Forma-1 Magyar Nagydíj összefoglaló
A hétvégén rendezték a Forma-1 2017-es idényének Magyar Nagydíját. A silverstone-i gyenge szereplés után meglepő – bár korábbi nyilatkozatuknak megfelelően – és egyben meggyőző teljesítménnyel kettős győzelmet aratott a Ferrari. Mindeközben Lewis Hamilton bebizonyította, hogy ő egy igazi gentleman.
Már az időmérő végén sejthető volt, hogy elhamarkodottak voltak azok az írások, amelyek a két héttel ezelőtti futam után, a Ferrari gyengüléséről, fejlesztésbeli lemaradásáról szóltak. A két piros autó ugyanis nemhogy gyengélkedett, hanem meglepő módon megszerezte még az első sort is, ami nem sokszor fordult elő idén. Mint tudjuk, az egykörös tempója általában inkább a Mercedesnek jó, míg a hosszabb etapokon a Ferrari teljesít jobban. Így ha az időmérőt el tudta vinni a Ferrari, akkor nem nagyon lehet gyengülésről beszélni és ez alapján, már sejteni lehetett, hogy a futamon sem fognak gyengélkedni.
A futam
A rajtnál a két élcsapat pilótái viszonylag simán jöttek el. Bár Hamiltont megelőzte a két Red Bull. A bikák öröme nem tartott sokáig, hisz Verstappen kiütötte Ricciardot. Majd bejött a Safety Car. A biztonsági autó távozása után különösebb izgalmak nélkül folytatódott a verseny.
A Safety Car távozása utáni sorrend: Vettel, Raikkonen, Bottas, Verstappen, Hamilton, Sainz, Alonso, Perez, Vandoorne és Ocon volt.
A verseny elején a Ferrarik határozottan elléptek a mögöttük haladóktól. A 17. körben Hamilton már feltűnően lassabb volt, aminek a hátterében a gumikopás állhatott. Ekkor a sorrend változatlan. Közben Verstappen 10 másodpercet kapott a csapattársa megtorpedózásáért. A futam ezen szakaszában, a versenyzők sorra kezdtek panaszkodni az elfogyó gumik miatt.
A 30. kör környékén Vettel rádiózásából és belsőkamerás felvételeiből kiderült, a német kormányművével és első felfüggesztésével valami nem stimmel. Ez először csak abban mutatkozott meg, hogy Vettel kormánya elfordított állásban irányozta egyenesbe az autót, majd a köridőkből is látszani kezdett, hogy baj van. Ezzel újra érdekessé vált a nagydíj.
A „nagyok” közül Bottas hajtott elsőként a boxba a 31. körben. Három körrel később jött Raikkonen, aki a pályára visszatérve a Williamshez éppen beugró Paul di Resta mögé érkezett. di Resta teljesítményét a finn azzal méltatta, hogy a csapatrádión azt javasolta, hogy:
„ha nem látja, hogy mi zajlik mögötte, inkább maradjon a kommentátorkodásnál”
Közben Alonso szép csendben a 7. helyen haladt a McLaren Hondával, ami idén rendkívül szép teljesítmény ezzel az autóval.
A 39. körtől Vettel lassulása egyre látványosabbá vált, a Mercedesek elkezdtek vészesen közeledni. Közben a holland ifjonc még mindig a pályán volt a szuper lágy abroncsokkal. Elképesztő aerodinamikája és gumikezelése lehet a Red Bullnak, ha ebben a forróságban így bírták Verstappen papucsai. A leharcolt gumikon jobb köröket ment, mint Hamilton az addigra majdnem 10 körös lágyakon. Végül a Red Bull egyetlen talpon maradt versenyzője a 43. körben állt ki kerekekért, és egyben ekkor töltötte le a 10 másodperces büntetését is. Ezzel elveszítve a negyedik helyet.
A boxból felzárkózásra utasították a két Mercedest, azzal a stratégiával, hogy majd az alkalmas időben támadjanak. Érdekes módon a korábbiaktól eltérően ezután semmi látványos nem következett. A Mercik komótosan felzárkóztak a Ferrarikra, majd Bottas a 45. kör környékén elengedte Hamiltont, hogy az angol meg tudja támadni a Vettelt és Raikkonent.
Ezután a legnagyobb izgalmat továbbra sem ez okozta, bár Raikkonen panaszkodott a csapatnak, amiatt, hogy szorult helyzetben van. Hanem az, hogy Verstappen lelkesen elkezdett felzárkózni Bottasra. Vettel is rákapcsolt, de a Ferrariknak kerülniük kellett a kerékvetőket, nehogy baj legyen a kormányművel. Hamilton nem sokat tudott kezdeni Raikkonennel, érdekes módon Bottas pedig leszakadt, a top3-ról.
A Mercedes akadozó rádiózásából, amikor épp működött, kiderült, hogy Hamilton 5 kört kapott az előzésre. Ha ez nem megy, vissza kell engednie Bottast. Aki viszont szépen lemaradt. Hamilton sorban kapta a hosszabbításokat. Közben egyre inkább esélytelenné vált az, hogy előzzön. Az 53. körben Raikkonen 1 másodpercen belülre került Vettelhez, Hamilton mögötte. A finn nem próbálkozott előzéssel. Hamilton pedig érdemben továbbra sem tudott támadni. Közben Raikkonen gumijai elkezdtek fáradni a Vettel mögötti autózástól, valószínű így volt ezzel Hamilton is, ezért sem tudott veszélyesebben támadni.
A 61. körben az első 10 sorrendje:
Vettel, Raikkonen, Hamilton, Bottas, Verstappen, Alonso, Sainz, Perez, Ocon, Vandorne.
Érdekes módon a 10. helyen autózó Ocon ekkor kapta meg körét az élbolytól. Ami ennél is érdekesebb Alonso legyűrte Sainzot és a hatodik helyre verekedte fel magát. A 67. körben Verstappen 1,4 másodpercre feljött Bottasra. Emiatt előállt a kérdés, hogyan fogja Hamilton vissza adni a pozíciót Bottasnak, ha egyáltalán visszaadja. A futam végéig forróbb pillanatok már nem voltak. Hamilton nem tudott különösebben támadni. Raikkonen pedig nem is próbálta megelőzni csapattársát, aki közben egész jó tempót kezdett diktálni.
Az utolsó körben Hamilton lelassított, hogy vissza adja a harmadik helyet Bottasnak. Az olaszok pedig Monaco után ismét kettős győzelemnek örülhettek és ezzel mehettek el a nyári 1 hónapos szabadságukra.
Kínos kérdések
A futam előtti héten, Verstappen arról áradozott, hogy micsoda csapategység van a Red Bull háza táján. Ennek a jó hangulatnak valószínűleg szépen odapirított azzal, hogy teljesen értelmetlenül megtorpedózta csapatársát. Aki viszont nyomdafestéket nem tűrő módon fejezte ki a csapatrádión a véleményét.
A másik, az előbbinél jóval kínosabb kérdés, hogy mi van a Mercedessel? Hiszen ezen a futamon élesben bizonyosodott be, hogy nincs nyúl, amit alkalomadtán elő lehetne rántani. Sőt, még úgy sem tudott Hamilton akciózni, hogy Vettelnek vissza kellett fognia magát. Persze ebben benne lehet a Hungaroring vonalvezetése is, de azért néhány kemény támadást csak meg lehetett volna ereszteni, ha van miből.
Ami pedig az előbbivel összefügg, de mégis egy másik kérdés, hogy Bottas mit csinált? Egyrészt, hogy lehetett az, hogy ő meg sem próbálta megelőzni a Ferrarikat, másrészt miért engedte el Hamiltont? Hiszen elvileg versenyben vannak egymással a vb. címért. Ha Bottas gumijai elfogytak, az azt jelenti, hogy a 4. helynél jobb eredményben nem is nagyon reménykedhetett. Viszont Hamilton elengedéséből az következik, hogy a Mercedes viszont abban reménykedett, Hamilton megelőzi a két Ferrarit. Az ember nem engedi el az ellenfelet, hogy had legyen csak első, míg ő maga bekullog a negyedik helyen… Vagy mégis? …de ezt nem csapatsorrendnek hívják?
Persze a Ferrariról sem szabad megfeledkezni, hiszen elég ronda dolog volt körökön át szenvedtetni Raikkonent úgy, hogy nem lehetett tudni mi sül ki az egészből. Hiszen ha Hamilton elmegy mellettük, Vettel pedig lerobban, azzal az egész csapat lejáratja magát. Lehet mondani, hogy, aki mer, az nyer, de ez akkor is meredek volt.
És, hogy meglegyen a keretes szerkezet, ejtsünk még néhány szót Max Verstappenről. Hogy lehet, hogy az a csapat, aki Kvjatot sietve lefokozta, mikor problémák adódtak vele, eltűri azt, hogy legyen egy versenyzője, aki Kamui Kobajashi stílusban vezet? Emellett Mad Max, ahogyan becézik egyesek, a médiában sem épp olyan arculatot épít, ami vonzóvá tenné őt. Ráadásul a nyilatkozataiból kiderül az is, hogy ha kapna egy komoly ajánlatot a Red Bullnál versenyképesebb istállók valamelyikétől, nem lenne szívbajos váltani. Felmerül a kérdés, miért éri meg a Red Bullnak Max Verstappen és mikor ül már le valaki beszélni vele, hogy sürgősen vegyen vissza arcból és agresszióból?
Összegezve
A 32. Magyar Nagydíj, bár azzal riogatott, hogy rendkívül unalmassá válik, a Ferrari műszaki problémája miatt mégis izgalmassá vált. Véleményem szerint a futamnak Verstappen rendkívül hosszú és jó első etapja adott egy különleges ízt. Ez az íz pedig sok érdekes percet ígér a következő futamokra. Főleg azokra a pályákra és körülményekre, ahol jobban kidomborodik majd az, hogy bizony az idei Red Bull is elképesztő tervezési bravúr a motort leszámítva. Ami viszont ha az ízes képnél maradunk, egy még izgalmasabb, már-már ínyenc íz élményt adott a futamnak, az Fernando Alonso 6. helye. Nem, nem maradt le egy 1-es. Nem 16. Valóban 6.! Persze nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy Hamilton vissza adta Bottasnak a harmadik helyet az utolsó körben, annak ellenére, hogy a finn jócskán le volt már tőle maradva. Ez a gesztus valóban az angol úriemberek világát idézte. Személy szerint, ezért a lépéséért hajlandó vagyok szemet hunyni a tavalyi évadzáró futamon mutatott borzadályért. Tehát ez a futam, bár nem volt túl izgalmas, végső soron mégis ideális zárása volt, az év nyári szünet előtti részének. Annak a nyári szünetnek, amit Alonso, már a futam végén meg is kezdett, megemlékezve a tavalyi „élményéről” J
A verseny végeredménye:
Képek forrása: www.m4sport.hu, www.f1fanatic.com, www.vezess.hu, mclaren/latimage