Kuriózum a kuriózumok között, ez volt a Peugeot P4, a legharciasabb francia

In veterán
Peugeot P4

A Peugeot leghosszabb ideig, ám legkisebb darabszámban gyártott típusa a márka legkiválóbb típusainak génjeit hordozza magában, ránézésre mégis csak a hozzáértők ismerik fel. Adottságai alapján a világ bármely részén megállta volna a helyét, példányainak többsége mégsem hagyta el Franciaország határait. A P4 nem átlagos Peugeot volt, nem átlagos ügyfelek számára.

Peugeot P4

A Peugeot P4 gyártása 1981-ben, története azonban jóval korábban: az ötvenes évek elején vette kezdetét. A második világháború után alig néhány évnek kellett csupán eltelnie ahhoz, hogy a felszabadított Franciaország hadereje a kényszermegoldásként rendszeresített Jeepek kiváltásán kezdjen gondolkodni.

Az igény kétségkívül politikai szinten fogalmazódott meg, de megvalósulását piaci okok hátráltatták. Valamivel több mint tízezer könnyű gépkocsit kellett volna leváltani, ami a gyorsan talpra álló francia autóipar számára értelmezhetetlen mennyiség volt. Az apró manufaktúrák, karosszériaüzemek, kisebb  gyártók és egyéb specialisták nem győzték volna a termelést, a nagyvállalatok számára azonban túlságosan kicsi volt a darabszám ahhoz, hogy gazdaságosan sorozatgyártásba lehessen venni.

A túléléséért küzdő egykori luxusmárka, a Delahaye életképesnek ígérkező – noha műszakilag komplex és meglehetősen költséges – javaslattal állt elő, és néhány év leforgása alatt le is gyártották a kívánt mennyiséget. A cég azonban belerokkant a gyártásba, nem utolsósorban azért, mert a tervezett civil verzió hatalmas bukásnak bizonyult. A márka 1954-ben végleg lehúzta a rolót, katonai üzletágát a Jeep-klónokat gyártó Hotchkiss vállalat vásárolta meg – a francia hadsereg pedig kezdhette elölről a keresést.

A hatvanas években európai összefogás keretében próbáltak megoldást keresni az egyre sürgetőbb problémára. A francia, nyugatnémet és olasz hadsereg együtt olyan vásárlóerőt képviseltek, ami már piacilag is versenyképessé tette volna egy közös modell kifejlesztését. Az Europa Jeep projekt azonban zsákutcából zsákutcába futott, míg végül a németek megunták az aktatologatást, és kiszálltak a projektből.

Franciaország ekkortájt majdnem rátalált a megoldásra: a Hotchkiss M201 modell orrába a Peugeot tíz évvel korábban vadonatúj konstrukcióként bemutatott, ekkora már rendkívül kiforrott és közkedvelt dízelmotorját szerelték. Az 1,8 literes erőforrás újra értékessé tette a hadsereg számára a modellt, a döntéshozók pedig felismerték a műszaki kooperációban rejlő potenciált. 

A hetvenes évek közepén felkérték a három nagy francia autógyártót, hogy keressenek partnert a NATO-táboron belül, és közösen fejlesszenek ki egy négy fő és menetfelszerelésük, valamint rádiójuk szállítására alkalmas gépkocsit, amely elég kisméretű és könnyű a légi szállításhoz, illetve az ejtőernyős bevetésekhez.

Peugeot P4

A Renault a Fiattal, a Citroën a Volkswagennel lépett együttműködésre, a Peugeot választása viszont a vadonatúj konstrukcióval előálló Mercedes-Benzre esett. A G-osztály karosszériáját, futóművét és összkerékhajtását felhasználó Peugeot P4-hez a legkiválóbb komponenseket válogatták ki a francia márka hajtáslánc-raktárából: a motorok a Peugeot 504-esből, az erőátvitel pedig a 604-esből származott.

Peugeot P4

Emellett a Peugeot szállította a jármű elektromos hálózatát, továbbá a Peugeot központi üzemében, Sochaux-ban végezték a nyers karosszériaelemek hegesztését, a vázszerkezet kataforetikus fényezését, majd a kész jármű összeszerelését. Mivel ezekkel a módosításokkal a Peugeot P4 a G-Wagen ütőképes versenytársává vált, a Mercedes kikötötte, hogy az autót nem exportálhatják európai piacokra, illetve nem forgalmazhatják civil kivitelben.

Peugeot P4

A szigorú teszteket – a jármű két prototípusát például stílusosan a Peugeot korai ralisikereinek helyszínén, Észak-Afrikában benevezték egy terepralira – követően a P4 magabiztosan nyerte el a katonai megrendelést, és 1981-től megkezdődött a gyártása. A francia hadsereg 15 ezer autót rendelt a Peugeot-tól, amelyet később az állomány leépítése miatt 13 500 darabra csökkentettek. 7500 darab legyártása után a Peugeot a Párizstól délre fekvő Marolles-en-Hurepoix-ba, a cégcsoporthoz tartozó Panhard üzemeibe költöztette a P4 gyártását.

