Kedves Olvasók! Holnap akár már havas eső is lehet az Idokep.hu szerint. Hogy mikor várható komolyabb havazás, azt nem tudom. De az biztos, hogy havas úton nyári gumival nagyon kockázatos közlekedni. Nemrég közöltük a Carnotie és az Alapjárat felmérésének eredményét, miszerint a magyarok hatoda nem használ téli gumit. A Vezess.hu régi cikkéből kiderül, hogy hóban a jó minőségű nyári gumival a féktáv a duplája a téli gumival mértnek.
| Féktávolság megállásig | Nyári abroncs | Téli abroncs |
| Nedves úton, 80km/óráról | 40 méter | 34 méter |
| Havon, 50 km/óráról | 63 méter | 32 méter |
Forrás: Michelin Hungária Kft.
Ugye a szakemberek és a gumiforgalmazók mindig mondják, hogy hét fok alatt a nyári gumi használata nem ajánlott, és ez így is van. De valljuk be, 2-3 fokban száraz időben a nyári gumi még nem életveszély, de valóban kevésbé tapad, és az útviszonyok gyorsan változhatnak. De ha már téli síkosság borítja az utat, a nyári gumi nagyon rizikós. Viszont ha hó, hókása vagy jegesedés van az úton, a nyári gumi ÉLETVESZÉLYES. Én is voltam 20 éves. Az első autóm egy Púpos Wartburg volt – erről írtam is korábban – azzal abszolváltam telet nyári gumival. De ahogy emlékszem, az egy felelőtlen istenkísértés volt, főleg hóban. És ekkor még csak a kanyarodásról és fékezésről volt szó. És az elindulás? Esetleg emelkedőn? Nyári gumival hóban felejtsd el. Főleg egy hátsókerekes sperr difi nélküli autóval. Nagyon nyugodtan – vagy nem annyira nyugodtan – fogunk ott maradni, amíg valaki ki nem húz.

Volt olyan eset, hogy a hátsó kerekes BMW-mel, amin volt téli gumi és sperr difi, húztam ki a nyári gumis Suzuki Swiftet az árokból.
Fontos az is, hogy ne értékeljük túl az autónk képességeit! Az ABS vagy a menetstabilizáció nem váltja ki a téli gumit. És hiába a kipörgésgátló, ha nincs tapadás.
Ha pedig beruházunk egy jó szett téligumira, ne a külhonban levetett használtat vegyük meg! Érdemes legalább középkategóriásat venni. Ha pedig tavalyról megmaradt a szett, a DOT számmal tudjuk ellenőrizni, nem öregebb-e a gumink 10 évnél, mert akkor már sajnos kemény lesz és ugyanúgy veszélyes lesz téli körülmények között. A DOT megfejtése egyébként egyszerű: a gumi oldalfalán egy DOT szóval kezdődő kód található. Ez tartalmaz egy négy jegyű számot, amiből az első két jegy a gyártás hetét, az utolsó kettő a gyártás évét mutatja. (pl. 3520 – 2020 35. hete). Fontos az is, hogy a profilmélység legalább 4 mm legyen. Ha tehát a gumink már öregebb, mint 10 éves, vagy a profilmélysége 4 mm alatt van, ne tegyük fel!

Szóval kérek minden kedves autós társat, hóban nyári gumival inkább ne induljon el. És a téli gumi felrakásával ne várjuk meg a havat, mert akkor aztán lesz sorban állás! Ha pedig nincs pénz téli vagy négy évszakos szettre – bár a négy évszakos gumiról hóban szintén megoszlanak a vélemények – akkor inkább válasszuk a tömegközlekedést. Jobb lassabban odaérni, mint sehogy. Mert ha hóban nyári gumival közlekedünk, sanszos, hogy baleset lesz a vége. És a megállásban az összkerékhajtás sem segít.
Egyszóval én csak a baleset-megelőző vészharangot akartam megkongatni. És ha ennek a cikknek hatására csak egy-két olvasónk téli gumira vált a téli időszakban, már megérte. Hiszen mindnyájunk érdeke, hogy biztonságban célba érjünk, és ha várnak a szeretteink, ne hiába várjanak!


Feliratkozás az Autosajto.hu hírlevelére



