Immár 6. alkalommal rendezték meg az Automobil és Tuning Show (AMTS) rendezvényen belül a „Magyarok a világ járműgyártásában” tematikus kiállítást. Az idei mottó inspiráló: „Álmodj velem! Avagy, ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére!” A Hungexpo területén 2018 március 23-25-ig tartott kiállításhoz egy előadás is tartozott, amit a pénteki sajtónapon tartottak, de természetesen minden érdeklődőt vártak, nem csak a sajtó munkatársait. Következzen a témát feldolgozó cikksorozatunk harmadik része.
Van jövőkép
Az autók mellett megnézhettük a Magnus Aircraft Zrt. „Magnus Fusion” márkanevű repülőgépét is. Boros László vezérigazgató elmondta, hogy a 100%-ban magyar fejlesztésű, Magyarországon gyártott, oktatási és sport célra készült kompozit repülő mindent megad, amire oktatásban és az élményrepülésben szükség lehet. Nagyon mozgékony, dinamikus, mindezek mellett hihetetlenül olcsó üzemben tartani. Normál 95-ös üzemanyagot fogyaszt, 16 liter/óra a fogyasztása és 151 csomó a maximális sebessége. Rövidesen piacra kerül a 100%-ban elektromos hajtású változat, „Magnus E-Fusion” néven, amit a Siemens-szel közösen fejlesztenek. További ötleteiken már a pécsi egyetemmel kötöttek fejlesztési együttműködés keretében együtt dolgoznak.
A Skycruiser Autogyro Kft. két gyrokopterrel jelent meg standunkon. Árgyelán Aurél tulajdonos elmondta, a Gyrocopter egy öszvér légijármű, ami ötvözi a helikpoterek és a merev szárnyú repülők jó tulajdonságait. Legfőbb előnye, hogy nem tud leesni! Ha leáll a motor, akkor is rotációban marad, és folyamatosan le lehet vele ereszkedni. Mészáros József főkonstruktőr 2004-ben látott egy hasonló járművet, és elhatározta, tervez egyet. Az eszköz magyar fejlesztés és magyar gyártmány, Inárcson gyártják. Örömmel tölti el, hogy Magyarországon ennyire komoly szellemi tőke áll rendelkezésre, amit a kiállításon láthatunk. Ő nem politikus, és nem érti az „összeszerelő üzemen” fanyalgókat. Nagyon büszke arra, hogy Gyrokoptereik 98%-ban magyar beszállítók közreműködésével, magyar emberek munkájával készülnek. A Gyrocopter stabilitása jobb, mint a repülőké, mozgásában nincs liftezés, egyenletesen emelkedik és süllyed, olyan, mintha dróton húznák. 120-130 km/h sebességgel megy, 12-20 l/100km 95-ös benzin, hatótávolsága 350-500 km, az időjárás függvényében. Kiskunlacházán repülnek, mindenkit szeretettel várnak, akit érdekel a repülés.
A kiállításon is látható egy modern, tisztán elektromos meghajtású hajó. Viszkei András, az Elektromosyacht.hu vezetője nagyon büszke arra, hogy Magyarországon építettük fel azt a hajógyárat, ami jelenleg 12 tisztán elektromos hajtású típust gyárt. Ez a legtöbb egy gyárban, szériában gyártott tisztán elektromos meghajtású hajó, és ez a gyár készíti a legnagyobb méretű kedvtelésű jachtot, ami tisztán csak elektromos hajtás hajt. A Balatonnál a 70-es évek óta nem lehet belsőégésű motorral szerelt hajókat használni, ahogy egyre több helyen Európában sem, ez alapozta meg az igényt, amihez ők megálmodták a terméket. Termékcsaládjukkal formatervezési nagydíjat és műszaki nagydíjat is nyertek, olyan termékekkel, amelyeket 100%-ban magyar mérnökök és magyar designerek terveztek, és amelyekből már 120 darabot értékesítettek. A Balatoni adottságok, a lelkesedés és a magyar szakértelem miatt a hazai elektromos hajógyártás oda fejlődött, hogy a világon vezetők vagyunk, gyakorlatilag iparágat teremtettünk.
Sitkei György gépészmérnök tervezte a kiállításon bemutatott 50 éves DUTRA traktort, amit a RÁBA gépek követtek a 70-80-as években, majd hosszú szünet következett.
Készülünk a jövőre, hamarosan megjelenik a magyar piacon a Renner 5044 traktor, ami remélhetőleg a magyar traktorgyártás új korszakát indítja el, mivel magyar fejlesztésű és hazai gyártású munkagép lesz.
Egy méretes hulladékszállító – közismert néven kukásautó – is a kiállított járművek között volt. Bántó Ruben az Electromega Kft. vezetője mutatta be Elektromega URBAN márkanevű elektromos üzemű hulladék gyűjtőautó járművét. Hatótávja 70-100 km, egy töltéssel kétszer tele tudja szedni a puttonyát. Normál ipari áramról tölthető, nincs szükség külön töltőre, beruházásra. Amíg éjszaka a telepen áll, feltölthető a következő napi üzemre. A kiállított autó mögött már 10.000 km van, több városban is tesztelték. Az autókat Debrecenben építik.
Kiállítani még nem lehet, de Lenkei Balázs, a MOME volt hallgatója, ma tanára készítette a MÁV új, hazai gyártású vasúti kocsijának a formatervét.
Knezsik István elmondta, a MOME, a BME és a Pannon Fejlesztési Alapítvány együttműködéseként az autonóm autózás tesztpályáját illetve a mérnökképzést népszerűsítik. Az a céljuk, hogy a felső tagozatos korosztálytól kezdve, a középiskolásokon keresztül az egyetemi hallgatókig mindenkit arra buzdítsanak, hogy érdemes műszaki pályát választani, érdemes designernek menni, érdemes ezt a pályát idehaza is folytatni, ahogy az egész kiállítás mottója üzeni:
„Álmodj velem! Avagy, ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére!”