A Toyota június 8-án mutatta be a plug-in hibrid RAV4 PHV-t Japánban, de most három héttel később felfüggesztette a megrendeléseket.
A japán hírek szerint, a Toyota klasszikus “keresleti problémát” tapasztalt a plug-in iparban, a kereslet “jelentősen meghaladja a termelési kapacitást”.
Mi lehet a leállás pontos oka? Amikor a globális autókereskedelem lelassult és a gyártási kapacitás nagy részét a plug-inek felé lehetne átirányítani?
Nagyon sajnálatos és furcsa, hogy a Toyota nem igazán fordul szeretettel a plug-inekhez, pedig az autóik rendben vannak.
Az első érdekes jel az volt, hogy a Toyota mindössze havi 300 RAV 4 (kevesebb mint 4000 évente) eladást engedélyezett a hazai piacnak. Nem meglepő, hogy egy ilyen alacsony mennyiségi keret 2-3 héten belül elfogyott.
Nem világos, hogy egy ilyen nagy autógyártó miért nem képes több autó gyártási kapacitását biztosítani. Aggodalomra adhat okot, hogy a korlátozás miatti autóhiány más piacokon is megjelenhet.
A japán média két korlátozó tényezőt jelentett a szigetországból. Az egyik, hogy az akkumulátorra vonatkozó szigorítások bevezetésére készül a kormány. A másik, hogy a jövő évi anyagi támogatások körül nagy a bizonytalanság.
Érdekes, hogy a Toyota ilyen okokra hivatkozva korlátozza a termelését. Ha 18,1 kWh-s akkumulátorral havi 300 autóról beszélünk, akkor 5,43 MWh-ról van szó, amely az autóiparban nagyon alacsony mennyiség és szinte elképzelhetetlen, hogy a Toyota erre hivatkozva korlátozza a gyártást.
Összehasonlításképpen: a Nissan majdnem tíz évvel ezelőtt (2010-ben) az első három hónapban csak Japánban közel 3600 LEAF-et értékesített, majd ezt követő 12 hónapban összesen több mint 9000 EV-t forgalmazott (a természeti katasztrófákkal teli 2011-es év ellenére, amikor Tōhoku földrengés és szökőár komoly termelési gondokat is okozott).
Forrás: insideevs