Figyelmeztető lámpák a műszerfalon. Mit jelent, ha ezek közül valamelyik kigyullad?

In Téma

Piros vagy sárga. Mit jelentenek az autó műszerfalán lévő lámpák és mit kell tenni, ha valamelyik kigyullad? Itt jegyezném meg a cikk kezdő vagy általános autóvezetőknek készült.

A műszerfalon nagyon sok jelzés található, piros vagy sárga színűek, melyeknek rendkívül eltérő a jelentésük. Ha már nem emlékszik a jogosítvány elméleti leckéire vagy nem rég vásárolt egy másik autót, amelyhez sok esetben nem is kapunk magyar nyelű leírást nem árt tudni, hogy melyik kontroll lámpa mit is jelent. Íme a legfontosabbak, amiket mindenképp ismerni kell minden járművezetőnek.

Mindenekelőtt tisztázni kell a két színt. Minden járműnél megegyezik, hogy a piros nagyon súlyos hibát jelez, a sárga pedig egy olyan hibát, amely általában (de nem mindig) még lehetővé teszi a továbbhaladást a cél felé vagy a legközelebbi javító műhelyig.

  • Motorhiba

Fontossági sorrendben a leggyakoribb és legfontosabb figyelmeztető jelzés a motorhibára figyelmeztető lámpa. Sárga színű és a motor hűtőrendszerének profilja ihlette. Kétféle módon működik; folyamatos vagy villogó jelzéssel.

Ha kigyullad és égve marad, az azt jelenti, hogy a fedélzeti elektronika kisebb hibát észlelt a motor működésében. A lehető leghamarabb el kell mennie egy szakszervizbe, hogy diagnosztizálják és megállapíthassák a hiba okát.

Ha viszont villogni kezd, az azt jelenti, hogy a fedélzeti elektronika az előzőnél komolyabb hibát észlelt. Ilyenkor célszerű megállni, elővenni az autó használati könyvét és megszámolni a villanásokat. Ha ütemes és jól meghatározott számú villanást tapasztal, az megfelel egy adott hiba kódjának. A legtöbb esetben a kézikönyv javasolja, hogy állítsa le a motort és hívjon segítséget. Nem érdemes kísérletezni vele, sokkal nagyobb lehet a károsodás, ha tovább működtetjük a motort.

Az általános hibajelző lámpa közvetlenül kapcsolódik az autó fedélzeti hálózatához. Kigyulladása nem csak mechanikai, hanem elektronikai problémákat is jelenthet. A leggyakoribb meghibásodások, amelyeket általában jelez, az érzékelők olvasási hibái, a lambda szondák hibás értékeinek leolvasása és az üzemanyagrendszer hibái.

  • Olajnyomás

Tovább a fontossági sorrendben, a második figyelmeztető lámpa, amelyre érdemes figyelni, a motorolaj jelzése. Az olajkanna szimbólumával a legtöbb járműnél pirosan világít, ebben az esetben is fixen vagy villogva. Jelenthet akár komoly mechanikai rendellenességet az autó motorjában, de lehet egyszerű olajhiány is.

Mindkét esetben érdemes a lehető leghamarabb megállni és azonnal leállítani a motort. Rövid várakozás után ellenőrizzük az motorolajszintet! Ha az előírás szerinti szinten van az olajmennyiség akkor érdemes hívni a segélyszolgálatot azért, hogy elkerüljük az autóban bekövetkező jelentős károkat, amelyek sokkal magasabb költségekkel járnak, mint egy egyszerű olajhiány.

  • Hiba az elektromos rendszerben

A harmadik figyelmeztető lámpa, amely meglepetést okoz, az akkumulátor alakú, pirosan világító jelzés, amely az autó elektromos rendszerének hibájára vonatkozik. Az akkumulátor figyelmeztető lámpájaként ismert, alacsony feszültséget jelenthet az akkumulátorban, de gyakran az elektromos töltésrendszer meghibásodása miatt gyullad ki.

Ez is egy komoly problémára hívja fel a sofőr figyelmét, aminek egyenes következménye az autó biztonságos használatához létfontosságú és hasznos fedélzeti rendszerek, például a fényszórók vagy hűtő-fűtő rendszer hatékonyságának csökkentése. Ebben az esetben tanácsos azonnal megállni és segítséget hívni.

  • Meghibásodás a fékrendszerben

Egy másik nagyon fontos figyelmeztető lámpa, amely a fékrendszer hibájára utal. Nem tévesztendő össze a bekapcsolt rögzítőfék lámpájával. Ez egy piros kör, benne felkiáltójellel. Kigyulladása általában a fékfolyadék szivárgása miatt történik.

