Különleges Peugeot-val versenyzett Sebastien Loeb

In sport
Mont-Blanc Morzine rali

Minden idők legsikeresebb ralipilótája a Peugeot gazdag történelmének igazi gyöngyszemével vett részt az idei Mont-Blanc Morzine ralin.

Az alig háromezer lakosú Morzine festői falvacska a svájci-francia határ nyugati oldalán; félúton a Genfi-tó és a Mont Blanc között. A téli időszakban virágzó síparadicsom, szeptemberben azonban a francia ralibajnokság egyik legnagyobb hagyományú futamának ad otthont.

Mont-Blanc Morzine rali

Az igazi ralirajongók számára az ennek keretében megrendezett Rallye Mont-Blanc Morzine VHC verseny a fő műsorszám, itt egykori legendás versenyautók (Véhicule Historique de Compétition) állnak rajthoz, volánjuk mögött a ralitörténelem legnagyobb élő szereplőivel.

Az idei, negyvenkettedik VHC futam szenzációja minden idők legeredményesebb pilótájának, a francia Sebastien Loeb-nek a részvétele volt. A kilencszeres rali világbajnok elválaszthatatlan társával, Daniel Elena navigátorral együtt indult a kétnapos ralin, autójuk pedig egy igazi klasszikus: egy Peugeot 306 Maxi volt.

Mont-Blanc Morzine rali

Az autót Loeb saját csapata, a Sebastien Loeb Racing készítette fel a futamra, egy másik, azonos kivitelű Peugeot-val egyetemben, amellyel a francia raliveterán François Delecour állt rajthoz az alpesi versenyen. Noha Delecour végül sebességváltó hiba miatt kiesett, Loeb a hatodik helyen zárta a versenyt, és az esemény feledhetetlen élmény volt a rajongók számára.

Mont-Blanc Morzine rali

A helyszín, az autó és a pilóták sokszorosan kapcsolódnak egymáshoz, még ha így, együtt most először találkoztak is. A Peugeot 306 Maxi 1996-ban kettős győzelmet aratott itt; François Delecour ekkor ugyanúgy a második helyen ért célba, mint egy évvel később – mindkét alkalommal Peugeot 306 Maxit vezetve. Sebastien Loeb pedig (Daniel Elenával az oldalán) 2001-ben nyert Morzine-ben, akkori Junior WRC csapatának egyik veterán autójával; mögötte viszont egy-egy Peugeot 306 Maxi ért célba a második és harmadik helyen…

Mont-Blanc Morzine rali

Maga a Peugeot 306 Maxi egyébként nem újdonság Loeb számára. Míg François Delecour autóját (89-es alvázszám) az idei szezonra, kifejezetten erre a veterán versenyre vásárolták meg a dán Brian Madsentől, aki 2010 óta nyerte vele sorra a különböző (főleg helyi) versenyeket, Loeb 94-es alvázszámú 306-osát 2017-ben, a Sebastien Loeb Racing felkérésére építették.

Ez utóbbival egy időben egyébként egy harmadik Peugeot 306 Maxi (#74) is az istállóhoz került, amely azon nyomban meg is nyerte a Felső-Provence-i ralit, volánjánál Sebastiennel, a jobb egyben pedig a pilóta feleségével, Séverine Loebbel.

Mont-Blanc Morzine rali

A Peugeot 306 Maxi a márka A-csoportos versenyautója volt a rali világbajnokságban. Első szériáját 1995-ben építették, és 1997-ig versenyzett gyári színekben; ezt követte a 2. generációs modell, amit 1999-ben vetett be utoljára a Peugeot Sport. Független csapatok színeiben 2000-ig, illetve 2006-ig lehetett látni a 306 Maxit Európa raliversenyein.

Az autó nem csak az F2 géposztályban (kétkerék-hajtás, legfeljebb kétliteres szívómotorok) bizonyult ütőképesnek: 1996-ban és 1997-ben épp François Delecour kezei alatt dobogós helyezést szerzett a francia ralibajnokságban. Ugyancsak Delecour 1997-ben és 1998-ban a WRC-ben is letette névjegyét a 306 Maxival, amelynek első szériájából 25, a másodikból pedig 80 darab készült.

Mont-Blanc Morzine rali

  Peugeot 306 I Maxi (1995-97)
[ Peugeot 306 II Maxi (1997-99) ]
Motor típusa PSA XU10 J4RS
Blokk / hengerfej öntött vas / alumínium
Hengerek / szelepek száma 4 / 16
Szelepvezérlés DOHC
Lökettérfogat (cm3) 1998
Furat x löket (mm) 86,0 x 86,0
Sűrítés 12,5:1
Max. teljesítmény (LE/perc) 280 / 8700 [ 280-300 / 11 000 ]
Max. forgatónyomaték (Nm/perc) 255 / 5900 [ 265 / 8900 ]
Befecskendezés Magneti Marelli AP10 hengerenkénti, elektronikus
Gyújtás Magneti Marelli AP10, elektronikus
Kenési rendszer száraz karter
Erőátvitel elsőkerék-hajtás, részlegesen önzáró differenciálmű
Sebességváltó hatfokozatú kézi
Tengelykapcsoló száraz, háromtárcsás
Hosszúság (mm) 3995
Szélesség (mm) 1835
Magasság (mm) 1330
Tengelytáv (mm) 2580
Üzemanyagtartály kapacitása (l) 60
Nyomtáv (e/h, mm) 1647/1628
Tömeg (kg) 960
Karosszéria háromajtós acél önhordó karosszéria, bukókeret, acél borítópanelek, szénszálas idomok
Kormánymű fogasléces szervokormány
Futómű elöl MacPherson rugóstag, csavarrugó, gáztöltésű lengéscsillapító, kanyarstabilizátor
Futómű hátul Csatolt hosszlengőkar, gáztöltésű lengéscsillapító, kanyarstabilizátor, passzív hátsókerék-kormányzás
Kerékméret 15-17”
Fékrendszer kétkörös szervofék, állítható fékerőeloszlás a tengelyek között
Fékek, elöl 262-380 mm belső hűtésű tárcsa,
4, 6, 8 vagy 12 dugattyús féknyereg
Fékek, hátul 247-330 mm tömör tárcsa, 1 vagy 2 dugattyús féknyereg
266-330 [247-330] mm belső hűtésű tárcsa, 2 vagy 4 dugattyús féknyereg

 

ILLUSZTRÁCIÓK: BASTIEN ROUX

 

You may also read!

forgalmi engedély

Elmob: bővíteni kellene a forgalmi engedélyt az elektromos járműveket azonosító legfőbb adatokkal

A Magyar Elektromobilitás Egyesület (Elmob) megfontolásra ajánlja az illetékes hatóságnak, hogy a forgalmi engedély adattartalmának legközelebbi felülvizsgálatakor bővítsék az

Read More...
Subaru Solterra

Öt csillagos törésteszt a pofás Subaru Solterra-nak – videóval

A Subaru Solterra európai változata öt csillagos minősítést ér el az Euro NCAP biztonsági tesztjén. Ez a Subaru 10.

Read More...
BMW i7

Gyönyörű fotók a BMW i7-ről műkedvelőknek

A vadonatúj BMW i7-es magyarországi piaci bevezetése alkalmából egy különleges fotósorozat készült az Operában az elektromos luxuslimuzinról, mely a

Read More...