Januártól nem kell magunknál tartanunk a jogosítványt és a forgalmi engedélyt

In hír
jogosítvány és forgalmi

2023. január 1-től nem kell bírságtól tartanunk, ha nem tudjuk felmutatni jogosítványunkat vagy a forgalmi engedélyünket az igazoltató rendőrnek. Pusztán ezzel a könnyítéssel nem lehet megúszni az okmányok helyszínen történő bevonását, mert már évek óta ott az eszköz a rendőrök kezében, amelyen pár kattintással kivonhatnak mindent és mindenkit a forgalomból.

Bár a közúti ellenőrzést végző rendőröknek eddig is mérlegelési joguk volt, ezért akár szóbeli figyelmeztetéssel is továbbengedhették azokat az autósokat, akik kérésre nem adták át járművük forgalmi engedélyét vagy a jogosítványukat, az okmányok otthon felejtése a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértésnek minősül. Ilyesmiért most még 5 vagy 50 ezer forint helyszíni bírság járhat, és legfeljebb 150 ezer forintot fizet az érintett, ha szabálysértési eljárást indítanak vele szemben.

Rendőrségi forrásunk szerint a gyakorlat általában az, hogy aki az első pillanattól együttműködik az igazoltatás során, és nem találnak nála más problémát, azt figyelmeztetéssel továbbengedik.

2023. január 1-től tehát nem kell majd bemutatni a jogosítványt és forgalmi engedélyt az igazoltatáskor, és ezért semmilyen módon nem szankcionálhatják a vezetőket, hiszen az ilyesmi többé nem minősül szabálysértésnek. Fontos részlet, hogy a változás kizárólag azokra vonatkozik, akiknek Magyarországon állították ki a jogosítványát, és járművük is szerepel a magyar nyilvántartásban.

Ez egyúttal azt is jelenti, hogy aki magyarként külföldi rendszámú autót vezet, továbbra is köteles lesz magánál tartani annak okmányait, és ellenőrzéskor átadni. Aki külföldi állampolgárként vezet magyar rendszámú járművet, szintén jobban teszi, ha továbbra sem hagyja otthon a jogosítványát. A helyzet változatlan lesz külföldön: magyar autósként továbbra is magunknál kell tartanunk az okmányainkat, és a Magyarországon regisztrált jármű nemzetközi kötelező biztosítási igazolását.

Az ügyről korább írtam már a Totalcaron, de a változás közeli határideje miatt ezúttal is kérdéseket küldtünk a Belügyminisztériumnak. Innen az Országos Rendőr-főkapitánysághoz irányítottak, ahová egyébként szintén küldtünk kérdéseket.

 

Az ORFK válaszai megerősítik a fenti értesülést, és felhívják a figyelmet, hogy a rendőrök évek óta elektronikusan ellenőrzik a Belügyminisztérium nyilvántartásában szereplő adatokat a náluk lévő többfunkciós kéziszámítógéppel. Vagyis a törvénymódosítás tulajdonképpen csak lekövette az informatikai fejlesztéseket.

Néhány kattintással kideríthetik, hogy érvényes-e egy magyar rendszámú gépjármű műszaki vizsgája, van-e rajta kötelező biztosítás, nem körözik-e, esetleg nem vonták-e ki korábban a forgalomból. A változás érdekes mellékterméke, hogy aki nem a saját vagy az általa üzemben tartott autó volánja mögött ül, annak sem kell külön készülnie az új helyzetre, ugyanis régóta nem kötelező úgynevezett kölcsönadási szerződést kötni az autó tulajdonosával vagy üzembentartójával. Ilyen megállapodást azért érdemes mégis kötni, mert az autóval okozott biztosítási káreseménnyel, illetve közlekedési szabálysértéssel kapcsolatos felelősség utólagos tisztázásához ad kézzelfogható bizonyítékot.

Az ellenőrzéshez használt készülékkel a rendőrök meg tudják nézni az igazoltatott vezető személyi adatait is, illetve hogy van-e érvényes jogosítványa az adott járműkategóriára, valamint nem tiltották-e el a vezetéstől.

 

Azokban az esetekben, amikor valakinek a helyszínen elvennék a jogosítványát, ezt januártól csak akkor fogják megtenni, ha az illető átadja azt, de bárhogy is dönt, vezetési jogosultságát egyszerűen felfüggesztik az állami rendszerben. A perceken belül rögzített változást követően hiába lesz nála a kártya, minden ellenőrzésen azonnal tudni fogják, hogy engedély nélkül vezet. Mindez hasonlóan alakul akkor is, ha egy autót a rendőr von ki a forgalomból: ha vezetője átadja a forgalmit, elveszik tőle, de akkor is kivonják a forgalomból az autót, ha nincs kéznél az okmány. Ilyen esetekben utólag kell leadnia azt.

 

Forrás: Telex.hu

You may also read!

hotrod

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en!

Exkluzív dupla premier Budapesten, a Hotrod Hangar csapatával Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból

Read More...
Morris Nomad

Morris Nomad

A Morris Nomad egy olyan autó, amelyet a Leyland Australia gyártott az ausztrál piacra 1969 és 1972 között. Ez

Read More...
elektromos Toyota pickup

Beszállhat az elektromos pickupok versenyébe a Toyota

Belső források szerint elképzelhető, hogy nagyméretű elektromos platós haszonjármű fejlesztését tervezi a Toyota. A jelek egyelőre csak áttételesek, de

Read More...
Verified by MonsterInsights