2023 elején mutatják be az MX-30 új verzióját, amelyben egy Wankel motor tölti menet közben az akkumulátort.
10 évvel ezelőtt gördült ki az utolsó Wankel motorral szerelt Mazda, az RX-8 búcsúja után most mégis visszatér a japán gyártó a száműzött megoldáshoz. Itt már nem a forgódugattyús motor adja az erőt, mint korábban, hanem egy villanymotor.
Január 13-án a brüsszeli Autószalonon a Wankel újra bemutatkozik, amely már kizárólag az MX-30 R-EV hatótávolságát növeli.
A Mazda kevés részletet közölt az új verzióról. A gyakorlatban a belső égésű motor állandó fordulatszámon végzi az akkumulátor töltését a hatótávolság növelése érdekében.
Az elv hasonló lehet az e-Power rendszerhez, amely nemrég mutatkozott be a Nissan Qashqai-ban. A belső égésű motor itt állandó energiát biztosít az akkumulátornak és az elektromos motornak, anélkül, hogy közvetlenül a kereket hajtaná, mint a normál vagy hibrid autók esetében. Alapesetben gyorsításkor a villanymotor az akkumulátortól és a belsőégésű motortól kap energiát, majd alacsony fordulatszámon, ha kellően fel van töltve az akkumulátor, a motor leáll.
A Wankel motor beépítése tömegnövekedést jelent, ennek kompenzálására nem tudni, hogy a Mazda mennyivel növeli a hajtáslánc összteljesítményét, de a Wankel motor kisebb és könnyebb mint egy Otto motor. A jelenleg kapható elektromos MX-30 145 lóerőt és 271 Nm nyomatékot ad le és 9,7 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, maximális sebessége pedig 140 km/h.
A crossover gyenge pontja a hatótáv. A kisméretű 35,5 kWh-s akkumulátor WLTP-ciklusban mintegy 200 km-t (a szigorúbb EPA-ciklusban 160 km-t) képes megtenni. A forgómotorral való kiegészítés minden valószínűség szerint javítani fogja ezeket a számokat, így a Mazda még vonzóbbá válik a piacon.
Nem tudni, hogy ezt a megoldást csak az MX-30 kapja vagy a termékpaletta többi modelljére is kiterjesztik. A japán gyártó projektjeiről talán Brüsszelben derülnek majd ki bővebb információk.
Forrás: https://fr.motor1.com/news/622965/mazda-mx30-suv-hybride-wankel/