100 éves a Ford pickup – egy kis történelem

In hír, veterán
100 éves a Ford pickup

Modell TT, 1917 – F-150 Raptor, 2017

  • Nagy ünnep ez a Fordnál, mivel az elmúlt 100 évben teherautói az innováció és tartósság szimbólumaivá váltak. 1917 július 27-én a Ford TT-vel kezdődött ez a gazdag történelem, amit napjainkban az új Ford F-széria járművei képviselnek.

  • Henry Ford elképzelése egy olyan jármű volt, amely egy vezetőfülkéből-utastérből, és a mögötte elhelyezett rakodótérből áll. Az elmúlt száz év során a teherautók különböző felépítményekkel kerültek forgalomba, ma is ez a széles választék jellemzi a Ford F-szériás járműveit – az F-150-es kis-teherautótól (pick-up) kezdve az F-750 Super Duty-ig, ami akár 16 tonna áru szállítására is alkalmas.
  • Az F-széria uralja az Egyesült Államok eladási listáit, a könnyű-tehergépjármű kategóriában 40 éve, a szállító járművek eladását tekintve pedig 35 éve, megszakítás nélkül. Nem véletlenül, a Ford meghallotta és megértette, mire van szüksége a vásárlóknak, az ő igényeik alapján fejlesztették termékeiket, és a különböző felhasználási célok kiszolgálása érdekében rugalmas konfigurációs listával várják ma is vevőiket. 1977 óta több mint 26 millió F-szériás gépjárművet értékesítettek az Egyesült Államokban.

Száz évvel ezelőtt bemutatta a Ford első teherautóját, az 1917-es Ford Modell TT-t, ami örökre megváltoztatta az autóipart – és magát a gyártás jellegét is.

Egy évszázad elteltével a világ legikonikusabb szállító eszközeivé váltak a Ford könnyű tehergépjárművei. Az F-széria 40 egymást követő évben a legnépszerűbb könnyű-tehergépkocsi és 35 éve megszakítás nélkül vezeti a szállító járművek kategóriában is az eladási listát az Egyesült Államokban. Kanadában 51 éven keresztül volt a legnépszerűbb pick-up, és napjainkban már hetedik éve folyamatosan a legnépszerűbb szállító jármű.

A Ford folyamatosan dolgozott tehergépjárműveinek tökéletesítésén a teherautó-tulajdonosok véleménye alapján, olyan új fejlesztésekkel, amelyek javították teljesítményüket, kapacitásukat és komfortjukat. Ezen újítások eredményeként a mai Ford vásárlók nagyobb szállítási és vontatási kapacitást, hatékonyabb motorokat, és a járművezetést segítő csúcs technológiát kapnak, amelyek megkönnyítik és kényelmesebbé teszik a tulajdonosok munkáját, a tehergépkocsik üzemeltetését.

A legenda születése

Kilenc évvel az első T modell megjelenése után – amely egy klasszikus személygépkocsi volt – a Ford vásárlók olyan járművekre vágytak, amely lehetővé teszi nehezebb áruk szállítását, és használhatóbb eszközt biztosít a munkához, szállításhoz. 1917. július 27-én a Ford TT modellel válaszolt erre az igényre, amely megtartotta a T modell utasterét és motorját. A TT modell nagy teherbírású alvázzal készült, amely képes akár egy tonna hasznos teher szállítására. A gyári ár 600 dollár volt, és 209 darabot értékesítettek még abban az évben.

 

100 éves a Ford pickup

Az 1917-ben bemutatott Fordson traktorhoz hasonlóan, Henry Ford egy olyan alvázat képzelt el, amelyre más gyártók felépítményeit, platót, rakteret és egyéb kiegészítőket lehet felszerelni, a legbővebb funkcionalitást biztosítva vevőinek munkájuk elvégzéséhez. Ez volt a siker kulcsa. 1928-ban a Ford 1,3 millió TT modellt értékesített, mielőtt az új, már 1,5 tonna teherbírású AA modell felváltotta.

100 éves a Ford pickup

Henry Ford ezeket a korai teherautókat értelemszerűen főként a mezőgazdasággal foglalkozó a vidéki területeken forgalmazta. Bob Kreipke, a Ford történésze szerint: “Az AA típusú teherautóknak jellegzetes vevőkörük volt. A tulajdonosok hétköznap a földeken használták, míg vasárnap templomba mentek járművükkel.”

 

100 éves a Ford pickup

A TT modellhez hasonlóan az AA modell is két különböző hosszúságú vázzal készült, új hajtáslánccal és tengelykapcsolóval a nagyobb teljesítmény érdekében. A további versenyképesség céljából 1933-ban az AA modellt felváltotta a még jobban alkalmazkodó BB modell. Ezek többsége postai és teherszállító járműként üzemelt, sokat pedig mentőautónak szereltek fel. Két évvel később 1935-ben a Ford bemutatta az 50-es modellt, amelyet kizárólag a híres Ford (Flathead) V8-as motorral gyártottak.

 

100 éves a Ford pickup

1941-ben a Ford több mint 4 millió teherautót értékesített. A következő évtől át kellett térni háborús termelésre, a civil tehergépjárművek gyártása és értékesítése csökkent, ugyanakkor a katonai teherautók és a négykerék-meghajtású személyszállítók gyártása komoly tapasztalatszerzést eredményezett. Egy évvel a normál termelés újraindulása után, 1947-ben a Ford már alkalmazta az így megszerzett tudást, hogy még több újítással kedvezzen vevőinek.

Az F-széria

“A háború után sok vidéki család költözött a nagyobb városokba munkát keresni, és sokan magukkal vitték Ford pickup-jukat” – mondta Kreipke. “Ford ebben a lehetőséget látta, a tehergépkocsik következő generációján kezdett dolgozni, ami 1948-ban az F-széria Bonus Built teherautóként vált ismertté.”

 

100 éves a Ford pickup

Az F-széria első generációja az össztömeg szerinti osztályozásból a 2-7 osztályokat fedte le, a fél tonnás F-1-től a 15 tonnás F-8-as teherautókig. Az F-széria második generációja 1953-ban indult, megnövelt motor teljesítménnyel, szállítási kapacitással, és a típusszámok átalakításával. F-100 lett az F-1-ből, az F-2 és az F-3 teherautókat az új F-250 váltotta. Az F-4-ből F-350 lett. A korábbi F-8 osztályú teherautók egy új tehergépjármű kategóriaként a C-szériába kerültek, amely a Ford további jellegzetes tehergépkocsi sorozatát bővítette, a H-, L-, N-, T- és W-széria mellett.

Ebben az időszakban a Ford teherautók megjelenése és felszerelése is változni kezdett. A tipikus haszonjármű külsőt sportos kétszínű festés mögé rejtették, automata sebességváltót, hatékony fűtést és rádiót is kínáltak a vásárlóknak. Az 1953-ban bemutatott új F-100 modellekben már alapfelszereltségként kínálták az ülés karfát, utastér világítást és a napellenzőt. Alacsonyabbra helyezték és kiszélesítették az utasteret, és az új modellek már beépített első sárvédőkkel és áramvonalasabb kialakítással készültek.

 

100 éves a Ford pickup

1957-ben aztán a Ford piacra dobott egy „autó-alapú” teherautót – a Falcon Ranchero-t. A “Több mint egy autó! Több mint egy teherautó!” szlogennel vezették be a piacra ezt a könnyű, teherszállításra is alkalmas, személygépkocsi komfortot kínáló járművet.

 

100 éves a Ford pickup

44 évvel a TT modell után, 1961-ben a Ford bemutatta az F-széria negyedik generációját. 1965-ben debütált a cég forradalmi fejlesztése, a két lengőkaros első felfüggesztés. Az extra igényű vevőknek 1967-ben jelent meg az előkelő Ranger csomag. A hirdetések kiemelték a főbb értékeket, a kényelmet és tartósságot, a Ford teherautóit már szervokormánnyal és szervofékkel kínálták, valamint az alacsonyabb váz is előnyt jelentett a rakodásnál. 1974-től választható volt a nagyobb utasterű SuperCab, ami kényelmesebb ülőhelyekkel erősítette az autók kettős használatát: munka és családi autó is egyben.

 

100 éves a Ford pickup

A hatodik generációs F-széria 1975-ös érkezésével a Ford leállította a népszerű F-100 gyártását, és helyette a nagyobb kapacitású F-150 pickup-pal szállt versenybe a konkurenciával, a General Motors C/K gépjárműveivel. 1977-től az F-széria vezette az eladási versenyt, és ma, 26 millió eladott teherautóval később tudjuk, a Ford megőrizte pozícióját.

 

Built Ford Tough

Ugyanebben az évben a Ford Truck magazin egyik cikk írója csupán három egyszerű szót írt egy új brand meghatározására: Built Ford Tough („Kemény mint a Ford!” – érdekes szójáték, ami jelentheti az elnyűhetetlennek épített Ford teherautót, de jelentheti a mindenen kegyetlenül átgázoló járművet is – évek óta egy bikaviadal verseny neve is, amit természetesen a Ford szponzorál).

 

100 éves a Ford pickup

Ez a később levédett kis szöveg ma már több mint szlogen. Ígéret az F-széria tulajdonosainak és küldetés a Ford teherautó csapatának, tervezőknek és munkásoknak egyaránt.

A teherautók gyorsan átalakultak univerzális családi járművekké, haszonjármű jellegük megőrzése mellett – Kreipke szerint. A vásárlók többsége ahelyett, hogy teherautót bérelne egy nagyobb munkához, szállításhoz, inkább olyan autót vásárol, amit a hét folyamán munkához használhat, hétvégén pedig a családot viheti vele kirándulni. A Ford teherautók alkalmazkodtak a megváltozott, aktívabb amerikai életmódhoz.

A Prémium kategóriás teherautók, mint például az 1978-ban bevezetett „Lariat” csomaggal szerelt tehergépkocsik, nagyon sok extrát, s ezzel nagyobb kényelmet kínáltak, a csomag része volt a légkondicionáló, bőr üléshuzat, elektromos ablakemelő és a központi zár is. 1982-ben a Ford egy teljesen új kompakt teherautóval lépett piacra, a Ranger-rel. Ez a sokoldalú és hatékony gépjármű hamar komoly hírnevet szerzett kemény és strapabíró tulajdonságaival, és a világ különböző részein is piacvezető lett. Most – egy hétéves kihagyás után – a Ford 2019-ben újrateremti a Ranger-t az Észak-Amerikai piacra.

 

100 éves a Ford pickup

A „Built Ford Tough” sorozat bővítése

1998-ban a Ford újabb úttörő modellel állított követendő példát versenytársai elé az F-széria Super Duty bevezetésével. A Super Duty – az F-250-től egészen az F-750-ig – nagyon jól tervezett teherautók a növekvő szállítási igényekhez.

 

100 éves a Ford pickup

Az F-szériás tehergépkocsik bővülő kínálata mellé a cég csúcstechnikát tartalmazó csomagokat is létrehozott, hogy megfeleljen a vásárlók különböző igényeinek. A King Ranch, Platinum és Limited kiegészítő csomaggal szerelt modellek luxus körülményeket biztosítottak az utastérben a kitűnő funkcionalitás és nagy teljesítmény mellett. Olyan extrák, mint a prémium bőrrel bevont ülések, a fedélzeti számítógépbe beépített, GPS alapú SYNC® navigáció, napfénytető és fűtött ülések mellett az össztömeg (vontatással együtt) eléri a 7 tonnát, mindez garantálja a „Built Ford Tough” védjegytől elvárható értéket.

Miközben a Ford folyamatosan növelte a tehergépjárművek kapacitását és teljesítményét, komoly fejlesztéseket és beruházásokat hajtott végre a gazdaságosság javítása érdekében. Az erős, mégis gazdaságos EcoBoost® V6 motorok forgalmazása 2011-ben indult, így a vevők kisebb üzemanyag-fogyasztás mellett kapják a megszokott teljesítményt. Ezt követte az iparág első, erős, ellenálló, katonai minőségű, alumínium ötvözetű karosszériája a 2015-ös F-150 számára, amely az „ÉS” megoldást kínálja a vevők számára: a nagyobb teljesítményt ÉS jobb költséghatékonyságot.

 

100 éves a Ford pickup

Két évvel később a 2017-es Super Duty teherautók súlya is csökkent az alumínium ötvözet karosszériának köszönhetően – ezen megtakarításokkal a Ford újra a legjobb ár teljesítmény arányt nyújtja szállítás és vontatás terén.

 

100 éves a Ford pickup

A hatékony innováció, fejlesztés minden területen folytatódott, aminek köszönhetően a Ford piacvezető lett a tehergépjárműveknek ezen a speciális piacán. A korai példák közé tartozik a 2000-től gyártott Harley-Davidson F-150 és az F-150 SVT Lightning (villám). Aztán jött a Raptor – az első díjnyertes terepjáró kisteherautó egy nagy gyártótól.

 

100 éves a Ford pickup

A sivatagi versenyek által inspirált, kifejezetten a terepjáró szerelmeseinek tervezett F-150 Raptor magasra állította a mércét. Napjaink második generációs F-150 Raptor-jában egy 450 lóerős V6-os EcoBoost motor dübörög, 10 sebességes váltóval, felszerelve rengeteg légzsákkal (így pl. térdeket védő légzsákokkal is) és a különböző terepviszonyokhoz igazodó Terrain Management System™-mel, számítógéppel vezérelt áttétellel és differenciálművel. (A Ford F-250-ről itt, az F-150-ről itt pedig itt írtunk korábban.)

A Ford érdeme, hogy kerekekre helyezte a világot, és a Ford teherautók segítettek Amerikát felépíteni. “A Ford teherautók szállították az árukat, terheket, embereket és minden terméket, ami szükséges a munkához” – mondta Kreipke.

Mobile Sliding Menu