Az előző esethez hasonlóan, ezt a riasztást látva célszerű azonnal, biztonságosan megállni és segítséget hívni anélkül, hogy bármilyen módon folytatnánk az utat.

Mindig a saját és a többi közlekedő biztonsága a legfontosabb vezetés közben. A fékrendszer meghibásodása nagyon kellemetlen helyzeteket okozhat. Képzeljük el, hogy egy kényelmes 130 km/órás autópálya tempónál fékezni kell és a fékpedál beesik, nagyon kellemetlen pillanatokat élhetünk át.

  • A hűtőrendszer meghibásodása

Egy másik figyelmeztető lámpa, amely mindig piros színű, a hűtőrendszerre vonatkozik. Ha a folyadékba merített hőmérő szimbólum jelenik meg és általában folyamatosan világít, jelezi hűtőfolyadék hiányát a rendszerben.

Érdemes a lehető leghamarabb megállni, felnyitni a motorháztetőt, majd ellenőrizni, hogy a tágulási tartályban van-e a folyadék. Fontos, tilos azonnal a tartályon lévő kupak megnyitása!

Ha a tartály teljesen üres, legjobb ha desztillált vízzel pótolja, hogy legalább a céljához elérjen. Alternatív megoldásként a sima, tiszta víz is jó lehet. Fontos, hogy minél hamarabb szervizbe kerüljön a kocsi. Szintén egy olyan hiba, ami később sokba kerülhet.

  • Guminyomás

Nagyon fontos, hogy az autónk gumiabroncs nyomása megfelelő legyen. Sárgán világít és a defektet jelző gumiabroncs szimbóluma látható, benne felkiáltójel. Alacsony nyomást jelez az egyik vagy az összes gumiabroncsban, a legrosszabb esetben defektre figyelmeztet.

Magától értetődő, ha nem észlel semmilyen problémát a jármű vezetése során, akkor folytathatja az utat a legközelebbi benzinkúthoz, ahol ellenőrízheti a gumiabroncsok nyomását a megfelelő nyomásmérővel. Legyen óvatos, ha bármilyen rendellenességet észlel a kormányon, az defektet jelenthet, amely a gumiabroncs felrobbanását okozhatja, ennek következtében elveszítheti az uralmat a jármű felett.

  • Az ABS nem működik

Az utolsó két figyelmeztető lámpa közül az első a fékrendszerrel kapcsolatos hibára hívja fel a figyelmet. Ez sárga színű, benne ABS felirattal. Folyamatosan világít és az autó ABS rendszerének, vagyis a blokkolás gátló rendszernek a meghibásodására utal.

Olyan eszköz, amely vészfékezéskor megakadályozza a kerekek blokkolását, így elkerüli az autó megcsúszást, ezzel is rövidítve a féktávolságot. A figyelmeztető lámpa megjelenésekor ismét azt tanácsoljuk, hogy azonnal álljon meg és hívjon segítséget, esetleg fokozott figyelemmel folytassa útját.

  • A szervokormány meghibásodott

Végül, de nem utolsó sorban a szervokormány hibájára figyelmeztető lámpa. Piros kormánykerék, felkiáltójellel. Folyamatosan világíthat vagy villoghat is, mindig a szervokormány rendszer hibáját jelzi és azonnali megállást igényel, elmehet a kormány rásegítés és a megszokottól sokkal több erő kell az autó irányításához vagy adott esetben lehetetlenné is válhat.

A borítóképen egy Volkswagen Golf műszerfala látható nagy sebesség mellett. A figyelmeztető lámpák kigyulladtak, majd az autó motorja leállt ezzel együtt valamennyi segédrendszer teljesen kikapcsolt.

Forrás: https://it.motor1.com/features/624666/spie-auto-guasti-cruscotto/

You may also read!

hotrod

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en!

Exkluzív dupla premier Budapesten, a Hotrod Hangar csapatával Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból

Read More...
Morris Nomad

Morris Nomad

A Morris Nomad egy olyan autó, amelyet a Leyland Australia gyártott az ausztrál piacra 1969 és 1972 között. Ez

Read More...
elektromos Toyota pickup

Beszállhat az elektromos pickupok versenyébe a Toyota

Belső források szerint elképzelhető, hogy nagyméretű elektromos platós haszonjármű fejlesztését tervezi a Toyota. A jelek egyelőre csak áttételesek, de

Read More...
Verified by MonsterInsights