Tíz perc alatt feltölthető lítiumion-akkumulátort fejlesztettek ki amerikai kutatók

In elektromos autók
Tíz perc alatt feltölthető lítiumion-akkumulátort

Tíz perc alatt feltölthető lítiumion-akkumulátort fejlesztettek ki elektromos gépkocsik számára a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatói, akik a Joule című tudományos folyóiratban mutatták be fejlesztésük eredményét.

“Bemutattuk, hogy lehetséges tíz perc alatt egy elektromos gépkocsi feltöltése, amellyel 360-480 kilométer megtételére képes” – idézte az egyetem közleménye Wang Chao-Yang vegyészprofesszort, az egyetem elektromechanikai központjának igazgatóját. “Ezt 2500 töltési cikluson át fenn tudjuk tartani, ami egyenlő mintegy 800 millió kilométer megtételével” – tette hozzá.
    “A gyors töltés a kulcsa annak, hogy széles körűen elterjedhessenek az elektromos gépkocsik” – mutatott rá Wang.
    A lítiumion-akkumulátor élettartama azonban gyengül, ha gyorsan töltik fel 10 Celsius-fok alatt, mert ahelyett, hogy a lítiumionok egyenletesen tapadnának a szénalapú anódhoz, a lítium tüskeszerűen lerakódik az anód felszínén. Ez a lítiumbevonat csökkenti a cella kapacitását és üzemzavart okozhat. Magasabb hőmérsékleten való töltése hatékonyabb lenne, de a magas hőmérséklet hosszú távon szintén rontja a cella kapacitását.
    Wang és kutatócsoportja rájött arra, hogy nem alakulnak ki ilyen lítium tüskék, és nem csökken a cellakapacitás, ha az akkumulátort felmelegítik 60 Celsius-fokra tíz percig és majd lehűtik a környezet hőmérsékletére – olvasható az EurekAlert tudományos hírportálon.
    Az akkumulátort elvileg ugyan tilos lenne 60 Celsius-fokra fűteni, mivel ez veszélyt jelent az anyagokra, drasztikusan csökkenti az akkumulátor élettartamát, de a gyors visszahűtéssel ez megelőzhető. Ezt a gépkocsikba tervezett hűtőrendszerrel érik el, de a 60 és a 23 Celsius-fok közötti nagy különbség is segíti a hűtés felgyorsítását – közölte Wang.
    Idén a Svéd Tudományos Akadémia a lítiumion-akkumulátor kifejlesztéséért ítélte oda a kémia Nobel-díjat John Goodenough amerikai, Stanley Whittingham brit és Josino Akira japán tudósoknak. A könnyű, újratölthető és tartós lítiumion-akkumulátorokat napjainkban a mobiltelefonoktól a laptopokon át az elektromos autókig használják. Világszerte ezekkel működnek a hordozható elektronikai eszközök, amelyeket a kommunikációhoz, a munkához, a tanuláshoz vagy például a zenehallgatáshoz használnak. Jelentős mennyiségű nap- és szélenergiát tudnak elraktározni, lehetővé téve ezzel a fosszilis energiától mentes társadalmat.

 

Forrás: MTI

You may also read!

Harley Davidson Low Rider S

Harley Davidson Low Rider S teszt – férfias játékszer

A hétvégén egy Harley Davidsont tesztelhettem. A Low Rider S egy nagyon őszinte motor.  Finomnak semmiképpen nem mondanám. De

Read More...
Hofele Mercedes GLS

A Hofele fényűző magasságba emeli a Mercedes GLS-t – Hofele Mercedes GLS

A Hofele német tuningcég nemrég mutatta be, hogy alakítja tökéletessé a Mercedes-Benz GLS-t, amelyet Ultimate HGLS-nek neveznek. Megjelenésében keveredik a

Read More...
Lancia Ypsilon mild hibrid

Emlékszel még a Lancia-ra? Még nem tűnt el, jön a Lancia Ypsilon mild hybrid speciális kiadása

Idén az év elején a Lancia egy utolsó lendületet vett, hogy életben tartsa még néhány évig a márkát az

Read More...