A dízel alkonya

In Téma
A dízel alkonya

A dízel alkonyát hirdetők sorába beállt a hasznaltauto.hu portál, keresési statisztikájuk alapján egyre kevesebben keresik a dízel üzemű használt járműveket Magyarországon is.

A dízel autók lassan átveszik Dezső szerepét Bacsó Péter „A Tanú” című filmjéből: „a dízelnek meg kell halni!” A természettudományokban és a törvényein alapuló műszaki tudományokban gyakori dilemma, hogy egy-egy folyamat néha végtelennek tűnő jellemzői közül melyeket vegyük figyelembe és melyeket hagyjuk figyelmen kívül. A dízel mellett állók továbbra is a hatásfokra, a kedvező fogyasztásból eredő nagy hatótávra figyelnek. A környezetvédelem miatt aggódók nem csupán az égéskor kikerülő károsanyagok miatt, hanem az energiaigényesebb előállítása miatt is támadják a dízelt. A végfelhasználók többségét a hosszú távú költségek motiválják, amit pedig nem mindig tisztázott gazdaságpolitikai célok mentén a fogyasztási adók jobban befolyásolják, mint sem az előállítási költségek. Az elmúlt években megtapasztaltuk, a média ezen a téren is képes komolyan befolyásolni az emberek preferenciáit. A dízel most visszaesőben, de temetni még korai. Ha a közutakról ki is szorul, vasúton, vagy akár a tartalék áramforrások hajtóanyagaként még egy időre megmarad. S amíg él a technológia, addig az fejleszthető is.

 

A dízel alkonya
A net népe a vasúti dízel vontatást is temeti

 

A main stream azonban a dízel halálát hirdeti, elemzésekkel, kutatásokkal, cikkekkel és még képekkel is. A további bekezdésekben a hasznaltauto.hu sajtóközleménye olvasható, amely az oldalra látogató lekérdezések elemzéséből készült.

Folytatódik a mélyrepülés

Az utóbbi években a dízel autók aránya Európa-szerte csökkent, és a hazai trendek is hasonlóan alakulnak. A Használtautó.hu adatai szerint 2012-ben még az érdeklődők mintegy kétharmada gázolajos autóra szűrt, tavaly viszont már csupán harmaduk volt rájuk kíváncsi. A 2015-ben kirobbant dízelbotrány igencsak rányomta a bélyegét az eladásokra, ami persze felfogható pozitívumként is, ha a károsanyag kibocsátást nézzük. Persze meg kell jegyezni, az EU-ban igen szigorúan vett CO2 emissziós értékek pont a visszaszoruló, illetve visszaszorított dízel autókkal tarthatók könnyebben, így annak kapcsán továbbra is igen nagy bajban vannak az autógyártók.

 

A dízel alkonya
Hamburg belvárosából már kitiltották a dízel autók többségét

 

Feljövőben az e-autók

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai azt mutatják, hogy míg 1990-ben a dízel autók aránya az újautó-eladásoknál mindössze 13,8 százalékos volt, később már az autóknak akár több mint fele gázolajos motorral fogyott. A csúcsérték 55,7 százalékos dízelaránnyal 2011-ben adódott, sőt, 2008-ban a Franciaországban eladott autók 77,3 százaléka volt gázolajos. 2017-re az arány 44,4 százalékra esett, míg 2018 szeptember végéig az EU-ban 34,7 százalékra zuhant a dízelek aránya, ami azt jelenti, hogy eladásuk az amúgy növekvő piacon is közel ötödével, 18 százalékkal csökkent. Bár a dízelek helyett a legtöbb vevő benzinest vesz, közben 37,4 százalékkal nőtt az elektromos, 37,1-gyel a hibrid, 24,5-tel a konnektoros hibrid modellek eladása.

 

A dízel alkonya

 

Itthon is zöldül a közlekedés

A hazai, árérzékenyebb piacon – az új autók körében – sosem érte el az 50 százalékos szintet a dízelek aránya, ám 2010 és 2015 között szerényebb ingadozásokkal 40-46 százalék között mozgott. 2017-ben már csupán 32 százalékos, tavaly pedig 2007 óta nem tapasztalt mértékben szerény arányban, mindössze 24 százalékban keltek el gázolajjal hajtott autók.

Ezzel párhuzamosan a hibridek eladása 61, az elektromos autóké 73,5 százalékkal bővült, és a piaci átlagot meghaladó, 29,5 százalékos növekedést mutattak a benzines autók is, melyekből csaknem 22 ezer példánnyal több fogyott, mint az előző évben.

 

A dízel alkonya

 

A használtautó-piacon sem keresik a dízelt

A Használtautó.hu oldalon 2012-ben még az érdeklődők mintegy kétharmada gázolajos autóra szűrt, tavaly már csupán harmaduk volt rájuk kíváncsi, s a gázolajos modellek aránya a külföldről behozott autók körében is csökken. “A dízelek iránti lelkesedés hiánya voltaképp jó hír, hiszen a benzineseknél jellemzően szerényebb fogyasztásuk és szén-dioxid emissziójuk mellett egyéb káros anyagokból, például nitrogén-oxidokból és szén-hidrogénekből, valamint a 2014-ben bevezetett Euro VI-os norma alatt koromrészecskékből is többet pufognak ki, ami egyértelműen káros a légminőségre, így az egészségünkre is. Lenne persze még hova fejlődni, hiszen a behozott autók több mint fele több mint 10 éves, azoknak is csaknem 50 százaléka gázolajos, épp olyan (legfeljebb Euro 4-es) emissziós normával, amilyennel Hamburg vagy Stuttgart belvárosába már be sem lehet hajtani. Az alacsony fogyasztásra vágyók számára továbbra is ajánlottak a hibrid modellek, melyek piacrésze hazánkban is egyre látványosabban bővül” – mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autós magazinjának főszerkesztője.

 

A dízel alkonya
És Te mit gondolsz? Marad a Diesel?

forrás: hasznaltauto.hu

You may also read!

Mazda CX-30 közeledik

Mazda CX-30 közeledik

Az európai piacra szánt új, 2020-as modell évű Mazda CX-30 értékesítése idén nyáron kezdődik. Az autógyártó a piaci érdeklődés felkeltésére kiadott egy fotógyűjteményt, amely részletesen bemutatja a kompakt SUV-t.

Read More...
RALLY INTERNAZIONALE DEL CASENTINO Juhász Csabi

Kategóriagyőzelem a Casentino ralin

A 39. RALLY INTERNAZIONALE DEL CASENTINO ralin vett részt Juhász Csabi szinte már törzsversenyzőként a testvérével, Zsoltival ahol kategóriagyőzelmet szereztek.

Read More...
TAXI4 Veszprém Rallye Ritmus ASE Klausz Kristóf Csányi Botond

Defekt után defekt!

Nem úgy sikerült a 26. TAXI4 Veszprém Rallye a Ritmus ASE párosának, Klausz Kristófnak és Csányi Botondnak, ahogy szerettük volna, és amiben reménykedtünk a kvalifikáció után, ahol a 3. helyet szerezték meg a jóval tapasztaltabb mezőnyben. A másnapi eredmények sem voltak rosszak, de aztán 2 defekt visszavette őket, majd egy elektromos hiba miatt kiállni is kényszerültek.

Read More...

Leave a reply: