A jövő klasszikusa: Citroën BX (1982-1994)

In auto, Téma

Nemrég találkozhattak olvasóink hasonló témával. A jövő klasszikusaként a VW Vento-t mutattuk be, most folytatjuk és egy újabb 40 éves típusra emlékezünk. A szögletes középosztálybeli autó immár 40 éves, több mint 2,3 millió példány gördült le a futószalagról és később hazánkban is nagy sikere volt.

A GS/GSA utódjaként 1982 és 1994 között gyártott Citroën BX meglehetősen pragmatikus megjelenése ellenére vagy éppen ennek köszönhetően egy új fejezetet írt az autózás történelem könyvébe. A hidropneumatikus felfüggesztéssel felszerelt középkategóriás családi kocsi új mércét állított fel az aerodinamika, a karosszéria felépítés és a gazdaságosság terén.

Különleges újítást jelentettek a karosszéria könnyű anyagokból készült elemei. Műanyagból készült a lökhárító, a motorháztető, a csomagtérajtó és a C-oszlop egésze is. Ráadásul ez a karosszéria volt az első a Citroënnél, amelyet számítógépen terveztek és fejlesztettek.

1982. szeptember 23-án mutatták be a BX-et ​​az Eiffel-torony alatt, igaz itt még csak fotókon volt látható. Néhány nappal később október 1-én a 69. Párizsi Autószalon megnyitotta kapuit a közönség előtt, a Porte de Versailles kiállítási központban, itt láthatták a látogatók a BX-et ​​testközelből. Az autó a Bretagne-i Rennes La Janais valamint a spanyolországi Vigo-i üzemben készült és valódi sikertörténet volt. Több mint 2,3 millió darabot adtak el, majd 1994 júniusában befejeződött a gyártása.

A karosszéria kialakításához a Citroën a híres olasz tervezőhöz, Bertone-hoz fordult. A tervező Marcello Gandini volt, aki ezúttal egy eredeti formát javasolt, amely különleges és szögletes volt. A dizájn szokatlan, de kiemelkedett az akkori autógyártásból és a BX védjegyévé vált. Az elsőként kínált modell ferdehátú volt 4,23 méter hosszú; 1,36 méter magas és 1,68 méter széles. Tengelytávolsága viszont érdekes, alig 2,65 méter.

A CX által ihletett műszerfalon egyedi Citroën elemek, furcsa kapcsolók találhatók, ilyen például a kormánykerék mindkét oldalán található billenőkapcsolók és a megvilágított fordulatszámmérő. A motorválaszték kezdetben a 72 lóerős 1360 köbcentitől a 90 lóerős 1580 köbcentiig terjedt. A benzines motorokkal a BX meglepően dinamikus volt.

A fürgeség oka a könnyű karosszéria. Az alapmodell mindössze 885 kg-ot nyomott. Ezek mellett a váz horganyzott acélból készült és a kocsi különösen gondos korrózióvédelme új mércét állított fel az autógyártásban.

1984 áprilisától a Citroën BX kibővült az 1,9 literes dízel változattal, amely 64 lóerős teljesítménnyel volt elérhető. Novemberben a Citroën BX GT következett, 1891 köbcentivel és 105 LE-vel, majd valamivel később a speciális BX Digit, teljesen digitális műszercsoporttal.

1985-től a Citroën három kombi változatot mutatott be, amely 4,40 méter hosszú. Kapható volt benzines és dízel motorral is. 1986-ban a Citroën BX arculatváltáson esett át, nagy fehér színű irányjelzőkkel és szélesebb sárvédőkkel frissült a külső. Új lökhárítókat és javított műszerfalat kapott hagyományos kerek műszerekkel és kezelőszervekkel.

1987-ben két speciális modell jelent meg. Az 1,9 literes GTi 16V 158 LE-vel, majd 1988-ban egy 147 lóerős. Ez volt az első sorozatgyártású francia 16 szelepes motor, ehhez már szériafelszereltségben adták az ABS-t; egy évvel később megjelent a korszerűbb az 1,8 literes turbódízel 90 LE-vel. Különlegességként 200 darabos limitált modellt kínáltak, a BX 4 TC versenyautó polgári változatát, amelyben egy 2141 köbcentis 200 lóerős benzinmotor volt, ezzel a teljesítménnyel elérte a BX a 220 km/órás végsebességet.

A Citroën BX-ből ​​pontosan 2 315 739 darabot gyártottak. A BX pályafutása során több limitált kiadás is megjelent, ilyen volt a Tonic, Image, Calanque, Leader.

Forrás: https://de.motor1.com/news/577089/citroen-bx-1982-40-jahre/

You may also read!

hotrod

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en!

Exkluzív dupla premier Budapesten, a Hotrod Hangar csapatával Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból

Read More...
Morris Nomad

Morris Nomad

A Morris Nomad egy olyan autó, amelyet a Leyland Australia gyártott az ausztrál piacra 1969 és 1972 között. Ez

Read More...
elektromos Toyota pickup

Beszállhat az elektromos pickupok versenyébe a Toyota

Belső források szerint elképzelhető, hogy nagyméretű elektromos platós haszonjármű fejlesztését tervezi a Toyota. A jelek egyelőre csak áttételesek, de

Read More...
Verified by MonsterInsights