Peugeot P4

Az elkövetkezendő harminc évben itt készültek a P4-esek, alapkivitelükben és speciálisan felszerelt változataikban egyaránt. 1992-ben az összes addig gyártott benzinmotoros P4-est átalakították dízel üzemre, az 1. ejtőernyős ezred kívánságára készült belőle könnyített, erősen felfegyverzett változat, kis szériában pedig páncélozott kivitelben is gyártották. Az utóbbi átalakítást elvégző Constructions Blindées of Hardricourt (CBH) a páncélzat nagyobb tömeget ellensúlyozandó 150 lóerőre növelte a 2,5 literes dízelmotor teljesítményét, ami jelentősen magasabb végsebesség elérését tette lehetővé.

 

A számtalan karosszéria-változatban, változatos fegyverzettel gyártott Peugeot P4 egészen 2016-ig szolgálatban maradt Franciaországban, majd utolsó néhány száz példányán rövid időn belül túladott a hadsereg. Ezek a késői darabok aztán rendre felbukkantak különböző használtautó-kereskedő oldalakon, de csalódnia kell annak, akik fillérekért szeretne hozzájutni az európai autóipar ezen különleges, ritka gyártmányához.

Peugeot P4

Ritkaságuk és megbízhatóságuk, valamint viszonylag szerény futásteljesítményük miatt meglehetősen magas áron kínálják őket eladásra – egy gyors keresés 16 ezer eurós (5,6 millió Ft) átlagárat ad a P4 harminc év körüli példányaira, az állomány csökkenésével pedig várhatóan egyre magasabbra kúszik majd az autók értéke.

Peugeot P4

Peugeot P4 műszaki adatok

     
TÍPUS  VP4A11 VP4A50
Üzemanyag benzin gázolaj
Motor típusa XN8 (177A) XD3 (155PB)
Lökettérfogat (cm3) 1971 2498
Hengerek száma 4 4
Furat x löket (mm) 88  x 81 94 x90
Max. teljesítmény (LE/perc) 79/4750 70,5/4500
Max. forgatónyomaték (Nm/perc) 149/2750 147/2000
Sűrítési viszony 8:1 22:1
Tengelykapcsoló (mm) 215 mm, egytárcsás 215 mm, egytárcsás
Sebességváltó BA10/4, négyfokozatú, szinkronizált BA10/4, négyfokozatú, szinkronizált
Áttétel: 1. 0,2589 0,2589
2. 0,4580 0,4580
3 0,6922 0,6922
4 1 1
Hátramenet 0,2788 0,2788
Terepváltó VG080, kétfokozatú, szinkronizált VG080, kétfokozatú,  szinkronizált
Áttételek 1 / 0,4672 1 / 0,4672
Differenciálzár Hidraulikus Hidraulikus
Fordulókör sugara (méter) 5,5 5,5
Felfüggesztés Elöl/hátul tekercsrugók, hidraulikus lengéscsillapítók    Elöl/hátul tekercsrugók, hidraulikus lengéscsillapítók
Fékrendszer Hidraulikus, kétkörös Hidraulikus, kétkörös
Fékek elöl/hátul tárcsa/dob tárcsa/dob
Kerekek 5,5 x 16 5,5 x 16
Gumiabroncsok 7,50 x 16 7,50 x 16
Elektromos hálózat 24V 24V
Generátor 1200 W 1200 W
Menetteljesítmények    
Végsebesség 118 km/óra 108 km/ óra
Üzemanyag-fogyasztás 90 km/óra sebességnél (liter/100km) 15,25 14,50
Méretek és tömegek    
Teljes hosszúság (mm) 4200 4200
Teljes szélesség (mm) 1700  1700 
Teljes magasság (mm) 1930 1930
Tengelytávolság (mm) 2400 2400
Menetkész tömeg (kg) 1815 1895
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg) 2565 2645
Szerelvény max. tömege (kg) 3065 3145
Legnagyobb vontatható tömeg (kg) 500 500
 Üzemanyagtartály kapacitása (l) 75 75
Motorolaj-töltet (l) 5 5

You may also read!

Újraindul a Moszkvics gyártása

A nyugati autógyártók teljesen elengedték Oroszország autóiparát az Ukrán invázió után. A szankciók miatt az orosz vállalatok nehezen tudják

Read More...
autót 150 ezerért

Autót 150 ezerért? Ne már!

Autót venni szerintem élvezetes dolog. De 150.000 forintért? Á, inkább spórolj még, vagy vegyél fel hitelt! Hitelt? Kösz,nem! Hátha

Read More...
gumi elektromos autóra

Új Vredestein négy évszakos gumi kifejezetten elektromos autókra

Az Apollo Tyres a mai napon bemutatja a Vredestein Quatrac Pro EV-t, amely Európa első, kifejezetten akkumulátoros elektromos és

Read More...