónapban.

Mentenék a frigyet a franciák

Nem látja szükségét bármilyen változtatásnak a Renault és a Nissan autógyárak között létrejött együttműködés szerkezetében Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter azt követően sem, hogy a Nissan felmentette hivatalából Carlos Ghosn cégelnököt. “Az autóipari szövetség élén a Renault vezérének kell állnia” – szögezte le Bruno Le Maire a francia LCI rádióállomásnak adott interjúban, hangsúlyozva, hogy semmilyen változtatást nem akar látni a két cég között kialakult erőviszonyokban.

A viszonyt nem Ghosn kirúgása mérgesítette el, hanem feszültséget okozott, hogy a Nissan jóval nyereségesebb, mint a Renault és sokkal több autót ad el, miközben a szövetségben a kereszttulajdonlások miatt a franciáké és az említett állami tulajdon alapján a párizsi kormányé a vezető szerep. A francia munkások egy főre vetítve feleannyi jövedelmet hoznak a közös konyhára, mint japán kollégáik. Ennek alapján a jelenlegi helyzetből elvileg az lehet az egyik kiút, hogy francia zászló alatt egyesítik a két vállalatot.

 

Forrás: MTI, napi.hu

You may also read!

A Hyperion XP-1 a hidrogén meghajtású hiperautó

Végsebessége meghaladja a 356 km/órát és állítólag a 100 km/órás sprintet 2,2 másodperc alatt letudja. A Hyperion XP-1 úgy hangzik,

Read More...

Megújult a Kia Stinger

A Kia Motors kiadta az első hivatalos fotókat a kívül-belül felfrissített Stinger-ről. Új dizájnelemekkel, magasabb minőségű felhasznált anyagokkal, bővebb

Read More...

Az új 2021-es turbós BMW 545e xDrive plug-in hibrid

A BMW bemutatta a legújabb 545e xDrive sedan-t, amellyel bővíti az 5-ös sorozat hibrid modellcsaládját. A cél elsősorban a

Read More...