Székelyföldi bányákkal törne be az e-autózásba Románia

In elektromos, hír

Ritkaföldfémeket bányászna Románia

Az egyebek mellett az elektromos autók gyártásához szükséges ritkaföldfémek az elmúlt hetekben leginkább azért szerepeltek a hírekben, mert felmerült, hogy a legnagyobb termelő, Kína felhasználja ezt a pozícióját a kereskedelmi háborúban az Egyesült Államokkal szemben. Ezt ugyanakkor nehezíti, hogy míg a kínai termelés öt év alatt csak szerény mértékben emelkedett (93,8 ezer tonnáról 100,3 ezerre 2013 és 2018 között), addig a világ többi részén megtöbbszöröződött (18 ezerről 74,5 ezer tonnára nőtt).
Ez nyilván a növekvő igényeknek köszönhető, amit Románia is ki akar használni. Niculae Badalau gazdasági miniszter arról beszélt, hogy bányákat akarnak újranyitni, és szeretnének csatlakozni az európai akkumulátorgyártás fejlesztésére létrehozott szervezethez. Ez szerinte biztosítaná, hogy az elektromos autókhoz energiatároló részegységeket gyártó vállalkozások közül legalább egy Romániában hozzon létre üzemet, minimum 50 millió eurós beruházással. Hozzátette, erről már tárgyalnak is akkumulátorgyártó cégekkel.

Konkrétan a Radioactiv Mineral Magurele SA nevű román vállalat csatlakozna az említett szövetséghez. Mint a neve is mutatja, ez a cég uránium kitermelésével foglalkozott, majd később kiterjesztette tevékenységét a ritkaföldfémekre is, még a kommunista rendszer idején. Később ezeket a bányákat bezárták a veszteséges termelés és az elavult technológia miatt.

Több bányát terveznek újranyitni

A miniszter arról beszélt, hogy három bányát akarnak újranyitni. A Bloomberg cikke nem tér ki rá, de az alapjául szolgáló nyilatkozatból kiderül, hogy ezek mind Székelyföldön, Hargita megyében, azon belül is a Gyergyói-medencében vannak, a Békény folyó mentén.

Ezt azok az internetes források is megerősítik, amelyek a térségbeli ritkaföldfém-előfordulásokról szólnak Ditró, Orotva és Szárhegy körül. Niculae Badalau nem fukarkodott a jelzőkkel az újranyitások jelentőségét illetően. Szerinte a ritkaföldfémek kitermelése Románia számára nemcsak európai, hanem világgazdasági szinten is fontos szerepet ad.

Ilyen források közelsége valóban adhat versenyelőnyt, de Magyarország a példa rá, hogy ez egyáltalán nem feltétel. Gödön a Samsung e-autós akkumulátorgyára már közel 1200 emberrel termel, Miskolcon a japán GS Yuasa üzemének épületét idén januárban adták át, és várhatóan novemberben kezdi meg a termelést. Komáromban a dél-koreai SK Innovation épít akkumulátorgyárat, amelynek első üteme 2020-ben állhat munkába.

Forrás: g7.hu

You may also read!

Alpine A110S

Alpine A110S – könnyű és finom


Az A110S az A110 Pure és az A110 Legende mellé csatlakozik a kínálat csúcsára. Kevesebb tömeggel és nagyobb

Read More...
felújított BMW 530 MLE

Negyven év után hazatért egy legenda: a felújított BMW 530 MLE


A BMW Group Rosslyn-i gyárában október 8-án leplezték le az 1970-es években épült versenyautó-legenda, a BMW 530 Motorsport

Read More...

Bulgária nagyon szeretné a Volkswagen-gyárat


Bulgária emeli a tétet
Röviddel azután, hogy a Volkswagen-csoport (VW) kedden elhalasztotta a döntést a Törökországban tervezett autógyára

Read More...

Leave a reply: