Száz évvel ezelőtt, a Chevrolet bemutatta az 1918-as „One-Ton” („Egytonnás”) tehergépkocsit. Megalapozta ezzel a Chevrolet egy évszázados pickup kínálatát. Ezen mérföldkő megünneplésére készített a Chevrolet egy kis összefoglalót a márka történetének legszebb teherautóiról.
Bár a Chevy tehergépjárművek megjelenése, designja sokat változott az elmúlt 100 év során, egy fontos szempont változatlanul maradt: A forma követte a funkcionalitást a fejlesztések során, amit a vásárlók igényei motiváltak.
„Napjainkban a Chevrolet pickupok tervezőinél az elsődleges szempont a célorientált design, ami lehetővé teszi az egyedi megoldásokat a vevői igények széles választékának kielégítésére”, nyilatkozta Rich Scheer, a Chevrolet Tehergépjárművek Formatervezéséért felelős igazgatója. „Visszatekintve az elmúlt száz év pickup formaterveinket, rájöttem, hogy a Chevy tervezők már a kezdetektől ezzel a célorientált tervezési módszerrel dolgoztak.”
1918 One-Ton – Az első Chevy pick-up, amit a gyár dolgozói ihlettek, akik módosítottak néhány járművet az alkatrészek gyáron belüli szállításához.
Íme, a 10 legjellegzetesebb Chevy pickup az elmúlt 100 évből, Rich Scheer tervezői szemszögéből:
1918 – One-Ton („Egytonnás”)
Az első pickup a Chevrolettől, amit a gyártelepen használt járművek inspiráltak, amelyekkel az alkatrészeket szállították egyik helyről a másikra. Egyszerűen ez a legjobb példa, amikor a forma igazodik a funkcióhoz. Egy gördülő alváz volt, nyitott fülkével, négyhengeres soros motorral. A nyitott plató pedig lehetővé tette tetszőleges felépítmény kialakítását a vevő igénye szerint. Egy feltűnő design elem a szép márkajelzés, ami nyilvánvalóan egy tudatos tervezés eredménye. A betűk, az arányok és a majdnem fekete, sötétkék színű Chevy „csokornyakkendő” egy nagyon kifinomult márkajelzés, ami napjaink elvárásainak is megfelel.
1929 – International Series LD
1929-ben készült az első zárt fülkés Chevrolet teherautó, ami előkészítette napjaink gépjárműbelső tervezési tudományát. Mint minden tervezésnél, eleinte csak a legfontosabb funkciók meghatározására és megvalósítására törekedtek. Később egyre fontosabb lett a komfort és a stílus a tehergépkocsi vevők számára is. Elképesztő, milyen gyorsan zajlott ez a változás, ahogy az 1918-as célorientált járműtől a stílusosabb zárt fülkés pickuphoz jutottunk. Ekkor kezdtünk el színeket is használni az autógyártásban. Azok a színek és színkombinációk, amelyeket a Chevrolet autókhoz és tehergépkocsikhoz használtak azokban az években, még ma is vállalhatók, szerethetők.
1938 – Half-Ton („Féltonnás”)
Az első Chevrolet pickup, amit az újonnan alapított „Art and Colour” részlegen terveztek, ami később „Design Center” néven lett közismert. A részleg alapító vezetője Harley Earl volt, aki a GM első vezető tervezője lett. Ebben az évben is megmutatkozott, hogy a személygépkocsik és tehergépjárművek designja eltér egymástól. A tervezők felismerték, a szállító járműveknek saját identitásuk van. Mint ilyen, ez a modell vitathatatlanul az első példa a design befolyására a tehergépjárművek esetén. Az arányok a korábbi modellekből fejlődtek ki, alacsonyabb és hosszabb lett a jármű, díszítve egy stílusos hűtőráccsal és a nagyon elegáns sárvédőkkel.
1947 – 3100-as széria
Az autótörténelem egyik legszebb designja. Ha valaki egy klasszikus Chevy pickupról beszél, úgy gondolom mindenkinek ez a modell fog megjelenni a szemei előtt. Olyan volt, mint egy útra kelés. A hirdetésekben mint a „Haladás formaterve” jelent meg, mert nagyobb, erősebb és mégis elegánsabb volt, mint valaha. Az öt soros vízszintes rács elszakadt a múltbeli függőleges hűtőrácstól, és ez volt a kezdete a később meghatározóvá váló Chevy Pickup design kialakulásának. A sárvédők integráltabbak, sokkal inkább részévé váltak a járműnek, a lámpák a kaszni széles részén helyezkednek el, nem annyira belül, mint korábban, szélesebb és erősebb megjelenést biztosítva az autónak. Az eredmény egy nagyon tetszetős forma nagyszerű arányokkal.
1955 – 3124-es sorozat, Cameo Carrier
Úgy is ismert, mint „Task Force” (fordítása: munkacsoport, vagy katonai harci különítmény), a Cameo Carrier a Chevy első „fleetside” (süllyesztett platós) modellje. A plató alja egybe esik a sárvédő és a fülke aljával, így egy egységes és elegáns formát képezve a jármű elejétől a végéig. Ez volt egyben a Chevrolet első lökhárítótól-lökhárítóig stílusú modellje, mivel a design nem állt meg a fülkénél, hanem végig ment a jármű teljes hosszán. Ebben az időben a formaterv már fontos vásárlói szempont volt a személyautók esetén, és ez inspirálta a tehergépjármű fejlesztőket is, hogy nagyobb hangsúlyt tegyenek a pickupok designjára is. Határozottan ez az időszak volt a stílus és formaterv csúcspontja az amerikai autógyártásban.
1967 – C10 Fleetside
Ez az első pickup, amibe tényleg beleszerettem. Ez egy gyönyörű, könnyed forma a csillogó kerekek jegyében. Nagyra értékelem a karosszérián végigfutó vonalat, ami összeköti, és így gyönyörű egyensúlyba hozza az autó elejét a paltó részével. Ez egy olyan design elem, ami könnyen elronthat egy formatervet, de az adott korszak tervezői nagyon jól csinálták. A karosszéria oldala erős támaszú, ami hátrafelé elvékonyodik. A Chevrolet elején a hűtőrács összeköti a fényszórókat, középen a márkajel csokornyakkendővel — ez a design még ma is megállja a helyét. Ezekben az években kezdték alkalmazni a metál fényezést, ami még inkább kiemelte azokat a részleteket, a karosszérián végig futó vonalakat, amelyek korábban nem voltak annyira láthatók.
1973 – C30 One-Ton Dually („Egytonnás dupla”)
Ez a harmadik generációs C/K (a Chevrolet nagyméretű pickup sorozata) volt az első dupla fülkés Chevy a piacon. És sokan úgy gondolják, ez volt az első modern nagy teljesítményű pickup. A megjelenése tükrözi, hogy a gyártók a választék bővítésével követték a megváltozott vevői igényeket, mert egyre többen a munka mellett a kikapcsolódáshoz is pickupjukat használták. Ez egy egyszerű, szívós és célszerű jármű, akárcsak a korábbi Chevy pickupok.
1988 – C/K1500
A C/K1500 volt az első Chevy pickup, amely formatervezésénél az aerodinamikai tényezőket is figyelembe vették. Ennek a sorozatnak a designja nagyon sikeres volt. A maga idejében nagyon haladó, úttörő volt a tervezése. Különösen igaz ez a belső kialakítására, süllyesztett műszerfal érdekes elrendezésben és a kezelő gombok is futurisztikusak. Ez az autó még ma is modernnek tűnik, majd 40 évvel a tervezés után.
1999 – Silverado 1500 LT Z71
Ez volt az első sorozat, ami a Silverado márkanevet viselte. Nagyon sok olyan új design elemet vezetett be ez a modell is, amit a vevők napjaink legújabb Chevy pickupjaiban is megtalálnak. Ilyen például az autók szimbolikus front része, a hűtőrács, a fényszórók és márkajel elrendezése.
2007 – Silverado 1500
A 2007-es Silverado egyszerű, modern és erős, fő jellegzetessége a megnövelt kerékméret és a letisztult karosszéria. Ez egy másik összetevője a Chevrolet pickupok fejlődésének, saját arculatot, identitást teremtettek a járműveknek, amit mindenki felismer az utakon az autók elejéről vagy hátuljáról. Ez a modell hozta vissza a „kemény autó” megjelenést és érzést annak ellenére, hogy a formaterve ügyel az aerodinamikára.
2018 – Silverado Centennial Edition („Századik évfordulós kiadás”)
Rich Scheer nem fűzött semmi megjegyzést a legújabb Chevy pickuphoz. A 2018-as Silverado Centennial Edition 420 lóerős 6,2 literes V8-as motorral készül, amely akár 620 Nm nyomatékot is képes leadni. Fogyasztói ára az amerikai piacon: $53,665.
Néhány szó a CHEVROLET-ról
Louis Chevrolet svájci autóversenyző és autómérnök alapította 1911-ben Detroitban. A Chevrolet jelenleg a világ egyik legnagyobb autógyártója, amely több mint 115 országban van jelen, és több mint 4 millió gépjárművet, személygépkocsit és pickupot értékesít évente.